Populární destinace luxusních dovolených má dlouhou historii, ovšem mrakodrapy a honosné hotely bychom ještě před lety hledali v Dubaji zcela marně. Život zde dlouhá staletí řídil rybolov a obchod s perlami. Revoluci přinesl objev ropných nalezišť. Dubajští šejkové však záhy pochopili, že štěstí plynoucí z "černého zlata je jen velmi pomíjivé a rychle investovali v jiných oblastech. Ropa tak dnes již dávno není motorem v pozadí tamějšího přepychového života.
Každoročně do největšího města Spojených arabských emirátů zavítají desetitisíce Čechů. Fotky futuristické architektury z Dubaje se staly koloritech sociálních sítí všech milovníků tohoto druhu osobní prezentace. Turismus je jedním z pilířů ekonomiky arabského státu. bohatství, které návštěvníci v Dubaji obdivují, má složitější původ, při tom tady ještě před pár lety stála jen rybářská vesnice.
V povědomí máme, že za stavbami, které u nás jen tak neuvidíme stojí milióny barelů ropy dodávané na světové trhy. Jenže v případě Dubaje už tomu tak úplně není. Objev ropných nalezišť byl sice na počátku proměny “pouštní” rybářské vesnice v megapoli plnou mrakodrapů, ale v současnosti je jen jedním praménkem v bohatství místních šejků
Prodej luxusní vily, Praha 6 Hanspaulka – 748, Praha 6
Zobrazit nemovitost
Jak se vyléčit ze závislosti na ropě
Konkrétně těžba a prodej ropy klesly z 50% podílu na dubajském HDP na pouhých 5 %. Dubaj v tomto ohledu představuje průkopníka v odklonu od ropné ekonomiky. Jeho příkladu by rády následovaly i ostatní ropné velmoci v oblasti, ale zdaleka po této stezce neušli tolik, jako v Dubaji. Příčiny jsou pravděpodobně ty nejjednodušší.
Zatímco Saudská Arábie disponuje zásobami 270 miliard barelů ropy a sousední Abú Dhabí mají k dispozici 90 miliard barelů ropy, v Dubaji je to “jen” 4 miliardy barelů. Ačkoliv si všichni uvědomují vrtkavost ropného podnikání, obzvláště v časech snah vyspělého světa odklonit se od nejdůležitějšího fosilního zdroje energie současnosti, k reálné proměně ekonomiky Dubaj přivedly až reálně tenčící se zásoby. Jak se z ropné závislosti vyléčili?
"Významnými počiny v rozvoji mezinárodního obchodu bylo otevření námořního přístavu Jebel Ali, který je dnes největším a nejvytíženějším přístavem světa, založení zóny volného obchodu v arabském světě Jebel Ali Free Zone, kde nyní působí tisíce firem, nebo založení vlastních aerolinek Emirates,"
vypočítává Ondřej Soška, shrnul důvody úspěchu Dubaje pro Ekonom.cz Ondřej Soška viceprezident Czech Business Council.
Zejména vyhlášení zóny volného obchod v přístavu otevřel brány zahraničním společnostem. Dnes jich ve městě podnikají stovky. Jsou mezi nimi i české firmy, které například dodávají výtahy do místních mrakodrapů. Za jejich příchodem pochopitelně nestojí přístav, ten ale přilákal jiné firmy, o jejichž výtahy se pak starají i Češi.
Ropa nahradila perly
Přímořská lokalita byla v jádru historického osídlení Dubaje. První zmínky o oblasti se zmiňují o rybolovu, obchodních přístavech a ještě jedné dubajské specialitě. Tou byl obchod s perlami. Už v roce 1580 místo zmínil italský obchodník s perlami Gasper Balbi. Jenže v 16. století bylo k založení Dubaje ještě daleko.
A to se nebavíme o dnešním takřka tři milionovém městě, ale o rybářské vesnici, která stála na místě dnešních mrakodrapů ještě v 60. letech minulého století. Zásadním mezníkem pro Dubaj byl rok 1833, tehdy do oblasti přišel zakladatel současného vládnoucího rodu dubajského emirátu Maktúm bin Butti, první z dynastie Al Maktúm.
Obchod se v oblasti utěšení rozvíjel, ale po druhé světové válce hrozil Dubaji úpadek. Japonský vynález umělých perel poškodil obchod s perlami, který byl v této době pro Dubaj stále klíčový. Jenže se v oblasti objevilo něco daleko cennějšího. V roce 1966 zde bylo nalezeno první ložisko ropy.
Příjmy z prodeje “černého zlata” odstartovaly ekonomický rozvoj města. Do té doby měla Dubaj vesnický charakter shluku obydlí kolem zátoky, které sice doplňovala pevnost Al Fahidi, ale našinec by zde vymoženosti moderní doby hledal jen obtížně. Během několika málo desetiletí se vše změnilo.
Vystavěn byl první mrakodrap Světového obchodního centra a dubajské přístavy Rashid a Jabel Ali, které se staly klíčem k dalšímu rozvoji. Už od 80. let 20. století si šejkové uvědomovali dočasnost ropného bohatství a vsadili na rozvoj mezinárodního obchodu, který byl pro oblast příznačný celou historii byť v mnohem menší míře. Dalším zdrojem bohatství Dubaje se stal intenzivní turismus, jehož vlajkovou lodí jsou aerolinie Emirates založené rovněž v 80. letech 20. století. Od té doby společnost přepravila desítky milionů pasažérů, včetně řady Čechů chtivých fotek z mrakodrapů na sociálních sítích.
Zdroje: visitdubai.com, brittanica.com, ekonom.cz, wikipedia.org, autorský článek
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.