Počítačové hry mohou vaše děti naučit hazardu, ani nevíte jak. Zatímco v zahraničí se toto již začíná přísně omezovat, u nás se spí na vavřínech. Nejde navíc o nějaké prvoplánově hazardní hry, ale i zdánlivě nevinné, dokonce i ryze holčičí.
Jde o hry, ve kterých se za peníze kupuje cosi abstraktního. Až po nákupu si uživatel zjistí, co si koupil, v podstatě co „vyhrál“. Problém je, že někdy jsou děti do těchto nákupů manipulovány až tlačeny.
Mezi nejvýraznější zástupce takových her u nás patří hra CS2.
V rámci této populární hry, Counter-Strike 2, youtuber Petr Brunner, známý jako EvilBender, přišel o milion korun. Byly prý večery, kdy na webových stránkách prohrál i desítky tisíc korun. Nešlo však o klasický hazard v podobě automatů a online kasin, ale o skiny do známé střílečky, píše antiyoutuber.
Problémem je i to, že svého času tyto hazardní otvíračky streamovali někteří hráči na platformách jako je Youtube nebo Twitch. Později od toho ustoupili, uvědomili si riziko hazardu. Zmíněné platformy již také tyto typy streamů nepodporují.
Ve hře si Brunner kupoval klíče k bednám, které mohou skrývat různě ceněné předměty. Některé i velmi vzácné. Kombinuje se tu tedy zvědavost, touha si otevřít něco cenného a v podstatě velmi jednoduchá platební metoda.
Není problém nakupovat stále nové a nové skiny. Situaci zhoršoval i fakt, že veškeré skiny zbraní opravdu můžete prodat a vydělat na tom. Hry navíc nenápadně manipulují hráče tak, aby si placené balíčky dále kupovali.
"Náhodný faktor her a přítomnost odměn vytvářejí silný emocionální zážitek, který dokáže hráče vtáhnout do spirály opakovaného hraní,"
vysvětlil odborník na závislosti Martin Zajíček z Poradny pro nelátkové závislosti PREVENT.
Právě z toho důvodu, že skiny, nebo také loot boxy či jiné výherní balíčky de facto kopírují principy hazardního sázení, již v několika státech přistoupili k regulaci, tak aby hry s daným obsahem nebyly přístupné dětem.
Česká republika zatím obdobná opatření nepřijala.
„Ignorováním bohužel pohřbíváme všechny změny v oblasti hazardních her z posledních let, které stály hodně času, úsilí a peněz,“
varuje Jan Řehola, ředitel Institutu pro regulaci hazardních her.
Belgie a Nizozemsko je považují za nelegální formu hazardu a zakázaly jejich prodej. Velká Británie zakázala používání loot boxů pouze v případě, že jejich obsah lze prodávat mimo samotnou videohru. Čína a Jižní Korea vyžadují od vývojářů her, aby zveřejnili šance na výhru ceny.
Japonsko zakazuje pouze některé typy loot boxů, jako je „kompu gacha" – jedná se o boxy se vzácnými odměnami, které lze odemknout pouze po zakoupení sbírky jiných předmětů z loot boxů.
Francie to lehce obešla. Na Redditu se před šesti lety objevila zajímavá informace, která měla právě závislost na otvírání beden mírnit. Hráči CSka museli před zakoupením skinu použít „rentgenový scanner“, aby viděli, co přesně v bedně je. Až poté se mohli rozhodnout, jestli za bednu zaplatí nebo ne. Nakonec však byl tento postup zrušen, protože podle tamních zákonů bedny nenaplňovaly princip hazardní hry, neboť získané skiny bylo možné dále prodávat.
Tato oblíbená hra pro dívky s virtuálním a velmi propracovaným světem koní, stájí, krásným městečkem a přírodou, měla podobný problém. Nátlak k nákupu virtuální měny, oblečení do hry, vybavení pro koně nebo samotné koně. Nátlaková metoda využívala i sezónních záležitostí jakými jsou Vánoce či Haloween, kdy tady byly nesmírně lákaví noví magičtí koně, stylové oblečení apod. Volalo se po oficiální stížností a po zmírnění.
Celkově je tedy alespoň vyvíjen tlak na to, aby tyto finanční požadavky mimo zakoupení samotné hry nebyly viditelné, nebo nákupy nepodmiňovaly funkčnost hry.
Vhodným opatřením je také nastavení limitů prostřednictvím aktivace rodičovských zámků a omezení nákupů v hrách. Dobré je také probírat s dětmi, co si do hry chcete koupit a proč.
"Otevřená komunikace s dětmi je klíčová. Rodiče by měli dětem srozumitelně vysvětlit, jak loot boxy fungují a proč mohou být nebezpečné. Zároveň je důležité podporovat alternativní aktivity mimo digitální svět, které posilují zdravý vývoj a přirozené sociální kontakty," vysvětlil Zajíček.
Zdroje: monolith.law, commission.europa.eu, reddit.com, antiyoutuber.cz, tisková zpráva