V Kambodži, kde většina obyvatel vyznává buddhismus, je svatba považována za nábožensky významný obřad. Tradičně trvá až tři dny, ale v dnešní době jej mnoho párů zkracuje na jeden nebo dva dny.
Domluvené sňatky mají v Kambodži dlouhou tradici. Partnery často vybírají rodiče, kteří se mezi sebou dohodnou a také stanoví datum svatby. Během zásnub někdy ženich vykonává "službu nevěstě", tj. pomáhá rodině své snoubenky. Přestože dnes mají mladí lidé větší svobodu při výběru partnera, souhlas rodičů zůstává důležitým projevem úcty. Muži se obvykle žení ve věku 20 až 25 let, ženy ve věku 16 až 22 let. Sňatek do dobré rodiny je stále považován za způsob, jak rodičům projevit vděčnost a úctu.
V Kambodži je zvykem, že ženich zaplatí rodičům nevěsty věno a pokryje veškeré náklady na svatbu. Výše věna má symbolizovat jeho schopnost postarat se o manželku a úctu k rodině. Pokud by se dívka vdala bez věna, bylo by to považováno za potupu.
Tradiční kambodžská svatba trvá tři dny a tři noci. Číslo tři je pro Kambodžany obzvláště šťastné, protože je spojeno se třemi klenoty buddhismu - Buddhou, klášterním společenstvím Sangha a Buddhovým učením Dhamma. Khmerský svatební obřad je inspirován krásnou legendou o svatbě prvního khmerského prince Preah Thonga a princezny z Primorska Neang Neak .
Legenda o Preah Thongovi a Neang Neak (princi Thongovi a princezně Naga) je základem mnoha kambodžských tradic a svatebních zvyků. V kambodžské kultuře se postavy nágů - božských hadů - objevují téměř všude. Princ Preah Thong byl indický princ, kterému poustevník ve snu poradil, aby se vydal na východ a našel zemi, kterou by mohl nazývat svou vlastní a z níž by vzešlo velké a prosperující království. Připravil si loď, zásoby a společníky a podle pokynů ve snu vyplul. Po několika dnech dorazil na ostrov bohatý na zvířata a rostliny, ale bez lidských obyvatel. Rozhodl se ostrov obsadit a začít osídlovat. Jednoho večera, za úplňku, Preah Thong odpočíval pod stromem Thlork, když se náhle voda u břehu zachvěla a z moře se vynořila skupina lidí.
Tradiční kambodžská svatba má několik tradičních kroků
Kambodžská svatba začíná cestou ženicha a jeho rodiny k rodině nevěsty a přinesením darů jako je maso, ovoce, pečivo, nápoje a zákusky. Hosté při příchodu dostávají odpovídající zlaté podnosy s ovocem a dary, aby se připojili k průvodu, který symbolizuje jeho cestu do domu nevěsty. Podnosy jsou naaranžovány na stole. Představí se členové rodiny a přátelé a vymění se snubní prsteny.
Čajový obřad. Pár nabízí čaj duchům svých předků. Uctívání předků je v Kambodži běžnou praxí, takže se jí účastní i mladé páry na cestě k manželství. Obřad probíhá tak, že duchům svých předků nabídnou čaj, aby je pozvali na oslavu a uctili je. Patří to mezi předsvatební tradice.
Doslovný překlad "stříhání vlasů". Během obřadu gaat sah dochází k symbolickému ostříhání kambodžské nevěsty a ženicha. Nebojte se. Nevěsta a ženich neodcházejí z obřadu holohlaví, ostříhá se pouze několik pramenů vlasů ženicha a nevěsty. Tato tradice symbolizuje rozloučení páru s minulostí a začátek nového společného života.
V minulosti se ženichovi vlasy skutečně stříhaly, dnes se tento rituál provádí symbolicky. Hlava rodiny je první osobou, které se dostává cti symbolicky ostříhat vlasy pro pár. Poté se v provádění tohoto rituálu s požehnáním a přáním všeho dobrého střídají další příbuzní a blízcí přátelé.
Požehnání mnichům. Tento zvyk, známý také jako "požehnání mnichů", má v buddhistické kultuře zvláštní místo. Během obřadu mniši požehnají novomanželům tím, že je za doprovodu posvátných modliteb pokropí vodou a květinami. Hosté mlčky sledují průběh obřadu a často s úctou sklánějí hlavy. Pokud se však mnich nemůže zúčastnit, může požehnání udělit kněz nebo jeden z prarodičů.
Obřad vázání manželského uzlu. Obřad vázání uzlu je jednou z nejdůležitějších duchovních tradic, kterou snoubenci společně podstupují. Během obřadu vedle sebe pokleknou, spojí ruce a společně drží zlatý meč. Tento meč má původ ve staré legendě zvané "Držení nože" a symbolizuje věrnost a ochranu, kterou si snoubenci slibují. Když pár klečí, příbuzní si střídavě uvazují červené šňůry kolem zápěstí. Ty představují věčnou lásku a spojení dvou duší v jednu. Podle tradice by snoubenci měli šňůrky nosit nejméně tři dny nebo dokud se sami neuvolní.
Na konci obřadu se na snoubence házejí květy z palmy namočené ve svěcené vodě - tento akt má přinést zdraví, štěstí a hojnost do jejich společného života. Kromě toho mohou hosté na novomanžele házet také bílá palmová semínka, čímž jim symbolicky přejí prosperitu a štěstí.
Kambodžský obřad bongvul pbopul navazuje na kulturu rad zkušenějších členů komunity pro novomanžele. Manželské páry sedí v kruhu kolem novomanželů a dávají jim požehnání. Symbolicky si mezi sebou sedmkrát ve směru hodinových ručiček předávají tři hořící svíce - ty představují moudrost, zkušenosti a štěstí, které mají být předány novomanželům.
Kambodžské svatby jsou okázalé a plné barev, přičemž nevěsta a ženich jsou v centru pozornosti. Během dne se často několikrát převlékají - každý obřad vyžaduje jiné oblečení. Nevěsta nosí tradiční "kompot", bohatě zdobenou sukni s vrškem, a mění barvy a šperky podle části obřadu. Ženich zase nosí tradiční kalhoty s elegantní košilí nebo tunikou. Oděv je zhotoven z hedvábí pošitého zlatými nitěmi, které symbolizují štěstí a bohatství. Barvy oděvů svatebčanů a svatebčanů jsou vždy sladěny, což celé slavnosti dodává luxus a harmonii.
Svatební dary nejsou nikdy povinností, ale je rozhodně slušné nějaké přinést. Svatební hosté obvykle přinášejí hotovost a vkládají ji do krásné obálky pro novomanžele. Svědci si pak do zápisníku zapíší, kolik který host daroval. Pokud budou snoubenci někdy pozváni na svatbu hosta, který daroval peníze, vrátí mu stejnou částku.
Na hostině se tančí tradiční khmerské tance a hraje klasická svatební hudba, například "Som Bon" a "Bondait Kantong". Tradiční pokrmy jsou bohaté a rozmanité - od kari Amok s kuřecím, hovězím nebo rybím masem až po různé předkrmy, jako jsou kambodžské závitky, sladkosti, ovoce a zelenina. Každý stůl je prostřen jako bohatý bufet plný kambodžských pochoutek.
Přestože v minulosti byly kambodžské sňatky často domluvené rodiči, život po svatbě býval šťastný a láska mezi manželi postupně rostla. Rozvody byly vzácné a domácí násilí téměř neexistovalo. Mnoho manželů žilo se svými rodiči a v širší rodině, která jim poskytovala silnou podporu, jak uvádí ethnomed.org.
Dnes se však stav manželství v Kambodži, stejně jako mnoho dalších aspektů v zemi, výrazně zhoršil. Roky války a extrémního násilí ovlivnily rodiny a tradiční hodnoty. Situace se projevila i nečekaným směrem k věrnosti mezi manžely. Ta je nyní volnější a ekonomické potíže, které nutí muže opouštět své vesnice a hledat práci, situaci dále komplikují. Kambodžská společnost se tak musí často vyrovnávat s častými mimomanželské vztahy, opouštěním manželek a dětí. Situace k patří k závažným sociálním problémům tamější společnosti.
Moderní ústava polygamii zakazuje, ale někteří tvrdí, že je stále praktikována tam, kde si to rodina může finančně dovolit. Vliv války a masového zabíjení mužů během vlády Rudých Khmerů způsobil populační nerovnováhu mezi muži a ženami. Společenský, finanční a emocionální tlak nutí vdovy, svobodné ženy a dívky přijímat partnery, i když jsou již vdané. Mnoho dětí se rodí mimo manželství a mezi ženami často vzniká žárlivost a konflikty kvůli jednomu muži.
Násilí mezi ženami je často brutální. Vyskytují se i případy "kyselinových útoků", kdy žárlivá manželka polije manželovu milenku kyselinou. Účelem útoku není zabití, ale zmrzačení oběti. K takovým incidentům dochází napříč společenskými vrstvami. K nejznámějšímu případu došlo v roce 1999, kdy manželka a bodyguardi vysokého vládního úředníka vylili na obličej osmnáctileté milenky svého manžela 5 litrů kyseliny a způsobili oběti strašlivé znetvoření a vážné poškození zraku a sluchu.
Nevěra mezi manželi může mít i smrtelné následky. Muži se mohou nakazit virem HIV z mimomanželských vztahů a přenést ho na své ženy, když se vrátí domů z práce. Počet případů HIV/AIDS v Kambodži rychle roste a postihuje i děti, které se s tímto virem narodily.
Statisticky je však rozvodovost stále nízká. Rozvod je považován za potupu, zejména pro ženy. Společenské tradice a současné rodinné zákony upřednostňují usmíření před rozvodem, a to i v případě vážného fyzického nebo psychického ohrožení jednoho z partnerů. Pro Kambodžany může být manželství někdy spíše rituálem než právní záležitostí. V USA se například mnoho khmerských mužů okázale žení a vdává bez právní registrace, aby si zachovali nárok na sociální dávky. V takových případech není rozvod nutný, pokud se pár nerozhodne zůstat spolu.
Dalším projevem zhoršující se kvality manželského života v Kambodži je rostoucí domácí násilí.
Domácí násilí se v Kambodži často projevuje fyzickým týráním žen a dětí ze strany manžela nebo otce. Stejně časté je i citové zneužívání. Pachateli jsou často velmi agresivní muži. Polovina žen, které uvedly, že byly týrány, utrpěla zranění, přičemž více než polovina těchto zranění byla na hlavě. Ženy popisovaly bití, bičování, bodání nožem, a dokonce i útoky sekerou. K násilí často dochází i na veřejnosti.
Jak uvedla jedna kambodžská žena podle ethnomed.org:
"Pokud je v měsíci třicet dní, zdá se, že mě můj manžel poráží šedesátkrát. Sousedé vědí, že mě v noci bije. Vždycky si myslí, že je to sexuální spor. Sousedé mi často radí: 'Když tvůj manžel chce sex, musíš mu ho dát. Když to neudělá, uhodí tě.'"
Zdroj : autorský text, Theknot.com, Khmerstorylovers3.yolasite.com, Cambodiatravel.com, Philarchive.org, Ethnomed.org