Influencerství je v dnešní době práce jako každá jiná. Respektive podnikání. Influencer je jinými slovy podnikatel, který má určitý vliv na své sledující. Jenže ne vždy se vydá správným směrem, a proto jsme udělali anketu, kde jsme se zeptali Čechů, co jim vadí na instagramových influencerech. Zároveň jsme se pobavili s českou herečkou a influencerkou Annou Kadeřávkovou o dané problematice: Co ji štve nejvíc?
Známá herečka Anna Kadeřávková je zároveň oblíbenou a zkušenou influencerkou. Na Instagramu má již 320 tisíc sledujících, takže si musí dávat pozor na vše, co na svém účtu zveřejní. Čemu konkrétně se sympatická plavovláska snaží v rámci influencer marketingu vyvarovat?
řekla Anička naší redakci a zároveň otevřeně přiznala, jaké věci jí její sledující nejvíc vyčítají.
Půvabná herečka, která mezi naší republikou a Slovenskem často přejíždí kvůli pracovním povinnostem, nám také upřímně sdělila, co ji všeobecně štve na instagramových influencerech.
Tato problematika nás zajímá natolik, že jsme kromě oslovení Aničky umístili na sociálních sítích anketu, v níž mohli lidé odpovídat na otázku "Co vás nejvíce štve na instagramových influencerech?" Odpovědi byly různorodé, přesto se některé z nich často opakovaly. Vybrali jsme 7 nejčastějších z nich:
Největším problémem je v očích Čechů příliš mnoho reklam na Instagramu, a to zejména na instastories. Spousta lidí zkrátka vnímá influencery jako chodící reklamní leták, který pro peníze udělá cokoliv.
reagovala mladá žena na naši anketu.
Se slevovými kódy se v poslední době roztrhl pytel a jejich vysvětlení je jednoduché. Firmy si skrze ně snadno udělají přehled o tom, jaký má pro ně dotyčný influencer reálný přínos. Jenže čeho je moc, toho je příliš a tahle „kódománie“ začíná lézt Čechům pěkně na nervy. Otázkou je, jak dlouho budou slevové kódy plnit svůj účel? Tipujeme, že jejich počet využití už není žádná sláva jako dříve, protože s rostoucím počtem jejich efektivita klesá.
Velmi často si lidé stěžují na příspěvky influencerů, u nichž chybí označení reklamy. Spolupráce značek a influencerů je reklama, která se řídí hlavně zákonem č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy, ale také zákonem o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb. Z toho tedy vyplývá, že by jednoduše měla být veřejně přiznaná, znatelná a správně označená jako #placenepartnerstvi nebo minimálně jako #spoluprace. Skrytá reklama je totiž nelegální a můžou za ni létat pokuty a je jedno, jestli jste dostali za reklamu zaplaceno, nebo „pouze“ dárek.
V Česku sice doposud žádný mediálně známý případ influencera, který by byl potrestán za neoznačený sponzorovaný příspěvek, nemáme. Nemusíme však chodit daleko, protože hned v sousedním Německu nedávno padl trest pro blogerku Vreni Frost, beauty a lifestyle influencerku, která má přes přes 53 tisíc sledujících. Dostala pokutu ve výši 178,50 EUR, a to za přidání fotky na Instagramu s produktem, který neoznačila jako sponzorovaný obsah.
Poměrně velkým dráždidlem pro lidi v Česku je také doporučování nevyzkoušených produktů.
reagovala mladá slečna na náš průzkum.
Uveďme si příklad. Jakmile influencer dostane balík, ihned začne svým sledujícím říkat, že „tyto pro produkty jsou vážně super!“ Působí to prvoplánově a nedůvěřivě. Dalším vzorovým příkladem je produkt, u kterého je nutné pravidelné používání, aby se dostavil efekt, tudíž z logiky věci není možné doporučovat něco, co člověk vyzkoušel párkrát, ne-li jednou.
Velmi často se v odpovědích objevovaly jednoslovné odpovědi jako neupřímnost, přetvářka a faleš. Někteří influenceři opravdu nejsou ke svým fanouškům upřímní a někteří sledující to jednoduše poznají. S neupřímností souvisí také reklamy, které se k dané osobě vůbec nehodí. V tomto případě by si influenceři měli vybírat ty produkty, které opravdu využívají, aby nemuseli nic nepředstírat. Jdou tím ve finále sami proti sobě.
V tomto bodě musíme zmínit i pofidérní soutěže, které občas zavánějí podvodem. Stejně jako se slevovými kódy nás influenceři nešetří ani se soutěžemi, které jsou na každém "instarohu". V tomto případě by si ale měli důkladně prověřit pravost soutěže, aby nebyli vnímáni jako podvodníci.
Spousta influencerů je podle Čechů namyšlená či arogantní a myslí si, že nemusí chodit do práce jako běžní občané.
napsal jeden z respondentů v naší anketě.
Je pravda, že někteří influenceři by se opravdu měli vrátit nohama na zem a přemýšlet realisticky, protože stejně jako krása, je i Instagram pomíjivou záležitostí. K tomuto bodu bychom za naši redakci připsali i poznámku, že spousta influencerů má nepřiměřené požadavky a někteří z nich se během plnění spolupráce chovají nezodpovědně, a to je škoda.
V anketě se také objevila kritika chování. Podle Čechů se nekteří influenceři nechovají vhodně a mají na své sledující špatný vliv. Sem můžeme určitě zařadit vulgaritu, vysmívání se druhým či příliš kontroverzní způsob vyjadřování.
napsal mladý muž.
Je pravda, že někteří influenceři by se opravdu měli občas zamyslet nad tím, co vypustí do světa a v jaké podobě. Aneb jak se říká dvakrát měř, jednou řež.
V odpovědích se také několikrát objevila kritika tzv. „mama blogů“, kterých na Instagramu najdeme požehnané množství. Ne vždy se však šťastné maminky setkají s pochopením druhých.
napsala jedna mladá slečna.
V tomto případě by měli mít čeští uživatelé Instagramu větší pochopení, protože rodina je pro mnoho z nás nejdůležitější věcí na světě!
Ať už máte s influencery jakýkoliv problém, s jednou věci se smířit určitě musíte. Influenceři jsou a budou minimálně ještě nějakou dobu v kurzu. Pokud vás ale na nich něco opravdu štve, odstraňte si je ze sledování, nebo jim zkuste napsat zprávu do inboxu. Třeba si to přečtou a zamyslí se nad tím, protože i influenceři často rádi naslouchají svým sledujícím. A na samotný závěr bychom se vás chtěli zeptat, co konkrétně pro vás je to nejhorší na instagramových influencerech? Pokud byste chtěli zmínit něco, co v tomto článku nezaznělo, budeme rádi za zpětnou vazbou...