V ortodoxním judaismu se od rabína očekává, že bude ženatý, protože svobodný muž by měl problém získat seriózní rabínské místo. Manželství je považováno za znamení zralosti. V judaismu neexistuje celibát jako povinnost pro duchovní vůdce, jako je tomu například v římskokatolické církvi. Naopak, manželství je v judaismu považováno za velmi důležité a přirozené – je to příkaz z Tóry: "Ploďte a množte se" (Genesis 1:28).
Některé lásky přicházejí tiše. Neoznamují se hlasitým smíchem nebo bouřlivým flirtováním. Přijdou jako klidný večerní déšť, který jemně pokropí suchou zem a přinese úlevu. Nějakým způsobem se do Klářina života dostal Daniel – muž, který na první pohled vypadal jako učitel filozofie. Tichý, vnímavý, se silným vnitřním světem, který neukázal každému. Setkali se na mezinárodní konferenci v Berlíně, kde Klára přednášela o kulturní identitě v globalizovaném světě a Daniel hovořil na téma etické odpovědnosti náboženských vůdců. Jejich první rozhovor byl jemný, ale hluboký – nebyla to prázdná slova, ale výměna pohledů, které se setkaly někde v prostoru mezi akademickou zvědavostí a tichou lidskou blízkostí. Když se vrátila domů, měla v ruce vizitku s jeho e-mailem a v duši podivný klid.
Následovalo několik měsíců psaní. Klára žila v Praze, Daniel působil v jedné židovské komunitě ve Vídni. Oba byli zaneprázdněni prací, ale večery patřily dlouhým zprávám, které se postupně měnily v hlasové a ty se změnily ve videohovory. Mluvilo se o všem – o politice, o dětství, o židovských svátcích, ale i o jejích pochybnostech, zda by zvládla život po boku duchovního vůdce. Daniel na ni nikdy netlačil. Místo toho byl trpělivý, vysvětloval, vyprávěl příběhy ze své komunity a ukazoval, že víra nemusí být o příkazech, ale o porozumění a hluboké úctě. A tak, když ji o půl roku později pozval do Vídně a požádal ji o ruku, když se procházela po břehu Dunaje, řekla ano – i když věděla, že říká ano nejen jemu, ale i životu, který bude mít jiný rytmus, než na jaký byla zvyklá.
Manželství s rabínem není nijak nábožensky ani kulturně zakázáno ženě z jiné země nebo kultury, včetně českých žen.
Proces konverze k judaismu je složitý, náročný a zároveň velmi osobní krok, který vyžaduje čas, obětavost a hluboký zájem o židovskou víru, kulturu a životní styl. Konverze se liší podle jednotlivých židovských větví (ortodoxní, konzervativní, reformní), přičemž ortodoxní konverze je nejpřísnější a nejnáročnější. Zde je základní přehled toho, jak proces konverze funguje, zejména v ortodoxní komunitě, která je nejčastěji spojována s rabíny:
Konverze začíná upřímným zájmem člověka a jeho rozhodnutím vstoupit do judaismu. Tento krok musí být motivován vnitřním přesvědčením, nejen pragmatickými důvody (například sňatek s rabínem).
Konvertita musí absolvovat dlouhodobé studium židovských náboženských textů, zákonů (halacha), tradic, historie, svátků a každodenního života podle judaismu. Studium může trvat několik měsíců až let, v závislosti na intenzitě a typu konverze. Mnoho rabínů pořádá osobní nebo skupinové kurzy.
Při studiu je důležité, aby konvertita žil podle židovských pravidel – například dodržoval šabat, jedl košer jídlo, účastnil se modliteb a svátků v synagoze. Tento životní styl mu pomáhá lépe porozumět judaismu a zároveň svědčí o jeho seriózním přístupu.
Po absolvování konvertita prezentuje své znalosti a zájem před rabínským soudem, který se skládá z několika rabínů (Beit Din). Tento soud posuzuje připravenost žadatele vstoupit do judaismu a jeho skutečné porozumění a odhodlání.
Mužský kandidát na konverzi musí podstoupit obřízku (brit mila), pokud již není obřezán. Pokud je již obřezán, je jen vykonán symbolický akt. Po splnění všech požadavků konvertity (muže i ženy) podstoupí rituální očistnou koupel v mikve, která symbolizuje duchovní znovuzrození.
Po mikve se konvertita stává plnohodnotným členem židovské komunity. Od té chvíle je podle náboženského zákona považován za Žida a má stejná práva a povinnosti jako ostatní věřící.
Tento proces je obtížný a vyžaduje upřímnost a trpělivost. Konverze mimo ortodoxní komunitu mohou být rychlejší a flexibilnější, ale ne všechny jsou vzájemně uznávány. V některých komunitách je konverze také sociálním závazkem a vyžaduje podporu rodiny a komunity. Pokud tedy chce česká žena vstoupit do judaismu, je dobré, aby začala tím, že se obrátí na místní synagogu a rabína, který ji provede konkrétním procesem podle dané tradice.
Příprava na svatbu s rabínem neznamená jen výběr šatů a svatební síně. V židovské tradici jde o duchovní náladu, propojení rodin a komunity, které se stává součástí příběhu. Klára pocházela z křesťanské rodiny, ale nikdy nebyla striktně věřící. Přesto byla přijata s respektem – pod podmínkou, že chápe a respektuje židovské hodnoty. Několik měsíců před svatbou se začala potkávat s rabínkou Tamarou, která jí pomohla pochopit hlubší význam židovských zvyků, symboliku manželství a postavení žen v judaismu. Kláru překvapilo, že židovská tradice má sice jasná pravidla, ale také ženám dává velký prostor pro duchovní růst a samostatnost.
Součástí předsvatebních příprav byl také tradiční rituál zvaný badeken – zahalení nevěsty. Tento akt, kdy ženich před svatbou položí nevěstě na tvář závoj, má hluboký symbolický význam. Není to jen odkaz na biblický příběh o Leji a Ráchel, ale především gesto, kterým ženich říká: "Vidím tvou duši, nejen tvou tvář." Klára při tom plakala – ne ze smutku, ale z dojetí. Poprvé cítila, že láska může být také posvátná, nejen romantická.
Jejich svatba se konala v neděli odpoledne na nádvoří historické synagogy ve Vídni. Sluneční paprsky se odrážely od oken a na nádvoří stál jednoduchý, ale krásný baldachýn – chupa. Čtyři sloupy nesly bílou látku, která symbolizovala nový domov páru. Přátelé a rodina se shromáždili v půlkruhu, zatímco Klára šla k Danielovi a zpívala tradiční písně. Čekal na ni v černém obleku, s kipou na hlavě a s pohledem, který prozrazoval více než tisíc slov. Když se setkali pod chupou, obřad vedl starší rabín – Danielův učitel, který přirovnal jejich spojení k poutu mezi nebem a zemí.
Během obřadu recitovali Sheva Brachot – sedm požehnání, která oslavují lásku, přátelství, radost a Boží přítomnost. Klára si s Danielem vyměnila prsten – jednoduchý zlatý prsten, bez ozdob, jak to má podle halacha být. A když Daniel rozbil kalich, poslední akt obřadu, který nám připomíná, že i ve štěstí máme vzpomínat na smutek (zejména nad zničeným chrámem v Jeruzalémě), dav křičel tradiční "Mazal tov!".
Následujících sedm dní, známých jako Sheva Brachot, se neslo v duchu malých oslav. Každý večer je někdo pozval na večeři, kde se znovu četla požehnání a oslavovala se jejich svatba. Klára si uvědomila, že židovská komunita není jen duchovní komunita, ale také velká rodina. A jako každá rodina, i tato měla svá pravidla, zvyky, ale i laskavost a podporu.
Po svatbě je žena považována za ba'alat ha-bajit – doslova "paní domu". Tato role je v judaismu vnímána s velkým respektem. Žena je považována za duchovní správkyni domácnosti a dohlíží na to, aby byl dům veden v souladu s kašrutem (košer pravidla), aby byly dodržovány svátky a zejména, aby byla v domě udržována atmosféra klidu (šalom bajit – klid v domácnosti). V tradičních komunitách má na starosti také přípravu na šabat a svátky. Zapalování šabatových svíček je jednou z jejích výsad.
Kromě praktických aspektů se od ženy duchovně očekává, že bude svému muži oporou. V případě rabína to také znamená, že přijme svou neustálou dostupnost pro komunitu a někdy i svou veřejnou funkci, protože rabíni se často objevují na veřejnosti.
Jednou z nejintimnějších a zároveň nejpřísnějších tradic ortodoxního judaismu je zákon taharat ha-mišpacha – rituální čistota v manželství.
Tento zákon se vztahuje k období ženského cyklu. Během menstruace a sedm dní po ní (dokud žena nenavštíví mikev) je manželský pár fyzicky oddělen. To znamená úplný zákaz dotýkání se, objímání, líbání a dokonce i sdílení postele. Po očistné koupeli se k sobě mohou opět přiblížit. Mnoho párů vidí tuto pauzu jako způsob, jak si udržet vášeň a respekt v dlouhodobém vztahu.
V reformních větvích judaismu jsou tyto zákony dodržovány spíše symbolicky nebo vůbec, ale v tradičním rabínském prostředí jsou standardem.
V židovské kultuře mít děti je nejen radostí, ale také micvou – tedy příkazem. Manželé jsou povzbuzováni, aby na svět přiváděli potomky, kteří budou pokračovat v tradicích. Dítě narozené židovské ženě je automaticky považováno za židovské, bez ohledu na to, kdo je otcem.
V případě, že žena nebyla před svatbou Židovkou a konvertovala, jsou její děti také považovány za plnoprávné členy židovského národa – pokud prošla uznanou konverzí.
Děti rabína jsou často pod drobnohledem komunity. Nejen kvůli tomu, co dělají, ale také kvůli tomu, jak se chovají, jak se oblékají, s kým se přátelí.
Výchova dětí v židovské rodině, zejména v rabínské rodině, má velký význam a je pevně spojena s náboženskými hodnotami, tradicemi a učením judaismu. Rabín jako duchovní vůdce zdůrazňuje, že děti vyrůstají se silným smyslem pro identitu, víru a odpovědnost vůči své komunitě a rodině.
Od útlého věku se děti učí základům židovského náboženství – modlitbám, dodržování šabatu a svátků, učení se o Tóře a židovských zákonech. Výchova je často přísná, ale zároveň láskyplná, s důrazem na respekt k rodičům, učitelům a starším členům komunity. Rabín a jeho manželka se snaží učit své děti nejen rodiči, ale také vzory v každodenním životě, hodnotám spravedlnosti a milosrdenství. Vzdělávání dětí je často spojeno s pravidelnou docházkou do náboženské školy (ješivy nebo chederu), kde se učí hebrejštinu, židovskou historii, náboženské texty a etiku. Děti se tak připravují na to, že budou moci v této tradici jednou pokračovat a případně následovat poslání svých rodičů, pokud budou mít zájem.
V otázce dětí v širším judaismu jsou manželství a rodina vysoce ceněny. Děti jsou považovány za dar od Boha a za pokračovatele náboženských a kulturních tradic. Judaismus však respektuje i obtíže, které mohou nastat, a dává prostor i diskusím o rozvodu či jiných rodinných situacích, přičemž klade důraz na řešení problémů v duchu respektu a odpovědnosti. Rabíni se obvykle snaží vést své rodiny podle těchto hodnot a podporovat děti v jejich duchovním i osobním rozvoji. Výchova v takové rodině je tedy spojením tradičního přesvědčení, pevného morálního rámce a láskyplné péče o budoucí generace.
Přestože se judaismus snaží manželství zachraňovat, rozvod není zakázán. Pokud manželství selže, rabínský soud (Beit Din) může vydat get – židovský rozsudek o rozvodu. Bez getu není žena nábožensky rozvedená a nemůže se znovu vdát podle židovského práva.
Pokud muž odmítne dát ženě šanci, stává se z něj aguna – "spoutaná žena", která nemůže pokračovat ve svém životě. Tato problematika je v některých komunitách velkým tématem, protože někteří muži zneužívají svého postavení. V moderních dohodách (ketuba) je často předem dohodnuto, že muž v případě rozchodu poskytne get, čímž se sníží riziko.
Pro samotného rabína může být rozvod vážným problémem, zejména v ortodoxních kruzích. Od duchovního vůdce se očekává, že bude mít stabilní rodinný život, a pokud se rozvede, může to ovlivnit jeho postavení v komunitě.
Mnoho manželek rabínů si zakrývá vlasy – ať už šátkem (tichel), kloboukem nebo parukou (shajtl). Tento zvyk symbolizuje cudnost a oddanost manželovi.
Zároveň může být rabínova manželka velmi aktivní – učí, vede ženská studia, pomáhá se svátky, organizuje komunitní akce. V mnoha komunitách je "rebetsin" (rabínova manželka) respektovanou postavou, která má velký duchovní vliv, i když oficiálně rabínskou funkci nemá.
Jako duchovní vůdci židovských komunit slaví rabíni spolu se svými rodinami všechny hlavní židovské svátky, které mají hluboký náboženský, kulturní a společenský význam. Tyto svátky jsou pro ně nejen příležitostí k modlitbě a studiu, ale také k rodinným setkáním a posilování tradic. Toto jsou nejdůležitější židovské svátky, které rabíni pravidelně slaví se svými rodinami:
Pesach je svátek oslavující osvobození Izraelitů z egyptského otroctví. Trvá osm dní (v Izraeli sedm dní) a začíná v noci ze 14. na 15. dne měsíce Nisan podle židovského kalendáře (duben). Rodina se schází u slavnostní večeři zvané Seder, během níž se čtou příběhy z knihy Exodus, zpívají se tradiční písně a konzumují se symbolická jídla, jako je nekvašený chléb (maces) a hořké byliny. Pesach je časem očisty a odhodlání zbavit se "kvasu" - tedy hříchu a nečistoty.
Ačkoli se nejedná o svátek v tradičním slova smyslu, šabat se slaví každý týden jako den odpočinku od pátečního večera do sobotního večera. Pro rabína a jeho rodinu je to velmi důležitý čas, kdy si mohou odpočinout, modlit se a strávit společně rodinný čas. Šabat přináší klid a posiluje rodinná pouta.
Rosh Hashanah připadá na první dva dny měsíce Tishri (obvykle září nebo říjen). Je to čas duchovní očisty, modliteb a začátek deseti dnů pokání (Aseret Yamai Teshuva), který končí svátkem Jom Kipur. V rodinách rabínů se během tohoto svátku konají v synagoze modlitby, často dlouhé a obtížné, a doma se připravují speciální pokrmy, jako jsou jablka s medem, symbolizující sladký nový rok.
Jom Kipur je nejposvátnější a nejpřísnější den v židovském kalendáři. Trvá 25 hodin a je věnován půstu, modlitbě a pokání. Rabíni vedou v synagoze modlitby, které patří k nejintenzivnějším a nejemotivnějším v roce. Rodiny během tohoto dne nepřijímají jídlo ani pití a po celou dobu se věnují duchovnímu rozjímání a prosbám o odpuštění.
Sukot se slaví pět dní po Jom Kipuru a trvá sedm dní. Tento svátek připomíná cestu Izraelitů pouští, kdy žili v dočasných svatostáncích (suka). Během svátku Sukot si rabínské rodiny staví takové přístřešky, ve kterých jedí, modlí se a někdy i spí. Je to svátek radosti, vděčnosti za úrodu a Boží ochrany.
Chanuka trvá osm dní a začíná 25. dne měsíce Kislev (prosinec). Svátek připomíná zázrak olejem při znovuzasvěcení Chrámu v Jeruzalémě. Každý večer se zapálí jeden chanukiya svícen, zpívají se tradiční písně a jedí se jídla smažená na oleji, jako jsou latkes (bramboráky) a sufganiyot (koblihy s marmeládou). Pro rabínskou rodinu je Chanuka časem radosti a sdílených okamžiků.
Purim je svátek oslavující záchranu židovského lidu před Hamanovým plánem na jeho vyhlazení (popsaným v knize Ester). Slaví se čtením Megily (knihy Ester), nošením karnevalových kostýmů, dáváním jídla a dárků chudým a veselými oslavami. Rabíni často vedou čtení Megily v synagoze a účastní se zábavných aktivit s rodinou.
Šavuot se slaví padesát dní po Pesachu a připomíná Mojžíšovo přijetí Desatera přikázání na hoře Sinaj.
Tyto svátky představují pevný základ židovského roku a život rabína a jeho rodiny je s jejich dodržováním hluboce spojen.
Zdroje: autorský text, jewishvirtuallibrary.org, myjewishlearning.com, chabad.org, kniha "To Be a Jew" od Hayima H.