Žebříček nejúspěšnějších Čechů působící v Emirátech zveřejnil v roce 2018 ekonomický magazín Euro. Na prvním místě se tehdy umístil Pavel Foubík, prezident České obchodní komory v Dubaji a v severních emirátech. Připomeňme si společně další zajímavá jména, kterým se na blízkém východě daří nebo dařilo dostat Českou republiku do povědomí tamních obyvatel.
David Brož, Emirates
David Brož pracuje více než dvacet let jako viceprezident pro mezinárodní vztahy a spolupráci mezi aerolinkami ve společnosti Emirates. V této funkci se Brož stará o letecko-politické záležitosti a také o vztahy s průmyslovými sdruženími a vládními organizacemi. To zahrnuje zastupování společnosti Emirates Airline při vládních jednáních, rozhovorech o leteckých službách a širší politické angažovanosti po celém světě. David Brož je navíc od roku 2013 členem jednoho z výborů Mezinárodní asociace leteckých dopravců.
Otevřít v galerii (2)
Společnost Emirates patří k nejlepší aerolinkám světaZdroj: Profimedia
Luboš Říha
Říha založil v roce 2015 Diamonds International Corporation, kterou následně v roce 2013 prodal. V roce 2015 ohlásil přípravu stavby hotelového komplexu ve Spojených arabských emirátech, s investicí více než 100 milionů amerických dolarů. Hotelový komplex byl navržen podle návrhu architekta Tonyho Ashaie, v nejsevernějším emirátu Rás al-Chajma, zhruba 40 minut od Dubaje. Areál bude pod správou jednoho z největších světových hotelových řetězců. Počátek výstavby byl stanoven na rok 2022. Říha také v roce 2015 otevřel v Dubaji diamantový showroom a ve spolupráci s místní firmou šperky také vyrábí.
Pavel Foubík
Pavel Foubík, zakladatel firmy na pracovní oděvy Brudra jezdil do Dubaje a Emirátů pravidelně se svou rodinou na dovolenou. Pak se stalo něco, co ani Foubík nečekal, vydal se směrem z hotelu do pouště, neodolal a jednomu Indovi ve stánku zaplatil rezervační poplatek na byt, který se v oblasti stavěl. Aniž by to Pavel Foubík tušil, developer ho coby budoucího klienta zařadil do loterie a šťastlivec z Prahy tehdy byt v poušti skutečně vyhrál. Před čtyřmi lety stál u zrodu prvního oficiálního hospodářského sdružení Čechů v Emirátech - České obchodní komory, která registruje zhruba 200 firem a jednotlivců. Její záběr je široký. Pomáhá českým lékařům získávat licence, byznysmenům zakázky, ale i mladým najít budoucí uplatnění.
„Náklady na pracovní sílu jsou ve srovnání s Evropou velmi nízké. Dělníci, kteří stavějí mrakodrapy, pracují v přepočtu i za nějakých pět tisíc korun měsíčně šest dnů v týdnu. Nicméně s klesajícími příjmy z ropy se plánují nové daně. Je také pravda, že obchodovat v emirátech už není tak snadné jako dříve. Běžné začínají být tendry úplně na všechno, konkurence roste. Dřív se v Dubaji na peníze tolik nehledělo, teď už se šetří stejně jako v Evropě,"
komentoval Pavel Foubík výhody podnikání v Emirátech pro deník E15.
Vadim Horna, Lasvit
Brand, který je silně v podvědomí obyvatel Dubaje je česká značka svítidel a skleněné architektury Lasvit. Česko s východem úspěšně propojoval její tehdy globální a obchodní ředitel Vadim Horna, který v Dubaji zanechal nesmazatelnou stopu. V roce 2008 dorazil do Dubaje jako student pražské Vysoké školy ekonomické. Jeho cílem bylo navázat kontakty s potenciálními arabskými zákazníky. Nepolevoval a neúnavně obcházel různé obchodní partnery až do okamžiku, kdy konečně získal první zakázku. Dnes můžeme spatřit lustry od Lasvitu ve stanicich dubajského metra nebo v luxusním hotelu Palazzo Versace. Právě díky těmto zakázkám z Dubaje se z Lasvitu stala světově uznávaná značka. Jeho úspěch v Dubaji otevřel dveře do dalších částí Asie, včetně Šanghaje a Bangkoku. Vadim Horna v současnosti pracuje v Praze a to pro společnost Bohma.
Otevřít v galerii (2)
Lustry od Lasvit zdobí metro v Dubaji.Zdroj: Profimedia
Jaké aspekty jsou důležité, pokud chcete podnikat v Emirátech?
Je důležité mít odhodlání a neúnavnou pracovní morálku. Dubaj je konkurenčním prostředím s mnoha možnostmi, a proto je nezbytné být vytrvalý a připravený čelit výzvám. Podstatné je také mít otevřenou mysl a respektovat místní kulturu a zvyky. Dubaj je kosmopolitním městem s různorodou komunitou, kde je nutné projevovat toleranci a adaptovat se na místní prostředí. Komunikace a budování silných vztahů jsou také klíčové, jelikož networking a kontakty hrají v Dubaji významnou roli při rozvoji podnikání.
„Každá česká firma, která už v emirátech působí, řekne, že ze začátku je cesta velmi těžká. Trvá až tři roky, než překonáte všechny potíže. Objevujete stále nové překážky, s nimiž jste se nikde ve světě nesetkali. Nováčci v Dubaji uvítají dobře fungující zahraniční kancelář CzechTrade. Společně jsme v mnohém schopni začínajícím českým firmám pomoci počáteční potíže překonat,"
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.