V sobotu začala platit nová pravidla populární komunikační aplikace WhatsApp, jež je dceřinou firmou Facebooku. Ten v současnosti využívají asi dvě miliardy lidí, tedy čtvrtina planety! Pravidla byla avizována již několik měsíců a spousta znechucených lidí tak z WhatsAppu odešla a zaregistrovala se nejčastěji na Signalu nebo jemu podobných platformách, jako jsou Telegram či iMessage. Zároveň již několik měsíců čelí cílené a ostré kampani Facebooku společnost Apple.
Facebook, jedna z nejpopulárnějších sociálních sítí, se bojí o svou reklamu. Stejně jako brojí proti společnosti Apple, cíleně podporuje svou dceřinou společnost WhatsApp.
Díky novému operačnímu systému Macu hrozí Facebooku ztráta reklamy a zároveň statisíce lidí odchází z WhatsAppu na jiné komunikační platformy, kde jsou jejich data v bezpečí.
Facebook je dlouhodobě na druhém místě mezi příjemci online reklamních příjmů, kde je naprostým lídrem Google. Největší hrozbou pro Facebook je právě strach z toho, že inzerenti začnou své peníze investovat spíše do konkurence.
Operační systém iOS 14.5, který Apple představil před dvěma měsíci, ještě více chrání soukromí svých uživatelů. Facebook se tak obává, že ztratí inzerenty, kteří si budou moci reklamu na svých přístrojích zablokovat. Začátkem roku proto odstartoval Facebook hejterskou kampaň proti Applu, s níž se neztotožnilo ani mnoho zaměstnanců, dnes již bývalých, samotného Facebooku.
Již zavedením předchozího iOS 14 společnost Apple posílila ochranu osobních údajů: Přidala do portfolia nové funkce, které umožňují uživatelům kontrolovat, jaké aplikace třetích stran jejich data používají. Společnost vlastnící sociální síť Facebook tyto změny veřejně kritizovala, Poté se objevila další „podpásovka“. Apple přišel s funkcí umožňující sledovat transparentnost aplikací. Po jejím spuštění již nemohou třetí strany dále bez povolení následovat aktivitu uživatele na jiných aplikacích a webech.
Nový iOS 14.5 umožňuje každému uživateli IDFA (identifikátor pro inzerenty) zablokovat, nebo povolit. Bez souhlasu tak tedy není možné zaznamenávat IDFA, což znesnadňuje sledování úspěšnosti jednotlivých reklam.
Pokles zájemců o reklamu by měl pro Facebook nedozírné finanční ztráty, proto se v posledních měsících snažil své uživatele přesvědčit o tom, že jim žádné nebezpečí nehrozí…
Lidí však nevěří.
Stejným terčem kritiky byla i nová pravidla WhatsAppu, jež od soboty 15. května platí: Díky nim má totiž WhatsApp možnost sledovat své uživatele, shromažďovat data o nich a dělit se o ně právě s Facebookem.
Pravidla měla původně začít platit již v únoru, ale kvůli sílící vlně nevole byla odsunuta až na 15. květen. Této čas měl nahrát právě Facebooku, který chtěl tři měsíce informovat lidi o bezpečnosti těchto pravidel a vyvrátit jejich obavy.
I přesto, že se zdá, že nová pravidla skutečně nic zásadního nezměnila, lidé jsou opatrní. Negativní asociace spojené s kdysi nejoblíbenějších sociální sítí, Facebookem, stále sílí. A navíc lidé naslouchají zvučným jénům. Signal coby novou komunikační platformu doporučil lidem Edward Snowden, bývalý zaměstnanec CIA, i šéf Twitteru Jack Dorsey. Na Twitteru je pak následoval i Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX.
Signal v té době zaznamenal během jediného týdne 7,5 milionu stažení a stal se tak nejstahovanější aplikací v Google Play i App Store.
Obdobný nárůst zaznamenal i Telegram, cca 9 milionů nových stažení, což představuje nárlůst o 91 procent. Nejvíce stažení bylo přitom zaevidováno z Indie.
Proti masivnímu úbytku uživatelů se WhatsApp brání tím, že obhajuje svou vyšší bezpečností. WhatsApp, stejně jako obdobné aplikace, je službou zdarma, proto má její vlastník právo říci, jaká data shromažďuje a proč. Podle Zaka Doffmana, experta na bezpečnost kybernetického prostoru, však zcela jistě nemůže mlžit a odmítat transparentnost s odkazem na to, že se jedná o nezbytnou část služeb poskytovaných bezplatně.
Přestože se tedy například počet uživatelů Signálu zvýšil o neuvěřitelných 4200 procent, WhatsApp celou kauzu kolem ochrany osobních údajů ustál především proto, že vyzdvihl své renomé poskytovatele šifrované komunikace. Přitom ale ignoroval to, že sbíraná data sdílí s Facebookem. Jak však uvedl hlavní bezpečnostní expert společnosti Cyjax, Ian Thornton-Trump: „Metadata, neboli data o vašich datech, mají téměř takovou moc, jako data samotná.“
říká Zak Doffman a sám zmiňuje zásluhy, jež WhatsAppu nesporně náleží v oblasti popularizace bezpečného zasílání zpráv. Chybou podle něj byl fakt, že platformu převzal právě Facebook. Doffman jej označuje za
Uživatelům WhatsAppu se nelíbila skutečnost, že jejich data jsou sdílena s Facebookem. Mnozí přitom používají obě platformy. Podle interní ankety, jíž si LP-life udělal mezi svými čtenáři, zhruba 85 procent z nich používá aktivně obě platformy. Chatovací program Signal si většina našich čtenářů přidala „navíc“.
Na sdílení dat nevidí naši čtenáři nic špatného, problém vidí v tom, že podle klauzule je možné, aby WhatsApp sdílel s Facebookem i obsah jednotlivých konverzací.
To v praxi znamená, že data, jimiž by mohl Facebook disponovat, se značně rozšíří, což by naopak podpořilo lepší zacílení reklamy.
Pravidla však nejsou pro celý svět jednotná. Zatímco v Evropské unii se musejí z nařízení GDPR Facebook i WhatsApp řídit přísnějšími pravidly pro ochranu osobních dat, v USA je situace jiná.
To ještě více podporuje teorii, že Facebook se skutečně bojí o svůj profit, a snaží se si reklamu na své síti jakkoli udržet.
Úspěšnost této reklamy je však diskutabilní: Problémem se mediálně zabýval americký placený televizní kanál CNBC, jenž se otázal některých bývalých zaměstnanců Facebooku na přímý dopad nových zásad ochrany osobních údajů, s nimiž společnost Apple vyrukovala. Zaměstnanci podrobně popsali systém „konverzí po zhlédnutí“, který měří, kolik uživatelů na reklamu zareagovalo a jak, dokonce tak lze i zjistit, zda uživatel po zhlédnutí reklamy produkt koupil.
Velmi stručně řečeno (a vidíme to i sami na naší facebookové „zdi“) – pakliže klikneme na nějakou reklamu, která nás zaujme, brzy je naše stránka zaplavena obdobnými reklamami. Facebook tak zná náš zájem a snaží se zacílit přesně další inzerci svých klientů. Pokud si přes Facebook skutečně něco koupíme, maloobchodník zaznamená IDFA uživatele a sdílí jej s Facebookem. Tak se lze dopátrat toho, zda reklama maloobchodníka na sociální síti zafungovala. IDFA rovněž poskytuje Facebooku i inzerentům mnoho údajů o spotřebitelském chování a cílové skupině, která na jejich reklamu reaguje.
Henry Love, jeden z bývalých zaměstnanců Facebooku specializovaný právě na malé podniky, pro CBNC uvedl:
tvrdí Love.
Pakliže tedy Facebook doporučuje (pouze doporučuje) svým klientům komunikovat přes platformu WhatsApp, nepřímo tím říká že komunikace mezi ním a obchodníkem může putovat i mimo šifrované systémy WhatsApp.
I když jsou podle expertů podmínky užívání komunikačního kanálu bezpečné, jedná se spíše o princip a o neochotu WhatsAppu omezit sběr dat o uživatelích. Plní tak tedy přesně to, oč ho Facebook žádá.
Jsme tedy svědkem tří paralelních akcí. Facebook se bojí o reklamu a brojí proti novému operačnímu systému Apple. Nabádá tak své uživatele, aby využívali WhatsApp, jenž mu patří, a kde naše data nejsou v bezpečí. Hrozí mu totiž, že jej leader na trhu, Google, doslova převálcuje. Lidé tedy masově WhatsApp opouštějí, ale neustále využívají obě sociální platformy.
Stejně jako jsme přestali před časem téměř úplně využívat SMS, není teď čas opustit i aplikaci, k níž jsme se v minulosti uchýlili? A víme, kde jsou naše data v bezpečí?
Vítejme v kontrolovaném virtuálním prostoru!