Top hledané
Výsledky (0)
Jak šel čas s Rallye Dakar

Fenomén Dakar v roce 2019 poprvé nepřekročí hranici jednoho státu

Jana Fikotová
09. prosince 2018
+ Přidat na Seznam.cz
2 minuty čtení

Sedmdesát procent trasy po písku, poprvé v historii na území jediné země, kterou je Peru. Francouzští organizátoři 41. ročníku Rallye Dakar 2019 zveřejnili detailní program luxusního slavného závodu s rozpisy jednotlivých etap v kilometrech. Poprvé v historii tak trasa slavné dálkové soutěže povede jen územím jedné země.

Start je 7. ledna z metropole Lima, kde je 17. ledna i cíl.

Účastníky soutěže čeká v deseti lednových etapách v nejdelší verzi 5.603 kilometrů a z toho maximálně 2.961 kilometrů v rychlostních zkouškách pro automobily. Posádky v kamionech absolvují vždy o pouhé dva kilometry méně. Jezdci na motocyklech čtyřkolkách mají před sebou 5.541 kilometrů celkem a z toho 2.880 závodních. 

Rallye Dakar je motoristický fenomén, jehož historie se začala psát v roce 1977, kdy se francouzský motocyklista a dobrodruh Thierry Sabine ztratil při závodě Abidjan – Nice na tři dny v libyjské poušti. Po této zkušenosti se v jeho hlavě zrodila luxusní myšlenka na uspořádání dálkového pouštního závodu napříč Afrikou. Založil Sabine organizaci T.S.O. (Thiery Sabine Organisazion), které se podařilo první ročník uskutečnit o dva roky později. První účastníci se postavili na start na Champs Elysées v Paříži 1. ledna 1979. Od té doby každoročně láká jak profesionály, tak i amatéry a dobrodruhy, kteří tvoří většinu startovního pole.

Luxusní byt na prodej s terasou a výhledem
Luxusní byt na prodej s terasou a výhledem, Praha 1

Trasa se měnila

Díky politickým důvodům se původní trasa z luxusní Paříže do senegalského Dakaru několikrát změnila. Místo z Paříže se startovalo z Granady, z Lisabonu nebo z Dakaru. Nejvýraznější změna ale přišla ve 21. století. V roce 2008 museli pořadatelé z bezpečnostních důvodů závod zrušit a následně se rozhodli, že jej přesunou do Jižní Ameriky. Nejprve se jezdilo jen v Argentině a Chile, později trať i závodníci zavítali i do Bolívie, Peru nebo Paraguaye.

Radost i smutek

Absolutním rekordmanem Dakaru v počtu vítězství je Francouz Stéphane Peterhansel, který vyhrál Dakar šestkrát v kategorii motocyklů a pětkrát v hodnocení automobilů. Riskantní dakarské dobrodružství si však každoročně vyžádá i oběti na životech. Dakar má na svědomí téměř padesát obětí z řad závodníků, včetně jeho zakladatele Thiery Sabineho, či dvojnásobného vítěze mezi motocyklisty Fabricia Meoniho. Několik desítek obětí si pouštní rallye vyžádala i mezi civilními obyvateli.

Spolehlivé vozy TATRA

Loňský 40. ročník rallye Dakar byl nejnáročnější v celé historii soutěže. Speciály TATRA však ukázaly, jak luxusní jízdní schopnosti mají. Profesionální a zdatní piloti, navigátoři a mechanici z Tatra Buggyra Racing týmu dovezly své posádky bezpečně do cíle.  

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze