Top hledané
Výsledky (0)
Blonďatá panenka je zpět na výsluní. Barbie mánie ovládla celý svět. Stejnojmenný snímek popletl hlavy nejen filmovým fanouškům, ale i běžným nakupujícím v obchodech s různým sortimentem.

Fenomén Barbie ještě neskončil. V Salvadoru vás pohřbí do růžové rakve

Kristina Valachyová
23. září 2023
+ Přidat na Seznam.cz
9 minut
Film Barbie, premiéra

Internetem se začaly před premiérou šířit komické výzvy – v den premiéry měli všichni přijít do kin v růžovém oblečení. Nadšení fanoušci se absurdní myšlenky okamžitě chopili a začalo několikaměsíční plánování, jak při premiéře docílit co nejrůžovějšího a nejautentičtějšího vzhledu.

Barbie je hitem a do rozjetého vlaku naskakují i další odvětví byznysu. Pro obchodníky se Barbie mánie stala obrovskou příležitostí a způsobem, jak získat nové zákazníky všech věkových kategorií a upoutat pozornost bez možného poškození pověsti. Každá příležitost k zisku je dobrá a v současném prostředí, kdy i zdánlivě neškodné marketingové kampaně mohou být kontroverzní, to platí dvojnásob. Panenka tak na nás shlíží z triček, plakátů, školních potřeb, ručníků a nově i z pohřebních rakví.

Pohřebnictví začalo prodávat Barbie rakve

Pohřební ústav v Salvadoru dovedl Barbie mánii do extrému a nabízí růžové rakve s Barbie výstelkami. Informovala o tom agentura AP.

Vše je navrženo tak, abyste mohli být fanouškem Barbie až do dne, kdy zemřete – a dokonce i poté. Růžové kovové rakve jsou v prodeji v pohřebním ústavu Alpha a Omega ve městě Ahuachapán nedaleko hranic s Guatemalou.

Dům s bazénem na pronájem, Praha Východ –
Dům s bazénem na pronájem, Praha Východ –, Okolí Prahy

Majitel Isaac Villegas řekl, že rakve růžové barvy nabízel už před červencovou premiérou filmu Barbie.

Šílenství, které se přehnalo Latinskou Amerikou, jej však přesvědčilo, aby vyzdobil látkové polstrování rakví obrázky ikonické panenky. Rakve jsou také zdobeny malými bílými hvězdičkami.

„Řekl jsem si, že musíme naskočit na tento trend,“

komentoval Villegas růžové rakve a dodal, že to byl úspěch.

Řekl, že pohřební ústav spustil ohledně Barbie rakví reklamní kampaň a už jich desítku prodal. To neznamená, že v nich bylo skutečně pohřbeno 10 lidí - v Salvadoru si mnoho lidí pořizuje předplacené služby ohledně budoucího pohřbu.

Villegas řekl, že ještě před rokem upřednostňovaly rodiny tradiční rakve v barvách jako je hnědá, černá, bílá nebo šedá. Před rokem však prodal svou první růžovou rakev rodině, která chtěla svého velmi šťastného příbuzného pohřbít v rakvi barvy štěstí.

Budeme mít více růžových rakví, protože lidé si to žádají,"

řekl.

Latinská Amerika reagovala na Barbie mánii i dalšími věcmi, například růžovými tacos a pečivem, komerčními letadly s logem Barbie, politickými reklamami a dokonce i protesty na téma Barbie. Nejsou však všechno jen vysoké podpatky a pom-pomy: Barbie mánie nabrala v regionu i temnější a děsivější podtón.

V Peru se demonstranti oblékají do růžové

V červenci oblékli protivládní demonstranti dvě ženy do růžových šatů a umístili je do velkých krabic na centrálním náměstí v Limě, hlavním městě Peru na protest proti prezidentce Dině Boluarte, pod jejímž vedením dochází v zemi k častým střetům mezi policií a demonstranty. Informovala o tom agentura AP.

Jedna z žen, jejíž krabice byla označena jako „Diktátor Barbie“, držela růžovou zbraň a podle popisku na krabici obsahovala její výbava i „slzný plyn a střely dum-dum“. Krabice druhé „panenky“ nesla označení „Genocidní Barbie“.

Dobroty s tématikou Barbie

V Mexiku se prodávají Barbie tortilly (kukuřičné těsto je zbarveno do růžova řepnou šťávou, přičemž některé jsou potištěny siluetou Barbie s copem z jedlého barviva), Barbie pečivo a Barbie tacos (marinované vepřové maso podávané v růžových tortillách a doprovázené jahodovým koktejlem).

Prodej luxusní vily, Praha 5, Velká Chuchle
Prodej luxusní vily, Praha 5, Velká Chuchle, Praha 5

V Guayaquilu v Ekvádoru byla nově otevřena celá restaurace s Barbie tématikou; je – samozřejmě postavena a zařízena tak, aby věrně připomínala dům Barbie.

Letadlo Barbie

Poté, co očekávané uvedení filmu, který režírovala Greta Gerwig, pomohlo oživit zájem o oblíbenou dětskou hračku, Mexická letecká společnost Volaris pomalovala logem Barbie jedno ze svých letadel a podle propagačního videa ho bude pilotovat Barbie, nikoli Ken. Není to poprvé, co se růžový vesmír Barbie protnul se světem letectví. V roce 2015 si australská letecká společnost Qantas připomněla své 95. výročí uvedením kolekce 44 panenek Barbie a Kena oblečených v uniformách členů posádky z různých období historie společnosti.

Aerolinky Virgin Atlantic prostřednictvím svého on-line obchodu, ve kterém lze zakoupit upomínkové předměty s tématikou této společnosti, také nabízejí panenku nazvanou Mattel Barbie Virgin Atlantic Cabin Crew Doll.

Růžové šílenství zasahuje i do politiky

V Guatemale sdílela prezidentská kandidátka Sandra Torres na TikToku hudební video, které ji představilo jako Barbie, která „chce prosperitu pro všechny“.

Mexičtí pouliční prodejci prodávají panenku Barbie s vizáží prezidentské naděje Claudie Sheinbaumové, vědkyně, která se stala političkou a jejíž vlastní (skutečný) culík se stal ochrannou známkou její značky.

Kancelář kolumbijského prezidenta Gustava Petra se nedávno pokusila využít videa s tématikou Barbie – včetně klipů z upoutávky k filmu – k propagaci dne nezávislosti země. Jeho úřad mizerně natočené video rychle odstranil.

Aktivistka představila panenku Barbie s tričkem s podobiznou jejího zmizelého bratra

Ačkoli je fenomén Barbie na vzestupu, není vždy spojen jen s růžovými tématy. Mexická aktivistka Delia Quiroa například používá značku Barbie ke zvýšení svého dosahu mezi lidmi, kteří hledají spravedlnost, a k zaměření pozornosti světa – a Mattela – na 111 000 lidí, kteří jsou v Mexiku pohřešováni, uvádí El Financiero.

Její Barbie outfit má na tričku fotografii jejího bratra Roberta Quira, který zmizel v roce 2014. Vyrobila jej z kousků oblečení, které nosila v průběhu pátrání místní policie.

Její verze panenky Barbie vyvolala v Mexiku kontroverzi. Sestra jednoho ze 111 tisíc lidí, kteří se v této zemi ztratili beze stopy, začala šít pro Barbie oblečky, aby panenku oblékla jako „Hledající matku“ – členku skupiny dobrovolníků, kteří se pohybují po prašných pláních Mexika, aby pátrali po hrobech, které by mohly obsahovat pozůstatky jejich dětí. Zdá se, že většinu pohřešovaných unesli – a zabili – drogové kartely nebo gangy únosců. Tato Barbie má na sobě šátek proti slunci, tričko s fotkou pohřešovaného muže, maskáčové kalhoty a je vybavena lopatou. Její tvůrkyně doufá, že příjem z prodeje panenek pomůže matkám, které musí pátrat po svých blízkých namísto policie, která to nedělá, k získání prostředků na pokračování v pátrání.

Jedna ze skupin dobrovolných hledačů ze státu Jalisco na západě Mexika – státě s nejvyšším počtem pohřešovaných lidí – však zpochybňuje, zda je vhodné obsadit dětskou hračku do role oběti hrůzného zločinu. Barbie „se vyvinula do reprezentace silných, nezávislých žen, které mohou dělat, co chtějí a jít si za svými sny,“ napsala ve svém prohlášení dobrovolnická pátrací skupina Světlo naděje.

„Zdá se nám ohavné, aby si malé holčičky myslely, že být Hledající matkou je něco normálního,“

uvedla skupina.

Quiroa, která je ze severního pohraničního státu Tamaulipas, řekla, že její výtvor je téměř anti-Barbie.

„Barbie představuje všechno, čím chce člověk být, ale tohle je Barbie, kterou být nechcete. Nikdo nechce být hledačem, nikdo nechce pátrat po členovi své rodiny,“

řekla.

Quiroa hledá svého bratra Roberta od doby, kdy ho v březnu 2014 unesli ozbrojenci z drogového kartelu. Přestože vedla vlastní pátrání a tlačila na úřady, aby případ vyšetřily, rodina se dodnes nedozvěděla nic o jeho osudu.

„Myslím si, že tato panenka je více zaměřená na nás, na ženy, není to pouhá hračka pro holčičky,“

prohlásila Quiroa.

Vanessa Munguía: Mexičanka, která má sbírku více než 800 panenek Barbie

Vanessa Munguía, obecně považovaná za přední latinskoamerickou sběratelku panenek Barbie, počítá svou sbírku na tisíce. Tvrdí, že Barbie je v Latinské Americe obzvláště populární.

Myslím si, že přesně to se nám na Barbie líbí, že z ní můžeme udělat cokoli, co v tu chvíli potřebujeme,"

řekla Munguía

V roce 2015 měla Vanessa sbírku více než 800 panenek, což z ní dělá jednu z největších sběratelek v zemi, ale i v celé Latinské Americe. Dnes už přesný počet panenek ve své sbírce ani nezná.

Po „dopaminovém oblékání“ se dalším žhavým módním trendem v Číně stal Barbiecore

Růžová barva a její různé odstíny byly v Číně terčem posměchu feministek. Hollywoodský trhák však mnohé přinutil uvažovat o „dívčí“ pověsti této barvy jinak. Použití růžové barvy ve filmu vyvolalo zvědavost ohledně historie této barvy.

I když je v dnešní době růžová považována za ženskou barvu a modrá za mužskou, tento význam dostaly až těsně před první světovou válkou.

Ve skutečnosti se označení barvy jako ženské ujalo až ve 40. letech 20. století. Pramenilo to z marketingové strategie, kterou používali američtí výrobci a prodejci dětského oblečení.

Různé odstíny růžové byly v Číně známy od starověku a obvykle měly jména, která souvisela s přírodním objektem, ze kterého pocházely. Teprve když do Číny vstoupila během období „reforem a otevírání se“ koncem 70. let západní kultura a móda, růžovou zde začali vnímat v jejím moderního významu – dívčí a módní, někdy křiklavou.

Barva se mezi čínskými spotřebiteli stala natolik populární, že společnost Apple v roce 2015 vydala svůj iPhone 6s i v kombinaci růžové a zlaté, která byla podle jejího generálního ředitele Tima Cooka zaměřena především na čínský trh.

Ve svém virálním videu na TikToku vysvětluje Candise Lin vliv Barbie v Číně a uvádí, jak dívky vpustily růžovou barvu do různých sfér svého života, od oblečení po kosmetické výrobky a jídlo. Dívky také vyrábějí růžové nail arty a verze Barbie vygenerované AI.

„Dívky se už neoblékají tak, aby splňovaly standardy krásy nebo společenská očekávání,“

uvádí Lin v příspěvku.

„Spíš nosí růžovou jen proto, že se díky této barvě cítí šťastně a sebevědomě.“

Šokující růžová – nebo „Barbie růžová“ – doplňuje opálenou pokožku, což je v rozporu s asijským standardem krásy bílé, světlé pleti. Stále více žen však využívá této barvy ke zvýraznění svých rysů, uvádí Lin ve videu, které do čtvrtka dosáhlo více než 1,3 milionu shlédnutí.

„Dívky teď nosí růžovou a hrdě říkají: Koupila jsem si to, abych ukázala své opálení,“

říká Lin.

Bylo mnoho důvodů myslet si, že film Barbie bude mít v Číně problém nalézt publikum.

Jde o americký film. Zájem čínských diváků o hollywoodské filmy a jejich schvalování ze strany vlády klesá. Dílo je označováno jako feministické, zatímco práva žen a jejich politické zastoupení v Číně jsou na ústupu. Ale právě pro svoji neobvyklou povahu v čínském filmovém prostředí se z filmu stal hit.

„V Číně není mnoho filmů o nezávislosti žen nebo filmů s příchutí feminismu,“

říká Min Li, která navštívila nedávné promítání v Pekingu poté, co jí film doporučilo několik kamarádek.

Popularita filmu vedla k prudkému nárůstu módy inspirované Barbie. Údaje o trendech vyhledávání Google ukazují, že objem vyhledávání Barbiecore se za poslední týden zvýšil o 7 900 procent.

Dokonce i v Číně, kde není kultura Barbie dominantní, vyvolal tento film rozruch v on-line prostoru. Na Xiaohongshu má hashtag „Dnes nosíme růžovou“ (#今天穿粉色) více než 8,38 milionu zobrazení. Obrovské množství uživatelů zveřejnilo své fotografie, na kterých se vypravili zhlédnout film v růžových Barbiecore outfitech. Barbiecore se nepochybně stalo dalším klíčovým módním trendem, který následuje po trendu „dopaminového oblékání“. Podle údajů z on-line maloobchodní platformy Taobao se průměrný denní objem vyhledávání frází souvisejících s Barbie mezi 21. červencem a 26. červencem zvýšil o více než 760 procent ve srovnání s předchozím týdnem.

Zejména vyhledávání výrazu „Barbiecore outfits“ (芭比风穿塔) vzrostlo o 1 146 procent, zatímco vyhledávání oficiálních produktů značky Barbie vzrostlo za stejné období o více než 800 procent. Kromě typického šatníku minisukní, topů a šatů pro Barbie, vložili čínští obchodníci do stylu Barbiecore svůj vlastní kreativní nádech. Tradiční čínské šaty cheongsam v růžové barvě zaznamenaly u místních spotřebitelů rostoucí poptávku.

Pro Mattel, mateřskou společnost Barbie, však nebyla cesta do Číny vždy jen zalitá sluncem a vystlaná růžemi. V roce 2009 otevřela společnost v Šanghaji šestipatrový vlajkový obchod Barbie, který nabízel více než 1600 panenek. O dva roky později však musela svůj obchod zavřít.

Navzdory úsilí oslovit místní spotřebitele vytvářením panenek inspirovaných známými čínskými postavami, jako jsou herečka Fan Bingbing, hráčka ženského volejbalu Hui Ruoqi a baletní tanečnice Tan Yuanyuan, totiž u místních nakupujících nezarezonovala. Na rozdíl od obyvatel Západu nevyrostly čínské zákaznice na hraní si s panenkami.

Rozdíl je tentokrát v tom, že film Barbie Grety Gerwigové se věnuje posílení postavení žen a zpochybňuje tradiční definice žen a body pozitivity, čímž se dotkl srdcí mnoha mladých diváků. Podle Taobao za 12 měsíců do 31. března tvořily téměř 88 procent návštěvníků na platformě Barbiecore ženy, z nichž mnohé se narodily po roce 2000.

Zdroj: Nytimes.com, Elfinanciero.com, Apnews.com, Scmp.com, Daylidot.com, autorské dílo

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze