Režisérka Helena Třeštíková včera na filmovém festivalu v Karlových Varech uvedla dokument Forman vs. Forman. Před stojícím publikem se dojatě rozbrečela.
Dokument o Miloši Formanovi, muži, který ji už jako malou přivedl k myšlence věnovat se svému oboru, měl světovou premiéru letos v Cannes. Byl natočen převážně z archivního materiálu se střihačem Jakubem Hejnou a režisérka s ním uctila památku tomuto velikánu světové kinematografie.
uvedla premiéru Třeštíková a v úvodu zavzpomínala na první svobodné léto po roce 1989, kdy režisér a Theodor Pištěk přijeli na festival na kolech.
„Viděla jsem první filmy Miloše Formana jako školačka základní školy a myslím, že mi změnil život. Najednou v těch socialistických nepravděpodobných příbězích vtrhl na plátno život, reálný život. A mě to úplně okouzlilo a tehdy jsem prohlásila, že bych chtěla být režisérkou, což vzbudilo velký výsměch mého okolí, protože to vypadalo, asi jako bych plánovala let na Měsíc,“ prozradila to, jak se vlastně rozhodla být režisérkou.
Snímek je koláží soukromých i oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr Forman. Tvůrci použili i záběry z festivalu v Cannes v roce 1968, kde Forman stojí na pláži v plavkách a přemýšlí o roli svobody. Pracovali s dokumenty Věry Chytilové a Jaromila Jireše a s desítkami dalších filmových materiálů.