Legendární hudební stanice, které se skrývají pod hlavičkou MTV, přestanou od ledna příštího roku vysílat. Děje se tak v době, kdy se mateřská společnost Paramount snaží snížit své provozní náklady až o 500 milionů dolarů, tedy v přepočtu cca 10 miliard korun.
Očekává se, že mamutí gigant Paramount zastaví na přelomu roku vysílání stanic MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV a MTV Live. Své hudební kanály zruší například v Austrálii, Francii a Brazílii. U nás i na Slovensku by pak podle portálu Mediaguru.cz měla na trhu zůstat pouze MTV Europe, jež nabízí lokalizovaný obsah s českými titulky. Zaměřuje se však především jen na vybrané reality show pořady. Také v sousedním Německu a Rakousku by měla stanice MTV Deutschland pokračovat. Ne však již s hudebním obsahem. Má být tak zachována i jako neplacená verze, kterou znají ve standardním rozlišení i čeští diváci ze satelitu Astra 19,2 stupně. Tím, co však zůstane dál v provozu, budou patrně i digitální platformy, možná i včetně hudebních, a speciální události značky, jako je každoroční udílení cen MTV European Music Awards.
Řada fanoušků už očekávané zrušení hudebního televizního obsahu několik týdnů komentuje na sociálních sítích. Poukazuje přitom na fakt, že popisovaný krok může oslabit identitu značky a vést k jejímu úplnému zániku.
Za vše může internet, který doslova válcuje ostatní mediatypy. Díky on-linu si totiž můžeme svůj oblíbený klip okamžitě přehrát. Minulost, kdy jsme museli čekat, až nám televize klip pustí, je pryč. Nabídka hudebního průmyslu je dnes mnohem bohatší, než tomu bylo v 80. letech minulého století. Na internetu si tak stačí jednoduše vybrat, jakého interpreta zrovna chceme poslouchat.
Stanice MTV byla ve Spojených státech poprvé spuštěna v roce 1981. Rychle se stala ikonou popkultury. Byla spojena s takovými historickými mezníky, jakými byla například premiéra klipu Michaela Jacksona Thriller, 16hodinové vysílání série koncertů Live Aid v roce 1985 nebo o revoluci nejen v hudbě, ale i životním stylu, kterou nastartovala Nirvana se svojí písní Smells Like Teen Spirit. V roce 1987 byla spuštěna její evropská verze a o více než deset let později pak následoval speciální britský kanál.
Právě evropská pobočka MTV měla zásadní vliv na šíření západní kultury v zemích bývalého sovětského bloku především v 90. letech. Bývalá moderátorka Simone Angel, která tehdy pracovala pro MTV Europe i MTV UK, pro BBC uvedla, že stanice byla spojovacím bodem, kde kultura získávala globální rozměr. Připomněla, že Michail Gorbačov údajně řekl vedení MTV, že kanál ovlivnil mladé lidi v komunistických zemích více než rakety. Řadě lidí v bývalém východním bloku totiž poprvé ukázal, jak vypadá západní život za železnou oponou. Kanál MTV Europe měl tehdy 100 až 150 milionů diváků.
Značka MTV se stala inspirací pro mnoho dalších hudebních kanálů, jako jsou třeba i naše Óčko, Retro Music nebo Rebel. V současnosti tak můžeme v televizi naladit hned několik jiných stanic, které hudbu pouští.
MTV se postupně rozšířila i na původní program se seriály. S tím, jak rostl význam internetu a takových kanálů, jako je Youtube či TikTok, začala televize hudební videa úplně opouštět. Výjimkou bylo pouze každoroční udílení cen MTV European Music Awards.
Aktuální programová skladba stanice proto také v tuto chvíli zahrnuje zejména seriály jako Sherlock Holmes: Jak prosté, Kriminálka Las Vegas a Červený trpaslík, doplněné o dětské animované pořady SpongeBob v kalhotách či Kung Fu Panda: Legendy o mazáctví. Filmovou nabídku tvoří tituly z knihovny Paramount včetně G. I. Joe: Odveta, Mission: Impossible – Národ grázlů, Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy či komedie Podfukářky a Paddington 2. Stabilní součástí vysílání je pak také lokální stand-up formát Comedy Club.
Hudba zůstává především doménou internetových platforem YouTube, Spotify a YouTube Music. U neplaceného použití obsahu u nás bezkonkurenčně vyniká právě YouTube, který používá k poslechu hudby 7 z 10 respondentů, jak zjistil průzkum Ressolution Group a Nielsen. K poslechu hudby lidé využívají hlavně telefon, počítač a přehrávač v autě, ukázal dále uvedený zdroj. Televize tak už slouží spíše jen ke sledování filmů, seriálů, dokumentů, sportovních pořadů a v omezené míře patrně i zpravodajství. Zlatý věk hudby v televizi, zdá se, je nenávratně pryč.
Zdroje: Mediaguru, BBC, Seznam Zprávy