Top hledané
Výsledky (0)
Univerzální dieta neexistuje: Nejlepší je poznat své tělo

Mezinárodní den proti dietám: Poslouchejte své tělo a jezte vše, na co máte chuť

Kristina Vacková
06. května 2021
+ Přidat na Seznam.cz
7 minut čtení
Žena s haburgerem v ruce na červeném pozadí

Mezinárodní den proti dietám, který připadá celosvětově na 6. květen, bude mít letos 29. výročí vzniku, příští rok se tedy můžeme těšit na výročí kulaté. Za vznikem dne, jenž má oslavovat ženskou krásu, stojí Mary Evans Youngová, která tím chtěla poukázat na nezdravé diety a jejich neúčinnost a škodlivost pro naše tělo.

Mladá žena na poli

Letos bude mít Mezinárodní den proti dietám dvojitý význam – více než rok většina populace proseděla doma. Hýbali jsme se méně a jedli více, zkoušeli jsme nové recepty a na pohyb a zdravou výživu nebylo moc času ani energie.

Léto se však blíží! Ale zatímco se snažíme zhubnout, nebo si to alespoň myslíme, můžeme zaručenou dietou našemu tělu spíše ublížit.  

Univerzální dieta prospěšná pro celou planetu

Před pár lety se v médiích objevila zpráva, citující názory expertů z výboru Eat-Lancet (sdružuje experty na výživu a udržitelný rozvoj pocházející z univerzit po celém světě a z uskupení jako je Světová zdravotnická organizace – WHO a Organizace pro výživu a zemědělství – FAO při OSN), kteří přišli s nápadem jakési univerzální diety, jež by byla prospěšná pro naši planetu i pro naše zdraví. Doporučili zdvojnásobit konzumaci rostlinné stravy a snížit spotřebu červeného masa, zároveň však upozornili, že taková dieta není vhodná pro každého. 

Otevřít v galerii (7)
Krásná mladá dívka s hamburgerem v ruce
Krásná mladá dívka s hamburgerem v ruceZdroj: Profimedia

„Dieta uzpůsobená životnímu prostředí existuje, ale bez vhodné politiky vlád ji nelze uplatňovat,“

napsal tehdy italský deník Corriere della Sera.

Studie doporučila do roku 2050 v globálním měřítku zvýšit spotřebu ovoce, zeleniny, luštěnin a ořechů a o 50 procent snížit konzumaci cukru a červeného masa, včetně skopového, a to zejména u národů, které ho jedí mnoho (Američané a Kanaďané), nikoli však obyvatelé chudých zemí, kteří potřebují více živočišných proteinů. 

Luxusní penthous na Praze 1 - 226m
Luxusní penthous na Praze 1 - 226m, Praha 1

Vlády vyzvány k podpoře zdravých stravovacích návyků

Kromě změny stravovacích návyků a snížení plýtvání potravinami o 50 procent autoři zprávy stanovili cíle a limity pro využívání půdy, vody a potravinových zdrojů pro udržitelné zemědělství. Zdůraznili, že individuální volba spotřebitelů nestačí k tomu, aby se zabránilo "katastrofálním škodám pro planetu" a vyzvali vlády, aby podporovaly zdravé stravovací návyky a zaručovali lidem přístup k výživné stravě.

Doporučení snížit spotřebu masa se okamžitě setkalo s odporem. Ještě, než byla zpráva zveřejněna, vydala organizace Spojenectví pro živočišnou výrobu prohlášení, v němž vychválila přínos masa a mléčných výrobků a sýrů.

Uvedla, že snížení spotřeby živočišných proteinů může zhoršit podvýživu, zvýšit plýtvání jídlem a odvést pozornost od vyšších priorit při snižování emisí skleníkových plynů. Zároveň Národní asociace chovatelů dobytka definovala hovězí jako důležitou součást výživy a chov hovězího dobytka jako součást udržitelného zemědělství.

Univerzální dietou je tedy v podstatě středomořská strava, jež je považována za střídmou. Byla rozšířena v Řecku v polovině minulého století a s malými rozdíly se praktikuje ve všech zemích Středomoří.

Ale zase a znovu: Existuje skutečně univerzální dieta?

Mary Young: Přijmout sám sebe

V tento den bychom si měli připomenout, že špatné stravovací návyky představují pro naše zdraví větší riziko než kouření, přenosné pohlavní nemoci a alkohol dohromady.

„Shazovat kila pomocí diet nemá smysl. Je to jen dočasné. Většina lidí se totiž opět vrátí k původnímu jídelníčku a hmotnost opět začne stoupat. Do roka navíc mají lidé po dietách váhu zpět a většinou dokonce přiberou ještě víc,“

říká Mary Youngová a rovnou ukazuje i cestu: Přijmout sám sebe. Sama si prošla strastiplnou cestou ke štíhlé postavě – bojovala a anorexií a s celkovou poruchou příjmu potravy. Dnes upozorňuje ne nezdravé a neúčinné diety a vyznává přirozenost a zdravý životní styl. Jídlo si užívá a nemyslí na to, že by mohla přibrat. 

V minulosti však byla Mary pod velkým stresem – rozhodně nebyla hubená a ideál krásy v podobě štíhlých žen jí byl předhazován denně. Ve škole byla dokonce kvůli tloušťce šikanována a děti ji nazývaly odpornou tlusťoškou. Vytvořila tak skupinu, kterou nazvala Bořiči diet, a začala se touto problematikou zabývat. Zároveň také byla součástí mnoha feministických skupin a bojovala za práva žen.

Farid Ahmadov: Systém vlastního těla

Co to je ale vlastně zdravý životní styl? Existuje vůbec? A existuje nějaká zdravá a účinná dieta? 

Otevřít v galerii (7)
Usmívající se muž
Usmívající se muž Zdroj: Foto se svolením Farida Ahmadova

„Diety neuznávám, stejně jako sestavené jídelníčky. Diety všeobecně jsou podle mého názoru omezování za účelem redukce za každou cenu, přičemž člověk se může díky těmto omezováním dostat do větších problémů, než kde začal. Jakmile začnete jíst jednotvárné potraviny během redukce, o to větší máte sklony k přejídání po jejím skončení, kdy si chcete dopřát vše, co jste si odpírali. Je to podobné, jako s bulimií, kdy má člověk výčitky, že snědl obrovské množství jídla a pak si to vyčítá. Dost často problémy začínají tak, že se člověk vyhýbá tomu, co má rád, protože se bojí, že přibere kilo, nebo bude mít nadváhu…. Ale sotva se dostane do strachu, přejí se. A pak má výčitky. Strach nás omezuje,“

říká Farid Ahmadov, osobní trenér, výživový poradce, mentor, který pomáhá lidem rozumět potřebám vlastního těla a dosahuje tak přímo neuvěřitelných výsledků.

Prodej rodinného domu, Praha 9 - 123m
Prodej rodinného domu, Praha 9 - 123m, Praha 9

Samozřejmě i pro jeho úspěchy má Farid na sociálních sítích mnoho hejterů, kteří jeho systém zesměšňují, nevěří mu a každou zveřejněnou proměnu analyzují. 

„Každý by se měl držet takové metody, kterou bude schopen držet celý život. Není důležité, jestli shodíte 10 kilo za měsíc. Důležité je najít způsob udržitelný celý život. Nejde držet celý život jednotvárný jídelníček, to nefunguje. Jednotvárná strava vede ke zpětnému přibírání, tedy jojo efektu. Co děláme z donucení, je vždy dočasné. Nemůžete žít proti vlastnímu přesvědčení. Toť zkušenost z mé 18ti leté praxe. A to je i důvod, proč jsem proti dietám, protože 90 % lidí na nich zkrachuje."

Otevřít v galerii (7)
Svalnatý muž v posilovně
Svalnatý muž v posilovněZdroj: Foto se svolením Farida Ahmadova

Faridův systém funguje na bázi hormonů těla, takže pracuje tak, abyste se naučili, kdy jíst a kdy ne, kdy tělo hubne a nehubne, kdy je ve stavu nedostatku a kdy naopak ne a začne přibírat. Neřešíte tedy výběr potravy, ale samotnou funkčnost našeho těla. Každý si může nastavit svůj styl stravování tak, by mu vyhovoval, a tělo bude redukovat váhu. 

„Je důležité vědět, že redukce sama o sobě není o tom, jakou potravinu budeme jíst. Řešíte celkovou energii těla – zevnitř i zvenku. A vaším úkolem je vytvářet deficit. Ukazujete lidem, že redukce nestojí za příjmem potravy, ale za celkovým přístupem těla. Pakliže umím s energií těla pracovat a vím, kdy má nadbytek a kdy nedostatek, není třeba řešit výběr potravin. Vše je na uvážení člověka, musí se naučit přistupovat k vlastnímu tělu.“

Otevřít v galerii (7)
Proměna ženy - redukce systémem vlastního těla
Proměna ženy - redukce systémem vlastního tělaZdroj: Foto se svolením Farida Ahmadova

Šárka Secová: Zdravý životní styl

Druhým, kdo se LP-Life u příležitosti Mezinárodního dne proti dietám svěřil se svou úspěšnou cestou k vysněné postavě bez diety, je Šárka Secová. 

Otevřít v galerii (7)
Usmívající se mladá žena sedící na zemi před barevným záhonem
Usmívající se mladá žena sedící na zemi před barevným záhonemZdroj: Foto se svolením Šárky Secové

„Propaguji především zdravý životní styl. Za nejdůležitější zákon v životě považuji zákon rovnováhy. U živých organismů se této rovnováze říká homeostáza. Lidské tělo není výjimkou a neustále se snaží vše vyvažovat, je to jeden dokonalý, sehraný systém. Moderní doba vráží do tohoto systému klín v podobě stresu, který je bohužel téměř permanentní, chronický... Na takovou zátěž tento systém není připraven. Moje práce s klienty je komplexní, zahrnuje nejen zdravý, udržitelný, racionální jídelníček, přiměřený pohyb, ale také se soustředíme na identifikaci a kompenzaci stresových faktorů v jejich životě,”

říká Šárka.

Otevřít v galerii (7)
Usmívající se žena se salátem v ruce
Usmívající se žena se salátem v ruceZdroj: Foto se svolením Šárky Secové

A co si myslí o Mezinárodním dni proti dietám?

"Na tuto otázku odpovím slovy Matky Terezy: Nikdy nepůjdu na pochod proti válce. Až uspořádáte pochod za mír, pak mě pozvěte.  Já oslavuji každičký den skvělým jídlem."

Šárka se ke své vysněné postavě také doslova projedla, jak sama říká na sociálních médiích. K tomu ale hodně cvičí.

„Pohyb a strava jsou dvě strany téže mince. Právě pohyb je důležitým kompenzačním faktorem stresu a významnou měrou přispívá k psychickému a fyzickému zdraví. Doporučuji začít s jakýmkoliv typem pohybu, který je adekvátní současnému fyzickému stavu daného člověka a přináší příjemné pocity. To je předpokladem trvalé udržitelnosti a pohyb se tak stane součástí životního stylu,”

radí Šárka Secová.

Otevřít v galerii (7)
Žena a muž v posilovně
Žena a muž v posilovněZdroj: Foto se svolením Šárky Secové

Mezinárodní den proti dietám je podle jeho zakladatelky také oslavou ženy a její přirozené krásy. Ideál krásy neexistuje – stačí se jen podívat do historie.

Takže tip LP-Life: Oslavte 6. květen pořádnou vydatnou hostinou, rozhodně si nic neodpírejte a buďte šťastní!

 

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze