Top hledané
Výsledky (0)
Úspěšná režisérka pobouřila na předávání cen.

Na férovku: Děloha na Českých lvech. Dario bylo to "moc dlouhý", ale hlavně moc složitý

Radim Červenka
11. března 2024
+ Přidat na Seznam.cz
3 minuty
Speciální rubrika
Daria Kashcheeva

/KOMENTÁŘ/ Režisérka, jenž si odnesla Českého lva za nejlepší studentský film a svého času i Oskara ve stejné kategorii je původem z Tádžikistánu. Žije v Praze a svým českým kolegům na předávání nejprestižnějších filmových cen ukázala něco, co jim už delší dobu chybí. Odvahu. Aby však odpověděla na své otázky, musí mít odvahu sama před sebou.

Kascheeva měla odvahu přijít s provokativním projevem o společenských problémech, ale to přepískla. Sám Marek Eben totiž dopředu avizoval, jestli někdo ohrozí rozvrh veleslavného předávání sošek, bude "vykouřen". Cizinka se přesto nezalekla šedivé legendy českého moderování ošlehané ostrými větry při komentování světových hitů jakými byla kvízová soutěž O poklad Anežky české nebo dokonce taneční show Star Dance: Když hvězdy tanči... .

Jakkoliv popudlivě na její projev zareagovala režie při předávání cen, není první ani poslední filmařkou či filmařem, který by k podobnému kroku sáhl. Vzpomeňme na Leonarda DiCapria s jeho klimatickými výzvami. Ano i veleúspěšný hollywoodský herec sklidil za svůj aktivismus kromě ovací také posměch. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Do hlavy Kashcheevy nevidíme, ale pokud se rozhodla píchnout do vosího hnízda, musí nést za svůj odvážný počin odpovědnost. Tentokrát v podobě trapného houknutí z režie: "Dario, je to moc dlouhý".

Prodej pozemku se studií na výstavbu
Prodej pozemku se studií na výstavbu, Praha 4

Složitý problém a nejde jen o dělohu

Možná také: "moc složitý," chtělo by se dodat. Situace, která nastala, může být v symbolické rovině i odpovědí na režisérčiny otázky ohledně úskalí toho, jak skloubit rodinný život a pracovní kariéru. Kashcheeva se dostala do ČR přes Rusko a sama ve své tvorbě v minulosti poukázala na to, jak obtížné je žít jako cizinec mezi lidmi, kteří nepřekypují tolerancí. Musela se naučit cizí jazyky a zároveň zvládla zaujmout svou tvorbou nejen Českého lva, ale také mnohonásobně prestižnějšího Oskara.

Všechno jí musela stát obrovské úsilí, pro zahálku nejspíše nebylo místo. Mít děti neznamená zahálet, ale pokud se jim člověk chce věnovat, nemůže se oddávat své profesi 24 hodin denně a 7 hodin v týdnu. A nejde jen o dělohu.

Pokud by o ní šlo, je možné si pořídit děti a pohodit je více či méně chůvě, babičce nebo třeba otci (otec dělohu nemá, aby bylo jasno). Bohužel jsme si celý projev režisérky čtený z mobilu vyslechnout nemohli, nicméně ho shrnula do výzvy po větší podpoře matek.

Jenže česká společnost na problém pracujících matek pohlíží tak trochu jako režisér slavnostního předávání lvů. Je to "moc složitý". Politici se podivují, že české matky jsou "líné" a tráví nejdelší čas na rodičovské dovolené, což státní pokladnu vyjde velmi draho. Jenže rodiče si situaci nevybírají. Při snaze sehnat školku ve městech často bojují o body, aby dítko vůbec do péče školky aspoň na pár hodin denně mohli svěřit.

S prodlužováním odchodu do důchodu už zdaleka není možné svěřit dítě do péče babičky nebo dědečka, jak bylo zcela běžné za socialismu, což se nabízelo, jelikož byli lidé odsouzeni k vícegeneračnímu bydlení. Jako v řadě jiných otázek, i v tomto ohledu na západ od našich hranic došli dál. Lepší sociální systém prospěje rozpočtu i ekonomice státu, jenže základní otázku, kterou si Daria Kascheeva položila za ni nezodpoví.

Miloš Forman také pokládal oběti na oltář slávy

Kdo se chce plnohodnotně věnovat dětem musí tomu obětovat velkou část osobního pohodlí. Od nočního vstávání, přes ekonomickou investici až po oběti na úkor vlastní identity. Zásadním identitotvorným prvkem člověka je totiž také jeho profese. To platí pro zedníka podobně jako pro vědeckého nobelistu. Pokud chce být režisérka 100 % režisérkou, nemůže být 100 % matkou.

Je to svobodná volba, která přináší svobodnou, ale tíživou odpovědnost. Příkladem jí může být světový režisér Miloš Forman. Jeho oskarová kariéra byla doprovázená také odloučením od svých dětí. Forman však toto rozhodnutí neučinil ve svobodných poměrech, ale v nucené emigraci v USA. Nesvobodné poměry tehdejšího Československa nebo současného Ruska se projevují mj. přísnějšími tresty za veřejné provokace než je utnutí projevu režisérem.

Apel na lepší politiku státu směrem k rodičům je na místě, tíhu svobodného rozhodnutí, jestli se dětem chceme věnovat na úkor osobního úspěchu však nepřebere za rodiče žádný stát. Odpovědnost za svobodné rozhodnutí být rodičem má každý potenciální rodič a to se týká i těch rodičů, kteří nemají dělohu.

Autorský text, komentář

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze