Emisní povolenky v Česku rozhodně nemají pověst geniálního vynálezu na zlepšování stavu životního prostředí. Ani takovým skvostným počinem nejsou, nicméně je to jejich primární účel. V tuzemské politické diskuzi nad nimi převládá velmi negativní postoj, který dokonce přechází do strachu, jako by se jednalo o ďábelský nástroj. Nejbohatší člověk světa k nim však přistupuje z úplně jiné pozice a čile s nimi obchoduje.
Rozkol mezi Elonem Muskem a Donaldem Trumpem na první pohled vypadal jako nečekaný rozvod v ideálním vztahu, kde společnou vášeň rozdmýchávaly podnikatelské geny zakořeněné ve společné fascinaci autoritářstvím. Jenže na vrcholku může sedět jen jeden mocipán (tzv. jediný kohout na smetišti).
Láska se tak začala rozpadat. Jako v případě všech bizardních projevů Trumpova prezidentství může být všechno jinak, než na první pohled vypadá. I v tomto případě se spekuluje nad tím, že nadávky na sociálních sítích mezi Trumpem a Muskem jsou jen důmyslnou šarádou sledující vyšší cíle.
Pravidlo Ockhamovy břitvy však říká, že věci jsou tak, jak vypadají. Podobně to bylo s geniálně jednoduchým plánem Trumpa na ukončení války na Ukrajině. Realita Trumpovo sebechvalné, geniální vyjednavačství proměnila v pouhou šarádu s nulovými přímými dopady na situaci ohledně umírání vojáků a civilistů na Ukrajině.
Jednoduchým jablkem sváru mezi Muskem a Trumpem bylo angažmá nejbohatšího muže planety v ekologických technologiích. Každý zná automobilku Tesla, největšího producenta aut na elektrický pohon, jenž nevyrábí automobily s konvenčními pohony. Musk se však např. angažuje i v solárních energiích.
Trump naopak chce rušit dotace na tyto produkty a konzervativně se obrací ke spalování nerostných surovin voláním po intenzivním vrtání (tedy těžbě ropy). Nejde tady jen o zaměření na jiná ekonomická odvětví. Elon Musk je vším svým podivínstvím opravdovým vizionářem, který se dívá do budoucnosti a chce otevírat nové cesty. A že u toho vydělá trochu peněz? To je až na prvním místě.
Součástí ekonomického úspěchu Tesly je zároveň obchod s emisními povolenkami. Na rozdíl od ostatních evropských automobilek na tomto speciálním mechanismu zdaňování emisí skleníkových plynů totiž Musk vydělává. Dokonce existují názory, že pokud by emisní povolenky neexistovaly, Tesla by byla v záporných číslech a její akcie by rozhodně nepatřily k tahounům amerického trhu.
Co si řekne obchodník, když se objeví nový artikl k prodeji? Dobrý obchodník začne přemýšlet, jak se na novém trhu uchytit a vydělat na něm. I těmito slovy se dá vysvětlit tzv. Muskovo vizionářství. Existují však i jiné koncepty.
Už nějakou dobu je známo, že systém emisních povolenek se bude rozšiřovat. ETS 2 se bude týkat v prvé řadě právě automobilové dopravy a pak třeba vytápění budov. Ačkoliv je nepochybné, že povede ke zdražení pohonných hmot, zároveň přinese prostředky využitelné pro investice do moderních technologií.
Ministr životního prostředí Radim Hladík (KDU-ČSL) by rád do českého prostředí transformaci evropské legislativy posunul o rok. Není to málo Antone Pavloviči?
"Aby se posunul začátek minimálně o tři roky. Jestli by se to podařilo zastavit rovnou, to jsem samozřejmě skeptický, protože je to nějakým způsobem rozjeté... ale minimálně by se to mělo posunout a mezi tím prostě dělat další pokusy to samozřejmě zrušit,"
představil velkolepé plány stínový ministr za opozici Richard Brabec (ANO) s vědomím, že "zrušit" budoucnost je nemožné.
Není nad to zdržovat, aby Česku ujel vlak. Dánsko, Finsko, Itálie a Irsko už mají vše zapracováno a mohou se pokusit získat na investicích do budoucnosti. Peněženka Elona Muska si na tento přístup neztěžuje.
Zdroje: autorský text, komentář, X.com, irozhlas.cz