Top hledané
Výsledky (0)
Obří štole dominuje nejúnosnější věžový jeřáb

Metro D se stává realitou. Dělníci pracují v hloubce 36 metrů pod zemí!

Karolína Lišková
11. ledna 2020
+ Přidat na Seznam.cz
2 minuty

O čtvrté lince metra se v Praze mluvilo ještě v minulém režimu. Rok 2020 je v této otázce konečně průlomový. Na Pankráci vznikla momentálně největší stavební jáma o hloubce 36 metrů a průměru 21 metrů. V ní pracovníci začali hloubit štolu, která je základem pro první tunel budoucího metra D.

Trasa budoucí linky metra D by měla vést ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice, bude mít 10 stanic a dlouhá by měla být zhruba 10 kilometrů. Metro má být automatizované a bezobslužné, takže nebude potřebovat řidiče.

Jako v Asii

Praha se tak přiblíží nejvyspělejším metropolím světa, kde je zcela běžné, že je metro bez řidiče. Tahle sranda není ovšem zadarmo. Nynější náklady by se měly pohybovat zhruba okolo 72 miliard korun, a budou narůstat. Podle současných plánů by mohli první cestující linku D využít na konci roku 2027.

Zatím to zní jako scifi scénář, protože dělníci zatím vyhloubili pouze tři metry prvního tunelu mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Ten je vysoký devět metrů a široký 5,5 metru. Nicméně sedm let je dlouhá doba a na tuto zakázku jsou nasazeny ty nejmodernější technologie včetně toho nejúnosnějšího věžového jeřábu. Ten je viditelný z dálky všech světových stran.

Luxusní byt na prodej Smíchov - Praha 5
Luxusní byt na prodej Smíchov - Praha 5, Praha 5

Sv. Barborka

Práce, které začaly na počátku nového roku, probíhají zatím bez problémů.

„Ještě aby ne, dohlíží na nás svatá Barborka,“

usmívají se muži ve žlutých vestách. Soška byla vysvěcena ještě před Vánocemi. Svatá Barbora má hlídat horníky a stavaře, kteří se stejně jako jejich dřevěná opatrovnice budou snášet do šestařicetimetrové jámy.

Otevřít v galerii (1)
Svatá Barbora dohlíží na všechny dělníky.
Svatá Barbora dohlíží na všechny dělníky. Zdroj: archiv DPP

Přestože jdou práce podle plánu, tak v této oblasti jsou složité geologické podmínky, proto byly vyhloubeny štoly. Díky nim se volí nejvhodnější technologie samotné stavby. Průzkum geologové dělají na čtyřech místech, na dvou skončí příští rok v létě, na dalších dvou bude pokračovat do léta roku 2021.

Podle Dopravního podniku hl. m. Prahy práce pokračují podle plánu. Dne 30.12. byla podána žádost o stavební povolení na metro D v úseku Pankrác - Nové dvory. Následně byla vypsána veřejná zakázka na zhotovitele prvního úseku, tedy dvou stanic Pankrác-D a Olbrachtova a spojovacího tunelu mezi těmito stanicemi.

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze