Top hledané
Výsledky (0)
Někteří politici usilují o omezení daňové optimalizace drahých vozů.

Superluxusní auta na firmu dosud nebyl žádný problém. Politici ale usilují o změnu

Radek Polák
07. června 2023
+ Přidat na Seznam.cz
4 minuty
Prodejce luxusních aut

Na firmu se dá pořídit ledacos. Jedním z nejkřiklavějších příkladů poslední doby jsou luxusní automobily. Jejich cena se přitom pohybuje v obdobné výši, kolik stojí třeba levnější rodinný dům. Na to upozorňuje i část politiků, kteří plánují doplnit zrušení daňových výjimek do navrhovaného vládního úsporného balíčku. 

Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce či Bentley na firmu

Představte si, že ze 101 vozů Ferrari, které byly v roce 2021 registrované v České republice, jich 96 koupily firmy a jenom pět kusů si koupili lidé pro osobní potřebu. Ten nepoměr je značný, ruku na srdce, Ferrari úplně nepůsobí jako vůz určený primárně na služební cesty,“

komentoval situaci v oblasti prodejů luxusních vozů na svém facebookovém účtu nedávno pirátský poslanec Jakub Michálek. Politik vycházel z nedávného průzkumu agentury Imper CZ.

Obdobné je to i u jiných značek. Například o Lamborghini u nás za loňský rok projevilo zájem 45 a o Rolls-Royce 21 zákazníků, jak tvrdí jejich importéři. Žádný z nich však nebyl soukromý, ve všech případech se jednalo o nákup na podnikající společnost.

Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m
Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m, Praha 1

Z jakých oborů se tyto firmy rekrutují? Nejčastěji je to pronájem a správa nemovitostí a dále pak zprostředkování velkoobchodu a reality. Nejvíce takových aut si pořídila pražská realitní firma, která má hned 13 vozů Bentley. Následuje ji se šesti auty společnost ze Středočeského kraje, jež podniká s výherními automaty.

K místům, kde jsou vozy registrovány, patří jednoznačně nejčastěji Praha. Z celkových 873 aut, které byly v Česku od roku 2015 takto pořízeny, jde o více než 450 luxusních vozů. S velkým odstupem následuje podle analýzy agentury Imper CZ Moravskoslezský kraj se 112 a Jihomoravský s více než stovkou vozů.

Oblíbenost drahých značek se zvyšuje

Prodeje luxusních aut u nás rostou. Jen za první čtyři měsíce tohoto roku tento segment posílil hned o 37 procent. Podle dat Svazu dovozců automobilů se na trhu prodalo 787 takových vozů. Přesto jsou uvedené vozy na českých silnicích zatím spíše výjimkou - jejich podíl na celkových prodejích se totiž pohybuje jen okolo jednoho procenta.

Na těchto pojízdných fešácích se však domácím majitelům v každém případě líbí pověst značek, které reprezentují, zároveň ale také jejich moderní vybavení.

„Naši zákazníci oceňují tradici a zároveň také pokrokovost a nadčasovost. Jestli bylo v Česku v roce 2020 registrováno 342 vozů Porsche, v roce 2021 jsme si polepšili na 473 kusů a loni dokonce o 560 nových vozů Porsche,"

argumentoval LP-Life Jan Sedláček, výkonný ředitel importu Porsche do České republiky, proč je o uvedené automobily takový zájem.   

Zástupce BMW potvrzuje, že jsou to právě nejnovější vylepšení, která dělají z těchto drahých vozů žádané zboží. 

„Český zákazník preferuje bohatě vybavené vozy, mezi barvami je nejoblíbenější černá, stříbrná a bílá,"

uvedl mluvčí BMW David Haidinger.

 

Otevřít v galerii (3)
Ferrari v míře oblíbenosti vede
Ferrari v míře oblíbenosti vedeZdroj: Pixabay

Peníze jsou na prvním místě

Důvodem, proč tito superdrazí miláčci na čtyřech kolech mají z velké části firemní klientelu, je celkem jednoduchý – daňová optimalizace DPH a snížení základu daně z příjmu právnických osob.

Kupuje-li si nový automobil běžný občan, musí za něj zaplatit DPH ve výši 21 procent. Firmě se však tato částka může vrátit a rozhodně se nejedná o drobné, když si uvědomíme, že se cena takového vozu pohybuje okolo 5 až 10 milionů korun. To pak znamená, že díky daňové optimalizaci DPH může dotyčný zájemce ušetřit až okolo dvou milionů korun!

Otevřít v galerii (3)
Lamborghini na jedné z brněnských ulic
Lamborghini na jedné z brněnských ulicZdroj: Pixabay

Politici a odboráři jdou do protiútoku

Piráti přišli s řešením, jak zajistit nápravu. Navrhují omezit daňovou uznatelnost osobních aut na jdva miliony korun. Počítají s tím, že zrušení daňových výjimek bude součástí projednávaného vládního úsporného balíčku. Většina ceny luxusních vozů potom by tak byla zdaněna. Normálních firemních aut by se tato změna dotknout neměla.

„Potřebujeme narovnat a zjednodušit daňové prostředí a chceme toho dosáhnout pomocí zrušení 22 výjimek. Nově si firmy budou moci odepisovat pouze první dva miliony z ceny osobních automobilů. Zrušení této výjimky znamená, že nemusíme plošně zvyšovat zdanění výplat, takže většina lidí nepřijde o současné velmi příznivé daňové podmínky. Nezvyšujeme daně, ale vybíráme peníze tam, kde jsou úniky,"

řekl LP-Life Michálek.

Do boje s drahými auty a jejich movitými majiteli se pustil rovněž odborový předák Josef Středula, podle něhož by stát zdaněním všech firemních luxusních aut ročně získal až pět miliard korun. V argumentaci si stejně jako pirátský poslanec „posvítil“ na Ferrari, když v televizi Prima uvedl, že

„za rok 2022 bylo ve firmách nakoupeno 112 aut této značky a z toho pouze 10 bylo pořízeno soukromě, tedy s DPH. Zbytek se nezdanil, jelikož byl nakoupen na firmu,“

tvrdí Středula a dodává:

Podobná situace je i u dalších značek, například z 560 Porsche bylo zdaněno pouze 60.“

Otevřít v galerii (3)
Jakub Michálek je jedním z hlavních kritiků
Jakub Michálek je jedním z hlavních kritikůZdroj: Profimedia

V případě, že by se daňovou uznatelnost podařilo nakonec omezit, může to mít v konečném důsledku na prodeje aut v Česku dopad. I když možná trochu jiný, než navrhovatelé očekávají. Jen za poslední rok totiž jejich ceny vzrostly v průměru až o 30 procent. Někteří prodejci proto mohou už nyní kalkulovat s tím, že zájem o koupi vozů i kvůli navrhované právní úpravě může dále růst, což bude jejich ceny tlačit ještě více vzhůru.

 

Zdroje: Ceskenoviny.cz, TV Prima, iDnes.cz, Jakub Michálek, vlastní dotazování, autorské dílo

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze