Kolaborace různých značek v oblasti módy jsou již několik let marketingovým trendem číslo jedna. Od té doby si kolaborace oblíbil nejeden módní dům. Co stojí za jejich oblíbeností? Která spojení značek se povedla, a která zas tolik ne? A která spojení značek asi nikdo nečekal?
Pro značky jsou často kolaborace ideálním způsobem, jak ukázat vizuální a kulturní komplexitu zákazníků, a zároveň umožňuje návrhářům komunikovat různé aspekty jejich vize, které se často nemusí ubírat pouze jedním směrem. Důvody každé kolaborace jsou jiné – některé vzdávají hold osobnostem, které jsou se značkami spojeni, pro jiné je důvodem spojení s někým, kdo se zkrátka v něčem vyzná lépe. To byl případ kolaborace mezi Vetements a Alpha Industries.
„Naše původní letecká bunda vyrobená v Itálii měla tolik technických chyb, že doufáme, že ji nikdo k pilotování letadla nepoužil. Potřebovali jsme názor experta, protože naším cílem bylo vytvořit nejlepší produkt ve své kategorii,“
objasnil ředitel Vetements Guram Gvasalia v rozhovoru pro Vogue, proč si ke spolupráci vybral právě Alpha Industries.
V každém případě by ale pro kolaboraci měl být nějaký důvod a měla by zde proběhnout smysluplná kulturní výměna – jinak jde opravdu jen o zisk.
Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m, Praha 1
Zobrazit nemovitost
Louis Vuitton x Supreme
Ještě před představením kolekce světu v roce 2017 se tahle kolaborace stala jednou z nejdiskutovanějších kolaborací vůbec. Kolekce se začala prodávat ve vybraných pop-up shopech po celém světě, například v Soulu, Paříži, Miami nebo Los Angeles. Supreme patří mezi streetwearové legendy a spojení s ostatními brandy je pro ni naprosto běžnou záležitostí. Když má ale zájem o vytvoření kolekce jeden z nejluxusnějších módních domů světa, je jasné, že ten, kdo si chtěl nějaký kousek z limitované edice pořídit, musel sáhnout hlouběji do kapsy. A kolik jednotlivé kousky stály? Tričko za 390 eur, mikina začínala na 750 eurech a například batoh se nabízel za 2960 eur.
Dior x Nike Air Jordan 1
Jedna z nejpovedenějších kolaborací luxusních značek, která spatřila světlo světa na počátku roku 2020. Kolem jejího uvedení na trh kolovalo, jak už to u uvádění nových kolekcí značek bývá, plno zavádějících informací. První z nich bylo, že pár těchto speciálních bot bude stát 22 tisíc liber. To se naštěstí ukázalo jako lež. Skutečná cena byla nakonec o něco přijatelnější, na cenovce nakonec stály 2 tisíce eur. I tak na boty ale opravdu nedosáhl každý, kdo o ně měl zájem – bylo nutné zapsat se do pořadníku v příslušeném obchodě a čekat, až se na vás dostala řada.
Otevřít v galerii (4)
Kolaborace Dior s Nike se opravdu povedla.Zdroj: Profimedia
Gucci x The North Face
Kombinace značek sice nečekaná, ale za to opravdu povedená. Kolekce nesla hybridní logo, kde se v sobě spojily ikonické zelené a červené pruhy reprezentující Gucci a klasické logo North Face. Kolekce byla představena po první vlně koronaviru a vnesla tak čerstvý vzduch do luxusního módního průmyslu, na kterém se celosvětová pandemie výrazně podepsala. V této kolekci nešlo jen o oblečení – značky nabídly stany, batohy a spací pytle.
Otevřít v galerii (4)
Spojení Gucci a The North Face poukázalo na zajímavé pojetí funkčního oblečení. Zdroj: Profimedia
Otevřít v galerii (4)
Spojení Gucci a The North Face poukázalo na zajímavé pojetí funkčního oblečení. Zdroj: Profimedia
Kolaborace, které nedávají smysl
A pak jsou tady i takové, o kterých člověk zkrátka neví, co si má myslet...
DHL x Vetements
Na přehlídce Vetements v roce 2015 vyrazila na molo modelka v tričku DHL a všem přítomným doslova vyrazila dech. Značka Vetements byla tehdy vycházející hvězdou módního průmyslu. Spolupráce s přepravní společností měla tehdy znamenat další krok proti zavedenému, o což návrhářům Vetements šlo od začátku. A cena? 250 dolarů. I přes relativně vysokou cenu za nepříliš vzhledné tričko šlo o velký úspěch. Stylisti, influenceři i celosvětové hvězdy pomohly tomu, že se z této kolaborace stal hit. Pro DHL šlo o jedinečnou možnost představit se novému publiku.
Luxusní loft na prodej 3+kk, Praha Modřany, Praha 4
Zobrazit nemovitost
Ikea x Off-white
Opravdu nečekané spojení připravil svým fanouškům oblíbený kreativec a návrhář Virgil Abloh. Limitované kolekce MARKERAD navržená domem s nábytkem Ikea ve spolupráci s ním představila širokou škálu bytových doplňků. Pořídit jste si mohli například koberec připomínající trávu s pro Virgila typickým nápisem v uvozovkách, který tak trochu ironicky říká „wet grass“.
Ikea touto kolekcí cílila hlavně na ty, kteří si chtějí zařídit domov podle posledních módních trendů.
Snažím se dodat anonymním ikonám všedních dnů, které používáme bez povšimnutí, punc jedinečnosti. Např. když na jednu nohu obyčejné židle připevníte zarážku, vytvoříte něco nečekaného. Něco, co vás upoutá,“
řekl o kolekci sám Virgil.
Balenciaga x Crocs
Pokud jste si mysleli, že není nic horšího než Crocsy, věřte tomu, že je. A to Crocsy na podpatku. Jestli jste tuhle bizarní kolaboraci ještě nezaznamenali, budete asi překvapeni. Většina z nás si je spojí spíše se zahradními pracemi, Balenciaga se ale rozhodla udělat z nich módní hit. Crocsy na podpatku se staly součástí kolekce jaro 2022. Pedstaveny byly v zelené a černé barvě. Není to poprvé, co se Balenciaga pokusila zaexperimentovat a posunout tak tuhle domácí obuv na novou úroveň. Na přehlídce v Paříži v roce 2017 modelky obuly Crocsy na opravdu vysoké platformě, jejichž cena se vyšplhala na 850 dolarů.
Otevřít v galerii (4)
Crocsy na podpatku šokovaly svět. Zdroj: Profimedia
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.