Top hledané
Výsledky (0)
V posledním adventním týdnu návštěvnost velkých center stoupá o 40 až 50 procent nad celoroční průměr.

Češi utratí na Vánoce v e-shopech desítky miliard. Obchodníci hlásí díky slevovým akcím rekordní prodeje

Radek Polák
02. prosince 2025
+ Přidat na Seznam.cz
4 minuty
Nákupní centra jsou na vánoční nákupy připravena

Obchodníci před vánočními svátky lákají na nejrůznější slevové akce, které jim pomohou zlepšit své ekonomické výsledky. Marketingová hesla jednotlivých prodejců se proto také v těchto dnech hemžila takovými termíny, jako byly Singles Day, Black Week, Black Friday nebo Cyber Monday. Na týden slev pak plynule navazuje adventní nakupování, které tradičně přináší nejvyšší víkendové návštěvnosti i tržby v roce.

Cenově zvýhodněný poslední listopadový týden oslovuje čím dál více obchodníků i samotných zákazníků. Akce, jako byl Singles Day 11. listopadu nebo Black Week na konci minulého měsíce, předznamenávají vánoční sezonu.

Například loni tržby e-shopů za týden s Black Friday činily okolo osmi miliard korun. Letošní zájem o výprodeje z Black Friday byl podle prodejců ještě vyšší. Jen na internetu Češi utratili přibližně 8,5 miliardy, jak uvedla Asociace pro elektronickou komerci.

Prodej luxusní vily s vnitřním bazénem
Prodej luxusní vily s vnitřním bazénem, Praha 4

Černý pátek startuje nákupní šílenství

Black Friday pravidelně přináší nejvýhodnější nabídky roku napříč kategoriemi; obchodníci sází na výrazné slevy i u dražších položek a na doprodej starších kolekcí. Významně roste návštěvnost obchodních center i online prodeje.

„Obecně platí, že letos jsou zákazníci optimističtější a utrácejí více. Když akce trvá celý týden, tak nám to především pomáhá lépe zvládat nápor na logistiku a pracovníky v našem skladu,"

napsal LP-Life vedoucí externí komunikace optik Alensa Petr Langer.

obchodech Super zoo stoupla poptávka během Black Friday meziročně o 15 procent.  Růst zájmu hlásí rovněž třeba obchod s kosmetikou Angry Beards, který měl zvýšit výsledky tržeb o téměř 80 procent. Na celoročních výsledcích se u tohoto obchodníka období Black Friday loni podílelo šesti procenty, letos by to prý mohlo být osm až deset procent.

„Projevuje se také zájem o vánoční sortiment. Někteří zákazníci už pořizují dárky pod stromeček pro své mazlíčky, jako třeba pamlsky a hračky,"

řekl ČTK zástupce firmy Luboš Rejchrt.

Prodejce elektroniky Datart zase uvedl, že letos zájem o Black Friday slevy stoupl meziročně o deset procent. Hlad po novém zboží potvrzuje také Planeo, které do nabídky Black Friday zařadilo dvojnásobné množství produktů. Oproti minulému je údajně větší poptávka například po herních konzolích nebo elektrických zubních kartáčcích. V tomto segmentu sice Black Friday zůstává klíčovým tahákem roku, avšak prosinec díky jiné skladbě zboží a delšímu období často přináší ještě vyšší obraty.

„Trendem napříč trhem je rozšiřování akčního sortimentu a delší trvání kampaní. Zároveň posiluje omnichannel přístup. Zákazníci kombinují inspiraci online s nákupem v kamenných prodejnách a naopak. Nájemci shodně očekávají vyšší obraty než vloni, a to díky lepší přípravě, rozšířené nabídce a delší platnosti jednotlivých kampaní,“ 

sdělila redakci zástupkyně ředitele pronájmu obchodních center v CBRE Miriama Malewská.

Otevřít v galerii (1)
Obchodníci si od předvánočních akcí slibují rekordní prodeje
Obchodníci si od předvánočních akcí slibují rekordní prodejeZdroj: Pixabay

Advent chce navázat na „Black“ akce

Po Black Friday následuje na začátku prosince Cyber Monday a poté již adventní víkendy, které jsou zaměřené na dárky, zimní a party kolekce. Ty už nestojí tolik na razantních slevách. Důraz se klade spíše na přehlednost nabídky, inspiraci a zážitky z nakupování.

V segmentu krásy bývají prosincové tržby obvykle 2 až 3krát vyšší než v běžném měsíci a převyšují i Black Friday. Tato akce se stává spouštěčem pro vyšší návštěvnost. Během Black Friday velká centra obvykle zaznamenávají zhruba o 15 procent více návštěvníků než v průměrný pátek v roce. Vzestupný trend poté pokračuje až do konce roku.

„Očekáváme, že letošní vánoční návštěvnost obchodních center bude přibližně na úrovni loňska. Prosinec obvykle tvoří přibližně 9 až 11 procent celoroční návštěvnosti. Nejvýraznější špička nastává v posledním adventním týdnu, kdy návštěvnost typicky stoupá o 40 až 50 procent nad celoroční průměr. Po covidu se navíc změnil způsob nakupování. Největší nápor je dnes soustředěný do úplného finále před Vánocemi, zatímco dříve byl velmi silný už i třetí adventní týden,“ 

dodává Malewská.

Prodej rodinného domu 7+1, Mnichovice u Prahy
Prodej rodinného domu 7+1, Mnichovice u Prahy, Okolí Prahy

E-shopy přitom očekávají, že vánoční tržby dosáhnou na 73,5 až 77 miliard korun, což je o pět až deset procent více než v minulém roce. I z toho je zřejmé, že obchodníci i zákazníci si na slevové a další podpůrné akce, které mají zvýšit předvánoční prodeje, zvykli. Mnoho z prodejců se snaží chovat poctivě a dodržovat pravidla. To dokládají rovněž nejnovější čísla: zatímco v roce 2023 pravidla informování o slevách porušilo podle České obchodní inspekce procent kontrolovaných obchodníků, loni jich bylo 28 procent a letos je to zatím jen zhruba čtvrtina.

 

Zdroje: autorský článek, vlastní dotazování, ČTK

 

 

 

 

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze
Tagy: