Top hledané
Výsledky (0)
Českou kolekci označil Forbes jako nejstylovější, naopak pohořely například takové módní velmoci jako Itálie nebo Francie!

Olympijská kolekce odkazuje na úspěchy Věry Čáslavské v Tokiu. České modely sklízejí v zahraničí úspěch

Kateřina Ostrejšová
27. července 2021
+ Přidat na Seznam.cz
6 minut čtení
Česká výprava v olympijském kroji

Někomu se olympijská kolekce do Tokia líbí, někdo ji naopak nesnáší. Hlavním cílem bylo v Japonsku reprezentovat tradiční kulturu a přenést ji do národního oblečení. Toto zadání dostala i Zuzana Osako, autorka kolekce oblečení pro české olympioniky, která se rozhodla propojit českou, moravskou a japonskou kulturu dohromady. Japonci milují, když se někdo zajímá o jejich kulturu, a to se nám - díky japonským znakům na dresech českého týmu - skutečně povedlo!

Zdroje: Český rozhlas, Marketing&Media, iDnes, DVTV, WWD, indianexpress.com 

"Dostala jsem zadání, že oblečení má reprezentovat naši tradiční kulturu. Mým cílem bylo, aby to lidé vnímali pozitivně a až uvidí naše sportovce, aby si pomysleli: Naši jdou v našem, nejdou v saku a kalhotách jako vždycky,” 

řekla autorka kolekce oblečení pro české olympioniky Zuzana Osako pro idnes.cz. Návrhářka navíc Japonsko zná, jelikož tam několik let žila. I proto se nechala inspirovat lidovými japonskými kroji, které dbají na to, aby odlišili muže a ženy už v siluetě.

Otevřít v galerii (6)
Olympijská kolekce pro ženy
Olympijská kolekce pro ženyZdroj: Jakub Stadler / MAFRA / Profimedia

Ostře sledovaný zahajovací ceremoniál  

Za posledních deset let se zahajovací ceremoniál na olympijských hrách stal opravdovou senzací a vždy ostře sledovanou záležitostí. Letos se vše uskutečnilo bez diváků, za normálních okolností by ho ale na vlastní oči sledovalo až šedesát tisíc fanoušků, a to pouze na stadionu. Nedílnou součástí se tak stala právě zmiňovaná nástupová kolekce, kde mají sportovci možnost zaujmout diváky a odlišit se.

Prodej luxusního domu, Praha - západ - 207
Prodej luxusního domu, Praha - západ - 207, Okolí Prahy

Čechům se to povedlo hned několikrát - nikdo zřejmě nezapomene na gumové holínky a červené deštníky, které ironizovaly deštivé počasí v Londýně. Naopak móda na minulých hrách v Riu se stala terčem posměchu. Pruhovaná saka a klobouky podle mnohých patřily spíše do cirkusu, nikoliv na olympiádu.  

Proč právě modrotisk?  

Otevřít v galerii (6)
Detail modrotisku
Detail modrotisku Zdroj: Profimedia

Autorka kolekce Zuzana Osako vybrala na oblečení modrotisk a návrh pro motiv i grafický prvek vytvořil akademický malíř Milan Jaroš. 

“Modrotisk proto, že v Japonsku byl oblíbenou barvířskou technikou už dávno před námi. Některé zdroje říkají, že přišel právě odtud k nám,” 

řekla Zuzana Osako v rozhovoru pro DVTV. 

„Inspirace gymnastikou je v tomto grafickém prvku jasná a zřejmá, je to vítězná póza, pozice po cvičení ale také pozice při cvičení na kruzích. Inspirací pro výtvarné řešení byla práce Ladislava Sutnara, který patřil v první polovině minulého století k nejlepším evropským výtvarným umělcům v oborech grafického designu a vizuální komunikace. Tvarově vychází figura ze znaků českého kubismu a má ještě jeden skrytý význam, a to je písmenko T jako Tokio,“ 

řekl pro Marketing&Media Milan Jaroš.

Kolekce má reflektovat český úspěch na olympijských hrách v Tokiu roku 1964, kde se stala celebritou gymnastka Věra Čáslavská a také příběhy perzekuovaných gymnastů, sokolského odbojáře Františka Pecháčka popraveného za války v koncentračním táboře, a sokola Jana Gajdoše, stříbrného medailisty z olympiády v Amsterdamu v roce 1928, jež na následky vězni mění v koncentračním táboře zemřel. Kombinací těchto osobností byl nakonec zvolen motiv gymnastky v pozoru.

Otevřít v galerii (6)
Zuzana Osako
Zuzana OsakoZdroj: MICHAL ŠULA / MAFRA / Profimedia

Původně chtěla Osako posázet modrotisk miniaturami Čáslavské v různých pozicích. Tisk by byl ale příliš složitý, a tak zvolila zjednodušenou verzi.  

Rozporuplné názory, velký úspěch v zahraničí  

Otevřít v galerii (6)
Český tým v olympijské kolekci
Český tým v olympijské kolekci Zdroj: Jakub Stadler / MAFRA / Profimedia

Když olympijská kolekce vyšla před zraky veřejnosti, zprvu sklidila obrovskou vlnu kritiky. To se ale záhy podstatně zlomilo. Po zahajovacím ceremoniálu totiž český tým a jeho “kroj” začali sklízet velké ohlasy v zahraničí. Magazín Forbes dokonce kolekci Zuzany Osako zařadil mezi nejstylovější olympijské kolekce vůbec.  

“Musím říct, že na začátku se mi oblečení nelíbilo vůbec. Působilo to na mě neforemně. Když jsem ale viděla sportovce během zahájení, oblečení bylo odlišné a příjemné na pohled,” 

říká pro LP-Life třicetiletá Johana.  

„Dobře, Česká republiko, získala sis mě těmi červenými botami,“  

napsala na Twitter uživatelka z Austrálie. 

"Česká olympijská kolekce je perfektní. Odráží nejen naši sportovní tradici, ale i respektu k tomu, kde se olympiáda koná. Barvy jsou zvoleny také velmi nápaditě a modrotisk mám ráda. Myslím, že se ta letošní skutečně povedla, a to i přes všechny počáteční diskuse a názory hejterů. Ty jsou, bohužel, pro náš národ tak typické,"

povzdechla si kostymérka a návrhářka Šárka Konvelinková.

Není jednoduché oblékat svalnaté sportovce  

Otevřít v galerii (6)
Olympijská kolekce pro muže
Olympijská kolekce pro mužeZdroj: Jakub Stadler / MAFRA / Profimedia

Navrhnout oblečení pro profesionální sportovce není samozřejmě stejné, jako oblékat běžnou konfekci. Osako musela přemýšlet nad svalnatou postavou, kterou většina z nich disponuje. Správný střih vyzkoušela na 490 lidech. Širší obvod nad prsy než pod nimi, představoval hlavní změnu u ženských šatů. U mužů se přidávala látka na stehnech. Správný obvod se potom testoval dřepováním, kdy se pozná, jestli látka nepraskne. 

Zároveň je důležité respektovat i podnebí, jež v Japonsku panuje. O to se postarala spolu se sportovci módní společnost AlpinePro, jež spolupracuje s olympijským týmem na přípravě kolekcí již deset let. 

"S osvědčeným týmem sportovců se nám pracovalo dobře a výsledkem jsou ultralehké a prodyšné materiály, které se přizpůsobí tamním podmínkám,“ 

řekl pro mam generální ředitel oděvní firmy Alpine Pro Václav Hrbek.

"V Tokiu panují vysoké teploty, extrémní vlhkost a častý déšť, proto jsme zvolili materiály, které perfektně odvádějí pot, poskytnou sportovcům spolu s promyšlenými střihy příjemný komfort při pohybu na sportovištích i při relaxaci v olympijské vesnici.“ 

Materiály byly navíc otestovány samotnými sportovci, jež je prali, sportovali v nich, spali, sušili je, sanovali se, sledovali, za jak dlouho začnou šaty páchnout potem... A pořád dokola sledovali, co bude pro české sportovce olympioniky v Tokiu nejpohodlnější.

Proč zrovna vějíř a taška?  

Sportovci do Tokia mimo jiné vyvezli i vějíře a tašky, které doplňovaly olympijskou kolekci. Podle Osako slouží vějíře především z praktického hlediska. V Japonsku je obrovské vedro a dusno, takže se sportovcům vějíř bude určitě hodit. A i ten pak ukáže, že japonskou kulturu ctíme a není pro nás neznámá.  

Otevřít v galerii (6)
Kvitová a Satoranský jako vlajkonoši
Kvitová a Satoranský jako vlajkonoši Zdroj: Pavel Mazáč / CNC / Profimedia

Taška je součástí "výstroje" i na popud sportovců, kteří sdělili, že u sebe chtějí mít mobilní telefon a další drobnosti. Na sobě ji měli na ceremoniálu i vlajkonoši - Petra Kvitová a Tomáš Satoranský.  

"Kolekce má odkaz na kroje. Ta použitá technika je velice poctivá. To zpracování je kvalitní a určitě tak i materiály. Každopádně si myslím, že by se vzhled v roce 2021 měl ubírat trošku jiným směrem. Věřím, že by se to dalo udělat i moderně, a přesto s odkazem na tradice a kroj. Takže bohužel mi to znovu ukazuje to, že se Česko, co se týče módy, nikam neposouvá,"

komentuje kolekci pro LP-Life módní návrhář Lukáš Macháček. 

Kdo v Tokiu úplně pohořel?

Ne vždy se nové kolekce povedou. I letos se objevily země, které vypadaly jakoby se jejich oblečení nestihlo dodělat. Mezi nejhoršími je Itálie, která na bílé teplákovky natiskla doprostřed vlajku a bylo vymalováno. Dokonce i remix Bena Shermana z olympijských uniforem z roku 1964 pro tým Velké Británie by se dal v nejlepším případě označit za nevýrazný.

A právě Itálie se v anketě LP-Life nejhorších kolekcí v Tokiu umístila na prvním místě. Tohle o italském oblečení řekla pro LP-Life Andrea:

"Tak tomu říkám odfláknutá práce. Není na tom nic originálního. Bunda, tepláky a vlajka. A kde je nápad?"

Italské kolekce si nemohla nevšimnout ani zahraniční média.

"Uniformy zahajovacího ceremoniálu italského olympijského týmu u diváků nerezonovaly, mnoho lidí se přihlásilo na sociální média, aby si žertovali s vlasteneckou uniformou. Uniforma, jíž navrhl Giorgio Armani, se skládala z bílé mikiny zdobené kruhovým motivem podobným Pac-Manovi v zelené, bílé a červené barvě s bílými tepláky,"

uvedl s ironií magazine WWD.com. 

A ani francouzská kolekce od Lacosty nezůstala bez poznámek, stejně jako kolekce sportovců Kanady. Jak je vidět, Česko letos obstálo v silné módní konkurenci velice dobře! 

Podoba české olympijské kolekce není jen náhodným tahem, ale dlouhou prací sportovců a módních odborníků. Co na ni říkáte vy? Líbí se vám?  

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze