Na přelomu září a října hostila Paříž jednu z nejprestižnějších světových událostí - pařížský týden módy! A bylo o co stát. Osm módních domů představilo své první kolekce, nová energie byla ale cítit i u módních stálic. Dior a Chanel má totiž nové umělecké ředitele a zdá se, že značku chtějí proměnit od základu. Budou mít ale úspěch?
Barvy, květiny, proužky, řasení i dlouhé sukně. To a mnohem víc ukázal pařížský týden módy, na který se každoročně těší každý módní nadšenec. Proužky jsou na pařížských molech prvkem, který se objevuje v obměněných formách každou sezonu. I tentokrát designéři znovu kombinovali různé typy pruhů v rámci jednoho modelu a ukázali, že jde o klasiku, která nestárne. Pokud tak nemáte v šatníku alespoň jedno pruhované triko, které se hodí ke všemu, utíkejte do obchodu! Není to ale zdaleka jediná inspirace, kterou nám Paříž letos dala.
Největší díl pozornosti totiž tentokrát spočinul na Matthieu Blazyovi z módního domu Chanel, který na pařížském týdnu módy debutoval jako nový umělecký ředitel. Jeho přehlídka, inspirovaná vesmírnými motivy, byla vnímána pro legendární značku jako výrazný krok vpřed. Na první pohled je zřejmé, že chce novým zákazníkům nabídnout něco nového. Ale jako by se snažil až příliš.
Některé modely Chanelu totiž vypadaly, jako by je vedení "ukradlo" z podzimní kolekce. Ačkoliv teď skutečně podzim máme, v posledních dnech se v Paříži představovala kolekce na příští jaro a léto. Detailů bylo až příliš, a ačkoliv jedni mluvili o tom, že klasika znovu ožila, další měli pocit, že se značka v přemíře detailů utápí. Bez povšimnutí u módních kritiků nezůstalo také výrazné vrstvení včetně na prvních pohled těžkých materiálů. Jako by se umělecký ředitel snažil dostat na přehlídková mola vše, co ho napadlo.
Otázkou je, kam bude značka teď vůbec směřovat dál. A zda nechá nové vedení zákazníkům to, na co jsou u nich zvyklí, nebo se vydají úplně novým směrem. To by totiž mohlo znamenat, že své dřívější zákazníky ztratí. I tentokrát bylo vidět, že se chce nový umělecký ředitel dobře uvést a trochu tlačí na pilu, jak se v uměleckých kruzích říká. Není však pochyb, že v něm dřímá velký talent a ještě má mnoho co nabídnout. Zda si to najde svou klientelu, to se teprve ukáže. Tato módní přehlídka Chanelu sice nepatřila k těm nejlepším, ale rozhodně nezklamala.
Kdo ale ani špetku ze své elegance neztratil, je značka Louis Vuitton. Ta připravila nádherné kousky, které si najdou místo v šatníku i těch, kteří ráno před odchodem do kanceláře hledají kousek, který dokonale padne. Z módní přehlídky dýchal klid, byla plná krásných detailů - a na rozdíl od Chanelu jich nebylo tolik, aby působily rušivě.
V tom jí může směle konkurovat značka Aje, která rovněž ukázala velmi nadčasové kousky, také australský oblíbenec Zimmermann. Do odvážné safari bundy z galerie jsme se zamilovali v redakci naprosto všichni.A pokud byste měli mít jeden podzimní kousek z přehlídkového mola v šatníku, byl by to právě tento.
Petrolejová modrá, široké rukávy a pečlivě zdobení si získá snad každého. Celý model byl doplněný o zvonové kalhoty s vysokým pasem, který v posledních letech slaví svůj velký návrat. A ačkoliv ještě nedávno by si mnozí nedokázali představit, že odhodí své skinny jeans, teď v šatníku široké kalhoty nechybí takřka nikomu.
Designéři značky Zimmermann navíc ukázali, že s doplňky si umí skvěle pohrát. Styl je totiž dotažený k dokonalosti elegantním šátkem uvázaným pod bradou a velkými slunečními brýlemi, které dodávají dramatický, téměř filmový nádech. S takovým outfitem během babího léta neuděláte chybu. A budete za hvězdu!
Pokud to někdo na pařížském týdnu opravdu přehnal, byla to značka Miu Miu. Jejich outfitům sice nechyběla odvaha, ale bylo jí tolik, že se přítomní museli jistě ztrácet v tom, na co se vlastně dívají. Kolekce působila hravě, vsázela na vrstvení a v mnoha ohledech byla "drzá", což by jistě nevadilo. Jenže ta celková stylizace byla záměrně "ošklivá". Experimentovali s proporcemi, texturami, vsázeli na maskulinní vzhled. Ptáme se proč, není to škoda? Takový potenciál... A zakopaný desítky metrů pod zem.
Proč krásné šaty obléknout na motiv, který připomíná zástěru z trilogie Slunce, seno? Ještě doplněné o svetr, který s barvou šatů vůbec neladí. A navrch skrytá kostkovaná košile, kterou má doma každý poctivý český traktorista. Tak trochu to připomíná situaci, kdy vám pořadatel dá na přehlídku jen omezený čas a vy se nemůžete rozhodnout, jakým kouskem budete upoutávat případné nákupčí. Velká omluva všem designérům, tohle vážně nebylo dobré a v tomhle podání vypadaly kožené šaty jako zástěra do dílny místního kováře.
Za odvahu dáváme devět z deseti, za nulovou nositelnost mimo molu - z úcty k designerům - asi dva z deseti. Provokace, která postrádala pointu, sice možná říká, že Miu Miu je nejdrzejším hráčem světové módy. Ale pokud se luxusní kousky stanou stylovou poctou kuchyňské zástěře, bude to vždycky působit tak trochu absurdně.
Přehlídka měla zřejmě vyvolat dojem síly, nezávislosti a možná i trochu ironického odstupu od klasické ženskosti. Ale i móda má svá pravidla. Nebo by mohla být alespoň trochu slušivá?
Aby nebylo kritiky příliš, z pařížského týdne módy vzešlo i mnoho dobrého. Přehlídky byly plné protikladů, návrháři se snažili spojit kontroverzní nápady se špetkou elegance. Ne každému se to podařilo, to už víme. Ale mnohdy to byla vskutku dokonalá podívaná. Velmi výrazný byl také návrat k osmdesátým létům. K vidění byly modely, které zvýrazňovaly ramena a mnohdy vycházely z dekád minulého století. Pravděpodobně tak najdete aktuální trendy kousky v šatníku u svých maminek, ale možná i babiček.
Objevily se také zvířecí motivy jako hadí kůže i zebra, vsázelo se také na detaily. Na příští jaro určitě nezapomeňte pořídit výrazné šperky, šály, pásky a nebojte se asymetrických vzorů. Vrstvit můžete, ale buďte opatrní. Ačkoliv, možná Chanel svou kolekcí upozorňoval na to, že příští jaro bude chladné a nějaká ta vrstva navíc se bude nakonec hodit...