Top hledané
Výsledky (0)
Moderátor nejsledovanějšího politického diskuzního pořadu Michal Kovačič dostal se svým pořadem stopku.

Po útoku na Fica pokračuje orbánizace médií na Slovensku. V TV Markíza se stávkuje na podporu oceňovaného moderátora

Radim Červenka
29. května 2024
+ Přidat na Seznam.cz
3 minuty
Michal Kovačič na Markíza media party 2023

V pořadu Na tělo moderátor Micahl Kovačič varoval před ovlivňováním nezávislé práce redakce tohoto pořadu, které podle jeho slov přicházelo nejen od politiků, ale do samotného vedení televize. Po tomto sdělení v přímém přenosu byl "postaven mimo službu" a nejsledovanějšímu pořadu svého druhu na Slovensku hrozí definitivní konec. Na podporu Kovačiče se postavilo 95 zaměstnanců televize, kteří neváhají využít všechny zákonné možnosti kolektivního odporu.

"Pokusy o cenzuru v diskuzích začaly už od samého začátku roku. A s dennodenním tlakem se setkává i (redakce) Televizních novin. Napříč tomu se naše redakce nezalekla, semkla se a společně se jim postavila a tyto pořady mají dodnes jinou podobu, než do jaké ji naše vedení tlačí. Zpět k Na tělo. Za 6 let se stalo nejsledovanějším a nejcitovanějším diskuzním pořadem na Slovensku, a nic na tom nezměnil ani několikatýdenní bojkot dohodnutý koaličními politiky. Naopak vítězil v diváckém zájmu i po tomto bojkotu a bylo by logické, aby vedení televize pořad podpořilo,"

zahájil monolog na konci svého pořadu Na tělo Michal Kovačič, v němž popsal situaci v Markíze, která se po posledních parlamentních volbách podle jeho slov začala měnit. 

Pronájem Luxusního mezonetu, 2+kk, Praha
Pronájem Luxusního mezonetu, 2+kk, Praha, Praha 1

Tichá orbánizace slovenských médií

Televize Markýza se dostala na seznam médií, s nimiž odmítl premiér Robert Fico a jeho spolupracovníci ze strany směr komunikovat, aby nemuseli čelit kritickým otázkám novinářů. Kromě Markýzy označil za nepřátelská ještě Denník N, Sme a Aktuality.sk. Ačkoliv Fico argumentoval tím, že uvedené zpravodajské deníky a televize neinformují o činnosti vlády, jeho strana novinářům z těchto médií ani neudělali akreditaci na sněm největší vládní strany Směr-SD.

"Vedení televize se rozhodlo škrtat epizody, paradoxně ve stejný týden, kdy Na tělo dostalo novinářskou cenu. Jde jen o několik faktů k lepšímu pochopení zákulisí fungování médií, ale podstata je někde úplně jinde. Slovensko právě zažívá boj o orbánizaci našich televizí. Na veřejnosti se řeší budoucnost RTVS (slovenská veřejnoprávní televize), tento boj se ve skutečnosti odehrává všude, potichu a plíživě. Pokud to teď nezastavíme, bude mít situace zničující důsledky pro demokracii na Slovensku,"

pokračoval se svém projevu Kovačič a varoval před ovládnutím médií jednou politickou stranou, tak jak se to stalo v Maďarsku, kde strana premiéra Viktora Orbána Fídesz dlouhodobě potlačuje nezávislou žurnalistiku, jak hodnotí např. Amnesty International.

Reakce vedení televize Markýza na Kovačičovu kritiku na sebe nenechala dlouho čekat. Moderátor byl postaven mimo službu a doma má čekat na telefonát, kdy má opět přijít do zaměstnání. uvažuje se o úplném konci oceňovaného pořadu, o němž oprávněné Kovačič mluvil jako o nejsledovanějším politickém diskuzním pořadu na Slovensku.

V roce 1998 Fico nezávislou Markízu podporoval

Na podporu uznávaného kolegy, který si odnesl za krátkou historii pořadu už dvě novinářské ceny, se ozvali zaměstnanci televize. Ve společném prohlášení 95 pracovníků televize požaduje po letní přestávce návrat relace Na tělo se svobodnou dramaturgií a s moderováním Michala Kovačiče. Pokud bude vedení pokračovat v likvidaci pořadu, chtějí využít všechny formy odporu umožněné zaměstnancům prostřednictvím zákoníku práce, jinými slovy by televizi čekala rozsáhlá stávka. Nešlo by o zcela ojedinělý počin.

"Když se v roce 1998 bojovalo o Markízu za Mečiarovy vlády, mladý poslanec SDĽ Robert Fico demonstroval na její podporu a pronesl dokonce projev na obranu svobody slova. Jo, a Michal Kovačič je vynikající moderátor,"

připomněl bouřlivé okolnosti kolem útoků kontroverzního premiéra Vladimíra Mečiara na Markýzu v 90. letech komentátor Jindřich Šídlo na síti X. 

Právě poslanci Ficovy vlády minulý týden prohlasovali v prvním čtení nový zákon o slovenské veřejnoprávní televizi RTVS. Jenž má za cíl změnit poměry v tomto médiu a vyměnit jeho vedení. Tento krok byl i v pozadí nedávného atentátu na premiéra Fica, opozice tento neuralgický bod slovenské politiky chtěla odložit, ale vládní poslanci kontroverzní zákon navzdory konfliktům dále prosazují.

Markýzu vlastní finanční skupina PPF rodiny zesnulého miliardáře Petra Kelnera a objevují se otázky, jak se na rozjitřenou mediální scénu na Slovensku dívají čeští vlastníci nejsledovanější slovenské televize.

Zdroje: ČTK, ČT, novinky.cz, amnestyinternational.cz, x.com, Na tělo, autorský článek

 

 

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze