Na podzim čekají Česko parlamentní volby. S čím do nich jednotlivá politická uskupení jdou a jakým způsobem se nás snaží přesvědčit? A kdo má naději, že sestaví příští vládu?
O tvrzení, že fotbalu a politice rozumí každý, se můžeme každodenně přesvědčovat v diskusích na sociálních sítích. To, kdo nám bude v dalších letech skutečně vládnout, rozhodnou ale především parlamentní volby, které proběhnou za necelé čtyři měsíce.
Populismus Andreje Babiše slaví úspěch
Hlavním favoritem je hnutí Andreje Babiše ANO. Paradoxem přesto zůstává, že je to jeden z mála hráčů, který zatím oficiálně nepředstavil program, s nímž bude o hlasy voličů soutěžit. V posledních dnech jsme se totiž pouze dozvěděli, že „zařídí levné energie, zvýší valorizaci důchodů, podpoří stavbu nových bytů a zvýší platy vojákům, policistům, hasičům i učitelům a vrátí některé daňové úlevy, jako je třeba sleva za dítě ve školce“.
Kde na to v době, kdy se státní rozpočet propadá do stamiliardových deficitů, nová vláda vezme peníze, se však zatím volič nic nedozvídá. Babišovi příznivce to na setkáních, která jeho tým už několik týdnů pořádá, zjevně netrápí. Z billboardů, na nichž k nám předseda promlouvá, že stojí na straně Česka, se to bohužel také nedozvíme. A na otázky spojené s předvolební kampaní a tématy, které jsou pro ANO klíčová, nám hnutí do redakční uzávěrky neposkytlo žádný komentář.
Luxusní vila 5+kk na pronájem, Praha západ, Okolí Prahy
Zobrazit nemovitost
Hnutí Tomia Okamury SPD se rozhodlo pro spolupráci s Trikolórou, Svobodnými a uskupením PRO Jindřich Rajchla. V tiskové zprávě v té souvislosti hovoří o tom, že tak chtějí sjednotit vlastenecké síly, aby byli „rozhodující politickou silou, která vrátí moc lidem.“ V kampani proto také veřejnost oslovují prostřednictvím Českých jarmarků, kde si mohou lidé koupit potraviny za nízké, tedy dotované, ceny. Pikantní je fakt, že se prý jedná údajně také o produkty z Babišova koncernu Agrofert.
Spolu a Starostové chtějí kontinuitu
Koalice Spolu sází zatím na sérii diskusí s premiérem Petrem Fialou a krajskými lídry ve zhruba 200 městech, na billboardovou kampaň a komunikaci na internetu. Vedle komentářů ke kauze bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka se snaží koalice veřejnost přesvědčit, že je pro ní zásadní především dlouhodobá ekonomická prosperita a stabilita státu. Pomáhají jí k tomu někteří domácí umělci, jako jsou herci Iva Pazderková či Michal Novotný.
Starostové a nezávislí, kteří si do svého čela zvolili v květnu opět Víta Rakušana, plánují zavedení eura, rozvoj a modernizaci ozbrojených sil, posílení náborů nových policistů či vyrovnávání rozdílů mezi regiony. Počítají rovněž s cílenou podporou zranitelných skupin, které nejsou schopny vyřešit svoji situaci s bydlením.
Otevřít v galerii (1)
Volby bývají svátkem demokracie. Bude to tak i u nás?Zdroj: Pixabay
Rebelové
Piráti se pod vedením Zdeňka Hřiba prezentují s heslem „Nakopneme to“. Podle nich nelze čekat, až staré struktury přinesou nová řešení a věci se změní samy od sebe.
„V době, kdy Trump a Putin podemílají naše bezpečí a stoupají ceny všech základních záležitostí, nemůžeme spoléhat na to, že strany plné starých struktur dodají tolik potřebné změny,“
uvedl pro LP-Life Hřib.
V krajích se prostřednictvím série výjezdů nazvaných Kde domov tour setkávají s občany. S kampaní jim přitom pomáhá britský politický stratég Paul Hilder, který kampaň staví na datech a analýzách.
Do parlamentu by se mohli dostat také komunisté, kteří vystupují pod novou značkou Stačilo!. Podle jejich lídryně Kateřiny Konečné ve Sněmovně chybí autentická levice. Kvůli omezenému rozpočtu dávají tito kandidáti přednost zejména kontaktní kampani s občany.
Již méně pravděpodobný je úspěch Motoristů. Během posledních měsíců se jejich preference pohybují pod pětiprocentní hranicí. Přesto se nevzdávají. Sérii besed a větších show ve více než 180 našich městech pak podpoří rovněž jejich hlavní tvář, kontroverzní europoslanec Filip Turek.
„Chceme stát prosperující, efektivní a sebevědomý,“
popsal pro naší redakci hlavní cíle kampaně Motoristů předseda Petr Macinka.
Luxusní rodinná vila na pronájem - Praha 6, Praha 6
Zobrazit nemovitost
Problematická koalice
Předvolební průzkumy zatím potvrzují, že volby vyhraje s velkým náskokem ANO. Otázkou ale zůstává, zda se mu podaří také sestavit kabinet. K nejpravděpodobnějším partnerům patří totiž koalice vedená Tomiem Okamurou, jak sám Babiš prohlašuje.
O samotné SPD přitom v polovině června soud uvedl, že „je způsobilá podnítit k nenávistným aktivitám další osoby, což ilustrují často i komentáře, které se objevují pod jednotlivými příspěvky na sociálních sítích“. Co to mimo jiné znamená? Především to, že toto uskupení patří do zpráv o domácím extremismu. A právě s ním by chtělo také ANO vytvořit novou vládu.
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.