Největší světová skupina zaměřená na špičkovou módu a další luxusní zboží a služby LVMH zlákala do svých řad současnou ikonu módního průmyslu - návrháře Jonathana Andersona. Bude to navíc poprvé od doby, kdy v Dioru působil ještě jeho zakladatel, aby se na dámských, pánských i haute couture kolekcích podílela výhradně jen jedna kreativní osoba.
Andersonův příchod by mohl u jedné z nejznámějších módních ikon, jejíž hodnota se nyní odhaduje na 9 miliard dolarů, způsobit změnu kurzu. Poprvé se o tom bude moci veřejnost přesvědčit už na konci tohoto měsíce. Svou první kolekci Dior Men Summer 2026 totiž v Paříži představí 27. června. První přehlídka dámské módy z nové kolekce pak prý přijde na řadu v říjnu.
„Jsem přesvědčena, že do našeho domu přinese kreativní a moderní vizi, inspirovanou báječným příběhem pana Diora a kolekcemi, které vytvořil. Budou ho podporovat naše týmy a naše neuvěřitelné ateliéry, které jeho kreativitu vdechnou životu,“
řekla k tomu pro CNN Delphine Arnault, generální ředitelka společnosti Christian Dior Couture.
Od roku 2001, kdy se stal Dior přímo součástí skupiny LVMH, přitom platilo, že žádný její návrhář neměl její pánskou i dámskou kolekci plně v kompetenci. Andersonův nástup tak pro Dior znamená nejen personální oživení, ale také riziko, zda tak těžký úkol dokáže zvládnout. To vše přichází v době, kdy módní průmysl čelí v důsledku globálních politických a ekonomických proměn klesajícím prodejům.
Anderson patří mezi novou generaci návrhářů, kteří přebírají odpovědnost za to, kam se bude tento obor v nejbližších letech ubírat. K tomu, že je čas na změnu, se přidávají i ostatní. Už v květnu jmenovala francouzská skupina Kering bývalého návrháře Valentina Pierpaola Piccioliho kreativním ředitelem společnosti Balenciaga. Personální zemětřesení proběhlo před časem také u značek Gucci, Chanel, Versace, Bottega Veneta a Celine.
Severoirský návrhář, jenž se stal novou tváří Diora, začínal svoji kariéru u značky Prada. Poté vlastnil brand JW Anderson a vytvořil první vlastní kolekci pro přehlídku na London Fashion Week.
Před dvanácti lety přestoupil ke značce Loewe. Zde se stal známý díky svým hravým a originálním nápadům. Mezi Andersonovy hity patří kabelka Puzzle a surrealistické návrhy, včetně bot, u nichž byl podpatek nahrazen lahvičkami od laku na nehty.
Proslavil se ale také třeba kolekcí Versus, k čemuž ho vybídla přímo Donatella Versace, nebo červeným outfitem pro zpěvačku Rihannu. Známý je rovněž díky módním návrhům pro herce Daniela Craiga a Dame Maggie Smith a film Queer. S jeho režisérem Lucy Guadagninem spolupracoval již také před třemi lety na výrobě snímku Rivalové. Oba filmy se mimochodem promítaly také v našich kinech.
O tom, jak velkou událost Andersonův nástup představuje, svědčí rovněž fakt, že roční tržby skupiny LVMH se pohybují okolo 23 miliardy dolarů, tedy v přepočtu zhruba 500 miliard korun. A právě Dior chce dál patřit k jejím vlajkovým lodím. Skupina vlastní dohromady 75 značek - od hotelových řetězců přes módu až po kosmetiku.
„Změna v kreativním vedení přináší novou příležitost k oživení značky,“
napsal k tomu módní expert a analytik Luca Solca pro The New York Times. Zda se Andersonovi podaří postavit značku Dior opět na nohy, ukáže čas. Výsledky za sebou ale rozhodně má.
Během 11 let působení u Loewe tuto značku proměnil z málo známého jména na jeden z nejžhavějších módních brandů současnosti s ročními tržbami odhadovanými na 2 miliardy dolarů.
Zdroje: autorský článek, CNN, The New York Times, Wikipedia