Nový Metropolitní plán, který v Praze nahradí původní územněplánovací dokumentaci a zjednoduší plánování rozvoje hlavního města, je na světě. Institut rozvoje a plánování hlavního města Prahy předpokládá, že se díky tomu vytvoří prostor až pro 350 tisíc nových bytů.
Nový plán, jehož příprava trvala zhruba 12 let, má zefektivnit územní plánování a urychlit výstavbu v metropoli. Oproti stávajícímu dokumentu zahrnuje výškovou regulaci či rozdělení na specifikované lokality a jejich ochranu, zároveň počítá se vznikem nových čtvrtí na nynějších brownfieldech.
„Chceme ochraňovat hodnoty města a zároveň umožnit novou moderní výstavbu v místech, kde je to vhodné,"
vysvětlil pro ČTK pražský primátor Bohuslav Svoboda. Podle něho je totiž současný plán, jenž pochází z roku 1999, již překonaný.
Nový plán má přinést férovější podmínky pro developery s podílem na financování veřejné vybavenosti s pomocí takzvaných plánovacích smluv a zavést nový výpočet hrubé podlažní plochy. Díky tomu by měli stavebníci lépe vědět, jak intenzivně mohou stavět.
„Jsou v něm zakotveny všechny investiční akce státu a města. Metropolitní plán tak umožní rychlou a masivní výstavbu včetně garance dostatečné veřejné vybavenosti,“
komentoval plán náměstek pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček.
Uvedený předpoklad s povděkem kvituje například také Asociace developerů, která označila zveřejnění aktualizované verze plánu za významný krok v dlouholetém úsilí o moderní a předvídatelné plánování rozvoje hlavního města.
„V tuto chvíli se s textovou i grafickou podobou plánu teprve podrobně seznamujeme, a proto zatím nemůžeme poskytovat detailní komentář. Věříme však, že po mnoha letech příprav se Metropolitní plán stane důležitým mezníkem v řešení dlouhodobého problému nedostatečné výstavby v Praze a že naplní očekávání v podobě zvýšení kapacity pro bytovou i komerční výstavbu,“
uvedl pro LP-Life generální sekretář asociace Zdeněk Soudný a dodal, že doufá, že výsledný dokument bude pro své uživatele srozumitelný a nebude zatížen přehnanou regulací, která by jeho praktické využití komplikovala.
Někteří politici ale kritizují výškové limity, jež dokument obsahuje. Byli by spíše pro to, aby se stavělo více do výšky.
„Tady si myslím, že Praha je papežštější než papež, a to je za mě dlouhodobě neudržitelné – aby se v kopcovité Praze nemohlo stavět více do výšky, mi přijde vpravdě absurdní,“
uvedl v tiskové zprávě například předseda zastupitelského klubu ANO Patrik Nacher.
Podle ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřeje Boháče představuje nový plán maximální možnou dohodu nad budoucností Prahy. Jak tvrdí, zohledňuje nepočítaně protichůdných zájmů a pohledů. Aby však mohl plán začít skutečně plnit svou roli, je nezbytné, aby zároveň efektivně fungovaly stavební úřady a celý systém povolování staveb. A to nejen v Praze, ale také jinde.
ANO, SPD a Motoristé, kteří by měli tvořit novou vládu, jsou v otázce zrychlení povolovacích procesů, a tedy výstavby, zajedno. Všechny tři strany se například shodnou na využívání zanedbaných a opuštěných pozemků, tedy brownfieldech. ANO na nich chce odblokovat výstavbu bytů, nastavit nová pravidla a odstranit některé překážky. Podobně situaci vidí také SPD. Motoristé pak chtějí zavést centralizovaný registr brownfieldů a zrychlit pro tyto lokality povolovací řízení. Zároveň by chtěli zavést legislativní výjimky pro brownfieldy, na těch by bylo přednostní povolování a snížené požadavky na technickou infrastrukturu.
Rozpor mezi stranami je ale v přístupu k ministerstvu pro místní rozvoj. Zatímco ANO by ho zrušilo, což by si za určitých podmínek byli schopní představit i Motoristé, SPD by úřad raději ponechalo a reformovalo.
S tím je úzce propojeno rovněž téma digitalizace stavebního řízení. ANO chce v té souvislosti připravit nový systém na základě analýzy a vybrat nejvhodnější model. To vše ale až poté, co bude zaveden původní návrh stavebního zákona. Systém by se měl podle SPD zavádět po etapách, a to důkladně otestovaný a uživatelsky jednoduchý. Termín dokončení digitalizace stavebního řízení avizovaný současnou vládou na 1. leden roku 2028 považuje hnutí za nepravděpodobný. Motoristé v programu uvedli, že dokončí digitalizaci stavebního řízení s důrazem na jednoduchost a funkčnost pro občany, firmy i samosprávy. Už ale nedodali, jak si to konkrétně představují.
Hlavní město počítá v každém případě zatím s tím, že nyní představí návrh Metropolitního plánu. Už během listopadu se tak uskuteční celá řada doprovodných akcí pro veřejnost i odborných diskusí a dále také dvě veřejná projednání. Připomínky mohou vlastníci pozemků nebo městské části podávat online přes Portál Pražana.
Schválení plánu pro hlavní město je bezpochyby dobrou zprávou jak pro realitní investory a stavebníky, tak pro ty, kteří hledají nové bydlení. Teprve realita ale ukáže, zda se dobré úmysly přetaví v konečný přínos. Různých slibů a prohlášení zaznělo v posledních letech už opravdu hodně.
Zdroje: autorský článek, vlastní dotazování, Hl. m. Praha, ČTK