Top hledané
Výsledky (0)
O umění, Praze a pokoře k životu

Rychlá zpověď – E. J. Taylor: Moje spolužačka byla Donna Karan

Karolína Lišková
06. prosince 2018
+ Přidat na Seznam.cz
9 minut

V dnešní domě se dá sbírat kdeco – známky, auta, pivní tácky nebo třeba panenky. A to ne ledajaké! V Praze se konal už pátý ročník výstavy uměleckých panenek Doll Prague 2018, kde byl jednou z hlavních hvězd také americký artista E. J. Taylor, který se proslavil tím, že na konci 70. let vyzdobil výlohu slavného obchodu Tiffany v New Yorku na 5. Avenue. Celá výloha byla plná panenek… Díky tomuto činu se stal tento tehdy neznámý mladík slavným a začal svá díla prodávat. Dnes se u něj ani jeden kousek neohřeje! Jeho výtvory se prodávají za statisíce a on nestíhá uspokojovat poptávku. Do Prahy jezdí rád, a to nejen kvůli nádhernému místu, ale také kvůli šikovným českým ručičkám. Zvídavým Čechům Taylor předává své životem nabyté zkušenosti v oblasti výroby panenek a pro Luxury Prague Life si udělal čas na inspirativní rozhovor.

Zmínil jste, že poprvé jste do Prahy přijel před deseti lety…

Když mi bylo dvanáct, možná čtrnáct, uviděl jsem jeden článek k časopise – tenkrát to byl nejspíš nejdůležitější časopis v Americe, dnes už neexistuje. A tam bylo na přední obálce osm fotek z animovaného filmu, vyrobeného tady v Praze, od velmi známého ilustrátora a malíře Jiřího Trnky. Říkal jsem si, že je to to nejkrásnější, co jsem kdy viděl, a chtěl jsem vědět, jak se to dělá. Takže jsem si tyhle krásné obrazy spojil s Prahou. Ale tu jsem ještě mnoho let neviděl. Když jsem poprvé přijel do Evropy, stěhoval jsem se do Londýna, do Paříže a podobně, až jsem si konečně před deseti lety řekl, že pojedu do Prahy. Když jsem pak šel přes Karlův most, říkal jsem si: „Tohle je místo, kde chci být!“

Nikdy jste tu ale nežil?

Ne, nikdy jsem tu nebydlel.

Myslíte, že by tím pro vás Praha ztratila kouzlo?

Možná, to nevím. Dlouho jsem žil v Londýně v divadelní komunitě, kde byla spousta herců a umělců, pracoval jsem v divadle, pak jsem žil v Německu. Když jsem sem před dvěma týdny přijel, věděl jsem, že tato cesta je velmi důležitá. Neumím to vysvětlit. Nevěděl jsem, jak a co přesně, ale věděl jsem, že se stane něco krásného. A taky se tak stalo. Ti lidé, které jsem tady učil, byli neuvěřitelní a dychtiví učit se.

Prodej pozemku se studií na výstavbu
Prodej pozemku se studií na výstavbu, Praha 4

Chtěl jsem se sem vrátit a mít k tomu důvod. Takže se sem můžu zase vrátit, možná za šest měsíců, uvidíme. Když tady ve střední a východní Evropě mluvím se studenty, chápou, co dělám. Pro umělce je velmi těžké, když lidi neposlouchají, nevidí, neslyší. Pak jsou umělci neviditelní. Tady lidi poslouchají, vidí, poslouchají a prosí o rady.

Ze které části Spojených států pocházíte?

Narodil jsem se v severozápadní části u Pacifiku, takže u Washingtonu a Oregonu.

Dočetla jsem se, že pocházíte z farmářské rodiny. Jak se z někoho, kdo se staral o zvířata, stal takový umělec?

Nebyli jsme jen farmáři, ale i rybáři. Měli jsme krávy, a když jsem byl malý, dojil jsem je. Měli jsme také koně a ovce, to bylo nádherné, když se narodila jehňátka. Myslím, že jsem měl velmi speciální dětství. Ale několikrát jsem se ptal sám sebe, proč jsem zrovna tady? Proč nejsem v New Yorku, Londýně nebo Paříži?

Myslím, že když je něco až moc lehké, nepracujete dost na to, abyste se někam posunuli. Lidi mi říkali, že bylo odvážné opustit rodné město, vydat se do New York City a chodit tam do umělecké školy. Chodil jsem do nejlepší umělecké školy a překvapilo mě, že o mě stáli.

Vy jste neměl žádné stipendium?

Neměl. Můj otec byl rybář, hodně mě podporoval a věřil ve mně.

A věřil, že z vás bude nejlepší umělec na světě?

Věděl, že je ve mně něco speciálního. Můj otec byl velmi charismatický, byl skvělý. Vždycky jsem věděl, že mě podporuje. Žili jsme v komunitě, nechci říct farmářů, ale v komunitě lidí, jejichž životy byly velmi spjaté s přírodou, se zvířaty a rostlinami. Žili jsme u řeky a v létě jsme jezdili na Aljašku, na vzdálený ostrov Kodiak. Létali jsme do města Anchorage a potom malým vodním letadlem do Kodiaku. Dětství jsem trávil na rybářské kánoi a hrál si s indiánskými dětmi, které tam bydlely.

Když jsem se asi za čtyři roky vrátil zpátky, šel jsem prvním rokem do školy. Moje učitelka byla učitelka umění, která v našem městě nemohla najít zaměstnání v oblasti umění, takže tři roky učila malé děti. První den školy před nás předstoupila, dala nám papír a pastelky a řekla nám, ať namalujeme, co jsme dělali v létě. Tak jsem kreslil Aljašku, rybářskou kánoi, soby, medvědy…

Vy jste viděl medvědy?

Ano, chodili k potoku za naším domem. Na začátku léta tam lososi nakladli vajíčka, takže tam byly stovky ryb. Medvědi se tam potápěli a lovili je.

A co vám řekla učitelka na ten obrázek?

Říkal jsem o tom mým studentům. Zvedla ho nad hlavu a přede všemi řekla: „Takhle se kreslí strom, takhle se kreslí mraky.“ Já jsem to vůbec netušil. Už v tak útlém věku mě dokázala ocenit. Řekla mi: „Ještě to nevíš, ale jsi umělec!“

A já teď před pár dny měl tady v Praze ve skupině dva studenty začátečníky, kteří vytvořili úžasnou práci. Musel jsem s nimi pracovat víc než s ostatními, ale pořád jsem v tom pokračoval. Jedna z nich namalovala skvělou práci, a když skončila, zvedl jsem její výtvor a přede všemi řekl: „Podívejte se na to, je to originální, velmi krásné.“ Neměla ani tušení, že něco takového dokáže. Ale když někomu řeknete, že je jeho práce dobrá, stoupne mu sebevědomí a dokáže víc. Vím, jak je to důležité, a proto to dělám se svými studenty.

Řekněte mi o tom, jak jste poprvé přišel do New Yorku a o příběhu s Tiffanym. Kolik vám vlastně bylo?

Kolem dvaceti, nevím přesně.

Já si vás totiž představuju jako mladého kluka z vesnice, který poprvé přijede ve dvaceti do New Yorku, a najednou vás osloví Tiffany na 5. Avenue, na nejdražší ulici ve městě…

Ne, já šel za nimi. Do New Yorku jsem jel dvakrát, poprvé mi bylo devatenáct. V mládí jsem měl dobré učitele umění, ale později už ne. Věděl jsem, že se o sebe v tomto ohledu musím postarat sám, a v jednom časopise byla reklama na umělecké školy v Chicagu, Los Angeles a New Yorku. Našel jsem školu v New York City, která se jmenovala Art Students League, která je velmi slavná. Nejlepší na ní bylo, že jste nemuseli odevzdávat žádné portfolio, nemuseli si podávat přihlášku, prostě tam přišli. Bylo mi devatenáct, přemluvil jsem rodinu, abych mohl odjet. Našel jsem si bydlení, i když jsem se tehdy příliš nezabýval takovými praktickými věcmi. Věděl jsem, že je to ta správná cesta, kterou se vydat za svým snem? Ne, byl to jen instinkt.

Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m
Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m, Praha 1

Celé léto jsem chodil na staré filmy, o kterých jsem ani nevěděl, že existují, od těch s Gretou Garbo až po muzikály na Broadwayi. Celé léto jsem ale taky chodil do školy a maloval a maloval. Z těch výtvorů, které jsem si pak vzal s sebou zpátky domů, jsem udělal portfolio, a s ním se přihlásil do Parsons School of Design. Matka mě sice úplně nepřemlouvala, abych se vrátil zpátky, ale věděl jsem, že je to můj sen a že to musím udělat. Na školu mě přijali a já tam tři roky studoval „fashion design“. Jednou z mých spolužaček byla Donna Karan, která mi dělala modelku, když jsem trénoval malování. I když módní design nemám rád, není to svět, ve kterém jsem se cítil pohodlně, dalo mi to hodně k mé následné práci.

A jak to tedy bylo s tím Tiffanyho oknem?

Jednak je třeba říct, že spousta z nás se zamilovala do Audrey Hepburn. Já sám jsem se do ní zamiloval, když jsem viděl Zelené království, některé další filmy a potom Snídani u Tiffanyho. Chtěl jsem jet do New Yorku, a bydlet tam. Byl jsem i uvnitř Tiffanyho, ale není to úplně příjemné místo, protože musíte být skutečně velmi bohatý, abyste si tam mohl něco koupit. Zvenčí je to ale fajn. (smích)

G. Moore byl tehdy hlavním aranžérem výloh, později se pak stal mým velmi dobrým přítelem. Věděl jsem, že pro ně mám skvělý nápad a že jim prostě chci udělat výlohu. Trvalo mi to několik týdnů, ale nakonec jsem sebral odvahu a zavolal. Moore měl asistentku, která vždycky brala jeho telefony, ale ten den to vzal přímo on. Představil jsem se a zeptal se, na koho se můžu obrátit, a on řekl že můžu mluvit s ním. Potom se mě zeptal, co dělám v úterý ve tři hodiny.

To jste měl štěstí…

Měl, a víte co? Podíval se na mojí práci a řekl mi, že je velmi dobrá. Pak se mě zeptal, jak bych chtěl výlohu prezentovat, ať se vrátím s nějakými návrhy. Byl jsem ale mladý a naivní a nevěřil jsem, že je moje práce zajímá. Myslel jsem, že byl jen zdvořilý. Měl jsem ale kamaráda, který mě neustále přesvědčoval, ať tam zavolám, až jsem to konečně udělal, jinak bych se nikdy neozval. Když jsem tam volal, opět to zvedl Moore a ptal se, kde jsem byl a proč jsem se tak dlouho neozval. Tak jsem se tam vrátil i s návrhy, které se mu líbily. Rovnou si vzal diář a zapsal si datum. Tenkrát byl myslím únor a on si zapsal konec září.

Snažila jsem se na internetu dohledat, ve kterém roce to bylo, ale nepodařilo se mi to.

Možná v roce 1976, nejsem si jistý. Nicméně když už byl čas, udělal jsem si nějakou přípravu a šel jsem tam. Podíval jsem se na tu výlohu a pomyslel si, ptal se sám sebe: „Tohle je ono, tohle je můj sen?“ V tu chvíli jsem si uvědomil, jak je pro mě důležité, aby lidi viděli, vnímali a chápali moji práci. Nejde mi o chválu, ale o proces té práce. To je to, co mám na tom tolik rád. Proto jsem tak rád tady v Praze a pracuji se studenty.

Tenkrát jsem neměl telefon, byl jsem tak moc chudý. Ale asi o deset dní později mi přišel dopis. Harold Prince, což je génius a král Broadwaye, který spolu se Stephenem Sondheimem napsali spoustu muzikálů jako Šumař na střeše, Malá noční hudba a podobně, uviděl moji práci u Tiffanyho, když šel kolem. Řekl své sekretářce, ať do Tiffanyho zavolá a zjistí kontakt na autora. Takže mi napsali dopis a chtěli ode mě koupit jednu postavičku. To bylo poprvé, co jsem něco prodal.

To je vtipné, dnes už prodáváte svá díla ještě dřív, než je dokončíte. Proto se chci zeptat, pokud nechcete, odpovídat nemusíte, kolik stojí jedna taková panenka od vás?

Hodně.

Co děláte se všemi těmi penězi? Jste milionář a už ani pracovat nemusíte, nebo ano?

To není pravda. Nejsem milionář. (smích)

Tak byste měl být…

Děkuji, ale nejsem. Rád bych, ale ne. Já věřím v jednu věc… Spousta umělců má jako primární zájem peníze, vydělat je. Peníze jsou důležité, musíme mít kde bydlet, musíte jíst. Ale pro mě je hlavní ta práce, která musí být dokonalá. Vždycky se ujišťuji, že to, co dělám, je dobré. Když umělec dokončí práci, musí mluvit sama za sebe, nezávisle na autorovi. Musíte si být jistí, že když s prací skončíte, má svůj vlastní hlas.

Pane Taylore, moc děkuji za váš čas. Doufám, že váš hlas bude zaznívat ještě dlouho.

Rychlá zpověď:

Rychlá zpověď:

Co nejvíce milujete na Praze?

Co na Praze obdivuji je její krása, krása a v rámci ní i estetika. Obsahuje v sobě kouzlo.

Kde se cítíte nejvíce doma?

Žil jsem různě po celém světě. Když jsem byl malý, dozvěděl jsem se, že moji předci pochází z Evropy a tehdy jsem si pomyslel, že se chci vrátit zpátky, že se chci vrátit "domů", vrátit zpět, zpět do Evropy, kde jsou mé kořeny. Když jsem tak učinil, pomyslel jsem si: „Ano, sem patřím.“

Vysvětlete, co pro vás znamená panenka v jedné větě.

To je těžké. Ve většině jazycích to znamená hračka, která je určená k hraní. Ale tyhle panenky nejsou hračky, jsou to sochy, figurální sochy.

Vaše životní motto?

Moje životní motto? Buď laskavý, buď soucitný a sdílej krásu i lásku se světem.

Jakou radu byste dal někomu, kdo by se rád stal umělcem?

Zaprvé, rozuměj svému snu, najdi svůj sen, protože pokud nemáš takový sen, pak nemáš ani cestu, kterou můžeš následovat.

Jaká byla reakce vedení společnosti Tiffany, když jste jim poprvé řekl o svém nápadu dát do výlohy panenky?

Tiffany? Um, byl to jeden člověk, na pozici designéra výloh. Velmi jsme se spřátelili a když jsem mu ukázal tvorbu, řekl: Zbožňuji to, líbí se mi to, ano, tohle uděláme. Když jsme to vytvořili, přišel za mnou po instalaci a řekl mi: „Mladý muži, řeknu vám něco, poznám dobrého umělce a poznám průměrného a vy zvládnete cokoliv chcete v rámci vaší profese. Jediný, kdo to může pokazit, jste vy sám.“

Co pro vás znamená slovo luxus?

Luxus je pro mě pohodlí, to, kde je vaše komfortní zóna, co rádi jíte, čím se rádi obklopujete, s jakými přáteli se cítíte pohodlně. To je luxus.

Co je pro vás důvodem každé ráno vstát?

Když pracuji na nějakém projektu a jsem nadšený. Vstávám, abych mohl pořád začínat znovu. Minulou noc jsem byl unaven, tak jsem musel jít spát a dnes ráno… jdu znovu.

Existuje něco, bez čeho si nedokážete představit život?

Lidi, které miluji, má rodina, mé studio, všechny mé štětce a barvy a hlínu, mé sochařské náčiní, bez toho bych zemřel.

Jaký čas potřebuji, abych se stala umělcem?

To se nedá spočítat, být umělcem je věc na celý život. Je to cesta, od začátku až do konce, všechny vaše zkušenosti, celý váš život.

Jaký jste viděl poslední film?

Poslední film, na to si nedokážu vzpomenout. Jeden z mých nejoblíbenějších filmů byl ale Gladiátor, zbožňuji Gladiátory, i když lidé říkají, že je moc násilné. Já si myslím, že je to jako vrátit se zpět strojem času. Když si vezmete Koloseum v Římě a vystoupáte až nahoru a uvidíte horizont celého města, přemýšlím, jaké to asi bylo. Muselo to být úžasné.

Kdo je podle vás nejvíc sexy žena na světě?

Moje idea toho, co je sexy, se asi liší od většiny, většiny lidí, většiny mužů. Pro mě sexy je být laskavý, sexy je být soucitný, sexy je pomáhat ostatním. Miluji lidi, kteří pomáhají lidem. To je pro mě to nejdůležitější.

Nejlepší pivo na světě?

Nepiju pivo, nepiju alkohol.

Kolik máte doma panenek?

Mám dvě na mém pracovním stole, které nejsou dokončené, a až budou hotové, mám už sběratele, kteří na ně čekají, chtějí je. Naštěstí pro mě jsem schopen prodat svou tvorbu hned, jak je hotová, tak rychle.

Na co byste se zeptal vy mě?

Nuže, většina lidí neví o tomto druhu umění. Je to komplikované, nemůžete to nazvat pouhou panenkou, dnes už jim říkají i umělecké panenky. Považuji je za figurální sochy a myslím si, jak náboženství učí, že jsme stvoření, lidstvo je stvořeno k obrazu boha, tak si myslím, že umělci dělají, že tvoří, hrají roli malého, malého boha. Takže tvoří lidstvo, je to něco posvátného a myslím si, že to lidé cítí, když vidí tu lidskost v tvorbě. Takže doufám, že se vás tvorba dotkne a pomyslíte si: „Rozumím tomu, že toto je lidský život a dokáží cítit všechny emoce.“
Ano, přesně, poprvé když jsem to viděla a hned se mi to líbilo.
Skvěle. To je dobře.
Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze
Rychlá zpověď - Monika Bagárová
Zobrazit článek
Rychlá zpověď - Vlaďka Erbová
Zobrazit článek