Top hledané
Výsledky (0)
Luxusní malé auto, které svým designem a jedinečnou konstrukcí dokázalo okouzlit muže i ženy po celém světě.

Příběh luxusního Mini

Eva Ledecká
16. května 2017
+ Přidat na Seznam.cz
2 minuty čtení
Mini Countryman

Malý luxusní automobil, který zná snad úplně každý, pochází z rukou Aleca Issigonise, britského konstruktéra původem z Řecka, jemuž sama britská královna udělila titul baroneta. Design vozu navrhl Leonard Lord, kapitán britského motorového průmyslu.

Prví Mini: okamžitý miláček publika

Alec Issigonis byl tvůrcem speciální konstrukce tohoto vozidla, kdy do přední části vozu umístil vše: motor, převodovku i náhon předních kol.

První auto bylo uvedeno na trh v roce 1959 a ihned se stalo jedním z nejoblíbenějších evropských vozů. Luxusní malý vůz Mini byl velmi oblíben u dámského publika, a to samozřejmě převážně pro svůj „roztomilý“ design a malou velikost. Proto asi nikoho nemůže překvapit, že v 80. letech minulého století bylo 70 % vozů Mini zaparkovaných u obydlí nějaké slečny či paní.

Mini se stal opravdovým trhákem. Do roku 2000 bylo vyrobeno více než 5 300 000 těchto vozů.

Luxusní byt s terasou 245m
Luxusní byt s terasou 245m, Praha 8

Nový majitel, nové designy

V roce 2001 převzala Mini automobilka BMW. Přišla nová generace vozů, které vznikly pod vedením Franka Stephensona. Tento významný automobilový designér je známý kromě své práce na Mini také designy vozů značky Fiat, Ferrari, Alfa Romeo nebo McLaren. V roce 2008 byl označen za jednoho z nejvlivnějších automobilových designérů současného světa.

V roce 2007 nastoupila druhá generace Mini, ve které došlo ke změnám nejen po technické stránce, ale především k úpravě designu. Jako příklad uvedeme zakulacení předních světlometů a prodloužení celého auta o 20 cm.

Luxusní Mini na závodech

Závodní verze vznikala v hlavě Johna Coopera. V roce 1961 se objevil první model Mini Cooper a 3 roky na to spatřila světlo světa sportovnější verze Mini Cooper S. Sportovní Mini Cooper se stal vozem, které závodníkům přineslo několik prvenství. V pamětu však většině fanoušků utkvělo třetí místo ze slavné Rallye Monte Carlo, které se konalo v roce 1963. Řidičem Mini byl tehdy Rauno Aaltonen. V roce 1966 se na tom samém závodě na prvních 3 příčkách objevili závodníci Makinen (1. místo), Aaltonen (2. místo) a Hopkirk (3. místo), všichni v Mini.

Mini dnes

V současné době je na trhu několik modelů Mini. Patří mezi ně 5dvéřové, 3dvéřové nebo oblíbené Mini Cabrio či Mini Clubmen. Úspěchy v současné době sklízí hlavně Mini Countryman, jehož motor o výkonu 170 kW/231 je tím nejvýkonnějším, jaký se kdy pod kapotou MINI skrýval. Na zcela novou úroveň posouvá tento model také jeho robustní vzhled.

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze