Top hledané
Výsledky (0)
Hlavními tématy českých politiků jsou bezpečnost, boj s migrací a odpor proti Green Dealu

Že je to kampaň už přiznávají všichni. Volby do Evropského parlamentu se blíží

Radek Polák
20. května 2024
+ Přidat na Seznam.cz
4 minuty
S tvářemi politiků se v těchto dnech setkáváme čím dál častěji

Většina domácích politických uskupení se v květnu probudila a začala nás opět přesvědčovat, že právě jejich program a kandidáti jsou ti nejlepší. Volby do Evropského parlamentu jsou totiž doslova za dveřmi. Jak se snaží tyto strany a hnutí voliče oslovit? A proč do tohoto vrcholného orgánu chtějí i ti, kteří by rádi z Evropské unie spíše vystoupili?

Billboardy, setkávání s občany i kampaně na internetu představují pro většinu kandidátů hlavní cesty, díky nimž se snaží veřejnost zaujmout. Tomu odpovídají také náklady, které jsou s tím spojeny. V případě hlavních favoritů, jakými jsou hnutí ANO a koalice Spolu, se jedná o desítky milionů korun. U těch ostatních jsou to řádově miliony. V čem se však mnohdy liší, to jsou témata, která ve veřejném prostoru prezentují.

Co nám říkají největší favorité

Hlavními prioritami hnutí ANO je boj proti nelegální migraci, obrana suverenity a odpor proti Green Dealu, tedy Zelené dohodě. Ústředním heslem kampaně Babišova hnutí je proto také Česko pro tebe všecko.

„Chci, aby tu Evropa byla hlavně pro lidi a aby se nesnažila o federalizaci a aby respektovala, že Česká republika je suverénní stát plný skvělých hrdých lidí a aby lidé mohli mít pocit, že z Evropy nepadají nesmysly, ale skutečně věci užitečné pro jejich životy,"

řekla jednička kandidátky Klára Dostálová České tiskové kanceláři.

Mottem koalice Spolu, která sdružuje ODS, TOP 09 a KDU-ČSL, je Bezpečná Evropa – silnější Česko. V současnosti se její kampaň soustřeďuje na kontaktní tour v regionech SPOLU na grilu a na bi.

V Evropském parlamentu chceme prosazovat rozumnou politiku ve prospěch občanů České republiky. Zároveň je třeba, abychom se postavili proti zlu, proti populistům a extremistům, kteří do funkcí kandidují pro svůj vlastní prospěch, bez ideologie a konkrétních uskutečnitelných cílů,“

vysvětlil LP-Life mluvčí ODS Jakub Skyva. 

Otevřít v galerii (1)
Evropský parlament zastupuje velký počet zemí
Evropský parlament zastupuje velký počet zemíZdroj: Pixabay

Být trendy a lidový

Setkávání s občany je blízké rovněž hnutí STAN. To na sebe upozornilo od chvíle, co se jeho předseda Vít Rakušan začal v lednu pod heslem Bez cenzury objíždět republiku a debatovat v hospodách s místními občany. Na konci března předal toto žezlo dvěma hlavním kandidátům hnutí pro Evropské volby – Danuši Nerudové a Janu Farskému.   

Samotná Nerudová, která je známá již z prezidentské kampaně, se však rozhodně nebojí ani komunikace na sociálních sítích. Tam před nedávnem úspěšně parodovala příspěvky Aleny Schillerové z hnutí ANO, která se snažila prostřednictvím na TikToku tancovat a napodobovat trendy teenagerů.

Zatraktivnit politiku běžným občanům se rozhodli také Piráti, kteří cílí „na silnou konkurenceschopnou Evropu a prosperující Česko bez korupce i nesmyslných dotací oligarchům. K jejich prioritám patří dále prosazování špičkového vzdělání pro mladé, podpora talentů a větší dostupnost zahraničního studia“. Součástí kampaně je proto také kontaktní tour S Piráty se bavíš.

Práti jsou jediní, kteří jdou s dobou. Máme odvahu řešit nové ekonomické výzvy a umíme využít moderní technologie a trendy ve prospěch lidí,“

komentoval jejich záměry na startu kampaně předseda Ivan Bartoš.

Proti všem

O statisícové platy poslanců Evropského parlamentu se však paradoxně ucházejí rovněž ti, kteří jinak nemohou Evropskou unii příliš vystát. Slušnou šanci na zvolení má například lídr kandidátky SPD a Trikolóry Petr Mach, který LP-Life v té souvislosti uvedl:

„Chceme zastupovat naše voliče a na půdě Evropského parlamentu hlasovat proti návrhům, které považujeme za škodlivé.“

O tom, že by se v jeho případě asi nejednalo o příliš konstruktivní a reprezentativní angažmá svědčí už samotné heslo, s nímž do kampaně jde - Ne válce, ne euru, ne migraci. Na propagaci hodlá tato antisystémová koalice utratit podle Machova tvrzení okolo 10 milionů korun.

Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m
Luxusní penthouse na Praze 1 - 226m, Praha 1

Rovněž v případě strany PRO Jindřicha Rajchla napadne řadu z nás otázka, co by v Evropském parlamentu jejich kandidáti vlastně dělali.  

„V současném rozložení sil, kdy národní politické reprezentace jsou fragmentovány na unijní politické skupiny a obzvláště po zrušení práva veta, činnost Evropského parlamentu smysl nemá a je jen obhajobou chtěného pro Evropskou komisi,“

napsala LP-Life mluvčí strany Eva Fiderická. Motto kampaně za více než 10 milionů korun zní Ve prospěch naší země.

Vyšší zájem 

Volby pravděpodobně přilákají více lidí, než tomu bylo v minulosti, kdy se jich zúčastnila necelá třetina našich občanů. Podle průzkumů Eurobarometru to má být tentokrát až necelých 60 procent Čechů. Za zbytkem Evropy však stále výrazně zaostáváme. K hlasovacím urnám hodlá dorazit více než 70 procent všech, kteří v Evropě mohou hlasovat. Z kampaní, které k nám promlouvají, si lze ale už dnes udělat obrázek, kdo chce tuto zemi zastupovat a co bude prosazovat. Záleží jen na nás, komu dáme svůj hlas.

 

Zdroje: Česká tisková kancelář, vlastní dotazování     

 

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze