Top hledané
Výsledky (0)
Metru bude vévodit geometrie.

Známe podobu stanic metra D! Tahle podívaná vás posadí na zadek

Karolína Lišková
11. června 2020
+ Přidat na Seznam.cz
4 minuty
Zastávka Nemocnice Krč od JIřího Čeernického.

Přestože metro D je pro smrtelníky v nedohlednu, mnozí z nás se na něj těší, protože nám zjednoduší život. A navíc zkrášlí. Doby, kdy metro vypadá jako socialistická špeluňka, jsou pryč. Výtvarnou podobu stanic metra D Nemocnice Krč, Nádraží Krč a Nové Dvory navrhnou přední čeští umělci Jiří Černický, Stanislav Kolíbal a Vladimír Kopecký. Mrkněte do galerie na soustavu geometrických tvarů.

Zastávka Nemocnice Krč od JIřího Čeernického.
Chodba Nádraží Krča od Vladimíra Kopeckého.
Kolejiště k mostu od Vladimíra Kopeckého.

Stanislav Kolíbal v uměleckém ztvárnění stanice Nové Dvory pracuje s geometrií, protože se velmi dobře spojuje se stavbou a pomáhá vytvářet harmonii a prostorový řád. Vladimír Kopecký u stanice Nádraží Krč uměleckým konceptem vytváří podívanou pro cestující. Pracuje také s tím, že její nástupiště není v podzemí. Přináší nové možnosti vnímání, ale také proměnu prostoru v denní době. Jiří Černický pro stanici Nemocnice Krč ve svém uměleckém návrhu tematicky zohledňuje povahu stanice a svůj umělecký koncept rozděluje do dvou okruhů – lékařství a přírodních věd.

Pohyb metra a cestujících

„U návrhů jak Pavla a Stanislava Kolíbalových, tak Vladimíra Kopeckého návrh pohybuje v jakémsi spojení historického a současného a nevyznívá i ve spojitosti s architekturou nijak dobově. Suverénní realizace uvnitř plánované stanice Nové Dvory je zároveň i určitým historickým zadostiučiněním. Jako pozitivní vnímám i to, že každý z autorů vstupuje do architektury jiným materiálovým způsobem, a s odlišnou reakci na pohyb metra a cestujících, v tomto ohledu je ještě nutno zdůraznit hravost návrhu Jiřího Černického rozprostřeného po celé stanici. Zároveň jsem rád, že trojice současných autorů vhodně doplňuje předchozí vítěze Vladimíra Kokoliu a Jakuba Nepraše do pestré mozaiky generací i přístupů,”

řekl člen poroty a ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha Michal Novotný.

Prodej bytu 2+kk - Praha 7, 47m2
Prodej bytu 2+kk - Praha 7, 47m2, Praha 7

Výběr zaštítila Národní galerie Praha. Záměrem Prahy bylo v porotě upřednostnit hodnotitele s uměleckým přesahem, které zastoupili Michal Novotný, David Vávra, Milena Dopitová a Kurt Gebauer. Výtvarné soutěže budou pokračovat u všech ostatních stanic metra D.

Rukopis architekta

„V minulosti se stanice metra stavěly jako výstavní skříň města, ze stanic je cítit rukopis architekta a umělce. S takovou péčí přistupujeme také ke všem stanicím metra D. Nemohli jsme už zasáhnout do architektonické podoby stanice bez zdržení celé stavby, ale díky velkému úsilí mnoha lidí dostanou stanice nové výtvarné ztvárnění navržené špičkovými českými umělci,”

popsal náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Otevřít v galerii (3)
Pohled ke schodišti od Vladimíra Kopeckého.
Pohled ke schodišti od Vladimíra Kopeckého. Zdroj: archiv DPP

Najít s architekty stanic maximum prvků, které mohou dostat novou výtvarnou podobu, a koordinovat postup výběru bylo úkolem architekta a výtvarníka Davida Vávry. Ten se stará také o sjednocenou identitu linky tak, aby bylo po příchodu do každé jednotlivé stanice jasné, na jaké lince se cestující nachází. Stejným způsobem vznikaly i první úseky linek A, B a C v centru Prahy. Ten také podporuje myšlenku toho, že současné umění může vsoupit do veřejného prostoru a tím se Praha posune o krůček svobodné společnosti.

Architekti hovoří o své práci

Jiří Černický ke svému návrhu stanice Nemocnice Krč prohlásil, že se snažil zohlednit téma přítomnosti nemocnice.

„Nejdůležitější inspirací je v této souvislosti lékařský výzkum. Navrhl jsem několik strategií, se kterými by se dalo pracovat, přičemž ze šesti zatím vykrystalizovaly dvě. Tou první je interaktivní „multi-graf“ v podobě ornamentu vyjadřujícího životní funkce člověka. Měl by být aplikován na dominantní stěně podél kolejiště. Druhou je improvizace s vitrážovými kolečky, jejichž podoba vychází z pozorovacích platforem, na kterých se provádějí mikrobiologická pozorování a chemický laboratorní výzkum například pohledem do mikroskopu nebo petriho misky,“

říká k návrhu stanice Nemocnice Krč.

Otevřít v galerii (3)
Zastávka Nemocnice Krč od JIřího Čeernického.
Zastávka Nemocnice Krč od JIřího Čeernického. Zdroj: archiv DPP

„Stanice Nádraží Krč se liší od většiny dalších tím, že její nástupiště není v podzemí. To výtvarnému řešení přináší nové možnosti vnímání, ale i problémy s proměnou prostoru v různé denní době i vnímáním uměleckého díla při pohledech na objekt zvenčí i zevnitř do okolí. Je to, ale napínavé a osvěžující,“

řekl Vladimír Kopecký ke svému vítěznému návrhu stanice Nádraží Krč.

„Výtvarné řešení stanice Novodvorská tvoří dva devět metrů dlouhé reliéfy nad vstupem na pojízdná schodiště. Pro odlišnost je hlavním motivem jednoho kruh a u druhého čtverec. Vlastní stěny tunelu tvoří systém ostře barevných rovnoběžek, jež svojí nepravidelností a dynamikou kontrastují se systémem obkladových desek. Aby se však s nimi co nejvíce propojovaly, vycházejí velmi často z jejich obvodů a průsečíků,”

 řekl Stanislav Kolíbal ke svému vítěznému návrhu stanice Nové Dvory.

Otevřít v galerii (3)
Zastávka od Stanislava Kolíbala Nové Dvory.
Zastávka od Stanislava Kolíbala Nové Dvory.Zdroj: archiv DPP

Trasa budoucí linky metra D by měla vést ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice, bude mít 10 stanic a dlouhá by měla být zhruba 10 kilometrů. Metro má být automatizované a bezobslužné, takže nebude potřebovat řidiče. Praha se tak přiblíží nejvyspělejším metropolím světa. Náklady by se měly pohybovat zhruba okolo 72 miliard korun. Podle současných plánů by mohli první cestující linku D využít na konci roku 2027.

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze