Top hledané
Výsledky (0)
V obydlených částech měst se čím dál více zavádí maximální povolená rychlost 30 km/h.

Auta ve městech čekají změny: hitem je rychlost 30 km/h

Radim Červenka
25. dubna 2023
+ Přidat na Seznam.cz
3 minuty
Aktivisté požadují zpomalit i v Praze

Velké množství dopravních nehod doprovázených závažnými úrazy nebo dokonce smrtí vedou ke změnám v maximální povolené rychlost ve městech. Náměstek primátora Prahy pro dopravu vidí velkou přidanou hodnotu v zavádění snížené rychlosti. Podle vědeckých studií může zásadním způsobem ovlivnit bezpečnost. 

Hustota automobilové dopravy v Česku rok od roku stoupá. Patříme mezi země s nejstrmějším příbytkem počtu aut na tisíc obyvatel v EU a množství aut na našich silnicích se od roku 1990 více než zdvojnásobilo. Houstnoucí automobilová doprava tak v současnosti volá po regulaci zejména ve městech.

Prodej exkluzivní vily, Praha 4 - Kunratice
Prodej exkluzivní vily, Praha 4 - Kunratice, Praha 4

Budoucnost Prahy je v 30km/h zónách

V hlavním městě vidí potencionál v zavedení 30 km/h rychlosti i náměstek primátora pro dopravu a bývalý primátor Prahy, Zdeněk Hřib (Piráti). Plošné zavádění podle něj však není na místě a volá po inspiraci v zahraničí.

"Například ve městě Delft (Nizozemsko) mají dopravní systém podobnější Praze. Rychlosti jsou tam odstupňované do tří rychlostních úrovní: 1) regionální silnice typu okruh (100 km/h) 2) silnice typu magistrála (50 km/h) 3) silnice v rezidentních oblastech (30 km/h),"

napsal Hřib na Twitteru, jakým směrem by se doprava v Praze mohla ubírat s tím, že v obytných zónách, kde už mnohdy maximální rychlost 30 km/h existuje, by se mohla rozšiřovat do všech vhodných oblastí. Rovné, přehledné ulice by pak omezení rychlosti neočekávalo.

 

Plošně, nebo cíleně?

Šéf pražské dopravy s plošnými řešeními příliš nepočítá, ale objevují se i názory, že naopak plošné řešení je srozumitelnější.

"Plošná rychlost ale zajistí přehlednost systému. Samozřejmě mohou být v třicítkovém městě silnice s 50 (stejně jako dnes existují silnice s 30). Jde ale o to, co je vnímáno jako norma a co jako výjimka a zda není výjimek příliš,"

reagoval například twitterový profil Praha zítřka na Hřibovy názory v otázce snižování rychlosti.

Exprimátor se však přiklání dlouhodobě více k flexibilním řešením na základě konkrétních situací a analýz.

"My teď máme odstartovaný pilot, že umělá inteligence je vám schopna anonymizovaně spočítat, kolik nákladních aut, osobních aut, cyklistů nebo chodců vám projde záběrem městské kamery. A to jsou ta data, která budeme vyžívat pro plánování města,"

 uvedl nedávno v rozhovoru pro LP-Life.cz pražský exprimátor a zdůraznil, že právě nadále plánuje řešit dopravní situaci ve městě pomocí těchto analýz. Rychlost 30 km/h je totiž zásadním krokem při prevenci těch nejhorších dopravních nehod.

 

Smrtelnost nehod by se mohla rapidně snížit

Podle dat indexu dopravní bezpečnosti Generali České pojišťovny jsou tzv. zranitelní účastníci provozu (tj. chodci a cyklisté) sice součástí jen 12,6 % dopravních nehod, ale u smrtelných nehod se jedná 63,8 % případů a u těžkých zranění v rámci dopravních nehod jde dokonce o 85,4 % účastníků. Jedná se o data sbíraná v rámci městského provozu.

Ačkoliv se setkáme s argumentací, že snížená rychlost např. snižuje emise a spotřebu u motorových vozidel, zásadní je zvýšená bezpečnost právě pro chodce a cyklisty.

Při srážce chodce nebo cyklisty s automobilem jedoucím 50 km/h je podle statistických údajů poloviční šance, že dojde ke smrtelnému zranění. Při rychlosti přibližně 30 km/h je šance na takovýto úraz jen čtvrtinová. S nižší rychlosti pak klesá k jednotkám procent, čehož si aktuálně všímají světová média.

Navíc podle nedávné švýcarské studie klesá pravděpodobnost nehody při rychlosti 30 km/h o 38 %. 

 

Zdroje: tn.cz, kurzy.cz, roadwise.co.uk, etsc.eu, twitter.com

 

 

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze