Každoročně domácí firmy vydávají dluhopisy za miliardy korun. Úrokové zhodnocení u nich mnohdy převyšuje 5 procent a někdy se dokonce blíží k 10procentní hranici. Jak ale ukazují příklady některých českých značek, jako jsou Zoot nebo EMTC, ne vždy se podaří tyto cenné papíry splatit. Výsledkem je pak „sekyra“ za stovky milionů.
Stát varuje
V době, kdy inflace začíná opět nabírat obrátky, představují dluhopisy pro investory lákavou nabídku zhodnocení jejich peněz. Kdo za ně ale slibuje vyšší úrok a tvrdí, že žádné riziko nehrozí, ten nemluví pravdu. Na to ostatně upozorňuje i ministerstvo financí, které chce veřejnost před podobným investováním ochránit a slibuje proto také boj proti tzv. podvodným korporátním dluhopisům.
Otevřít v galerii (3)
Mužská ruka podepisující smlouvuZdroj: Freepik
Co uvedený krok v praxi znamená? Emitent bude muset nově na svém webu uvádět informace o svém podnikatelském zaměření a délce trvání činnosti. Ještě podstatnější je pak nutnost zveřejnění dvou posledních účetních uzávěrek. Díky tomu se mimo jiné dozvíme, v jaké finanční kondici firma vlastně je. Tedy zda není třeba předlužená už v době, kdy nové dluhopisy vydává.
Prodej luxusní vily, Praha 6 Hanspaulka – 748, Praha 6
Zobrazit nemovitost
Na problém upozorňuje rovněž Jana Brodani, výkonná ředitelka Asociace pro kapitálový trh.
„Nezkušení investoři dnes mají v korporátních dluhopisech velmi rizikového typu, které jsou označovány jako prašivé, zainvestováno odhadem několik desítek miliard korun.“
Ztracené investice
Firmy většinou argumentují, že peníze z cenných papírů potřebují na další rozvoj. Jen málokdo z nich přizná, že důvod může být i jiný. Například jen to, aby měly vůbec na vlastní provoz. Výsledek může být doslova tragický. V případě zkrachovalé EMTC, která měla majetek za zhruba 200 milionů korun, se pak závazky vůči investorům vyšplhaly dokonce až téměř k miliardě!
Známý je také případ e-shopu Zoot, který držitelům svých dluhopisů dlužil téměř 240 milionů korun. Tito investoři dostali zpět pouze desetinu z toho, co do firmy vložili. A to jen díky faktu, že se našel nový investor, jenž získal ve firmě kontrolní balík akcií.
Otevřít v galerii (3)
Mužská ruka podepisující smlouvuZdroj: Freepik
„Týdně nás oslovuje mnoho firem, které by rády emitovaly dluhopisy. 80 procent z nich rovnou odmítneme, s těmi zbylými dál jednáme,“
řekl už před nějakým časem Jiří Helich ze společnosti Ceskedluhopisy.cz, která se uvedeným segmentem trhu dlouhodobě zabývá. Naráží tím pravděpodobně i na fakt, že se občas objevují dokonce podvodné firmy, které s nesplacením dluhopisů již od počátku počítají. K tomu je třeba přičíst fakt, že když jde firma do insolvence, jsou držitelé nezajištěných dluhopisů úplně posledními, kterým se dluhy vrací.
Deset základních doporučení
Aby k obdobným situacím nedocházelo, doporučují odborníci dopředu si emitenta „proklepnout“. Zvládne to přitom i ten, kdo zrovna není inženýrem ekonomie. Stačí se držet několika základních pravidel. Jedná se zejména o následující:
Ověřte si, jak je firma na trhu zavedená a důvěryhodná.
Dluhopisy musí být registrovány u Centrálního depozitáře cenných papírů. To znamená, že mají tzv. ISIN - mezinárodní identifikaci příslušné emise.
Pročtěte si prospekt dluhopisové emise, který je schválený Českou národní bankou. Jedná se o základní informační dokument směrem k investorům. Z materiálu by mělo být zřejmé, proč emitent prostředky shání. A pokud takový dokument vůbec neexistuje, pak vězte, že nemusí být vše v pořádku.
Seznamte se s tím, v jakém stavu je firemní účetnictví. To by měly být v podobě auditované účetní uzávěrky, kterou ověřuje nezávislý subjekt.
Díky kontrole firemních finančních ukazatelů budete vědět, zda má emitent dluhy, s jakým objemem prostředků může nakládat a spoustu dalších důležitých informací svědčících o jeho finanční kondici.
Zjistěte si dopředu, jaká je likvidita dluhopisů. Tedy jak rychle a za jakých dalších podmínek je bude možné v budoucnosti prodat.
Vyplňte investiční dotazník, který je s emisí dluhopisů spojený. Obsahem dokumentu jsou mimo jiné informace o tom, jaký máte postoj k rizikovosti celé investice.
Pokud je úrokový výnos z dluhopisu až podezřele vysoký, nemusí to znamenat, že je taková investice vždy tou nejvýhodnější a nejdůvěryhodnější.
Rozhodně do dluhopisů neinvestuje veškeré vaše finanční prostředky. Vždy si ponechte takovou finanční rezervu, která vám případný výpadek příjmů dokáže pokrýt minimálně na dalších půl roku.
Pokud vás ve skrytu duše trápí jakékoliv podezření spojené s dluhopisovou investicí, rozhodněte se raději pro konzervativnější způsob uložení vašich peněz. Zapojte do rozhodování vždy především váš zdravý rozum a instinkt.
Otevřít v galerii (3)
Šťastný muž rozhazující kolem sebe bankovkyZdroj: Freepik
Česká ekonomika se na úroveň, která tu byla před nástupem koronavirové pandemie vrátí nejdříve asi až v příštím roce. Podle čísel za duben navíc inflace přesáhla 3 procenta. Pokušení investovat právě do dluhopisů jaké bezpečnějšího přístavu bude proto v následujícím období velké. Nezapomeňte ale na to, že žádné cenné papíry nejsou zcela bez rizika.
Zdroje: Asociace pro kapitálový trh, hardyn.cz, e15.cz, iDnes, statnisprava.cz
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.