Top hledané
Výsledky (0)
Každoročně se přepraví zásilky za stovky milionů korun, koronavirus vývoj ještě posílil.

Zásilková bitva: Díky přepravě zásilek vydělávají firmy stamiliony. Kdo si ukousne z tržního koláče nejvíce v roce 2021?

Radek Polák
28. června 2021
+ Přidat na Seznam.cz
5 minut
Simona Kijonková

Přeprava zásilek se stala v době pandemie, kdy byla většina obchodů zavřených, doslova hitem, na který se začala spoléhat velká část Čechů. Trend posílání balíků a dalších zásilek tak ještě více posílil. Každoročně se u nás odešlou desítky milionů zásilek.

Dominantním poskytovatelem přepravních služeb je Česká pošta. O jejím významu svědčí mimo jiné fakt, že je po Agrofertu druhou největší domácí firmou. Zaměstnaných je v ní necelých 30 000 lidí.

Podle jejího ředitele Romana Knapa zajistí pošta denně v průměru odeslání až 250 000 zásilek, co ročně znamená více než 90 milionů. Větší část tvoří stále ještě listovní zásilky, význam těch balíkových ale posiluje.

Od roku 2023 podle všech predikcí poprvé objem balíkových zásilek z pohledu výnosů překročí hranici listovní,“

svěřil se nedávno LP-Life Knap.

„Lidé zkrátka méně a méně posílají papírové dopisy, digitalizace je všude. Zřejmě dojde k povinnosti rozšíření používání datových schránek, takže opravdu Česká pošta musí být na tento trend připravená,"

současně dodává.

Pošta současně úzce spolupracuje s některými jinými velkými subjekty a úřady. Příkladem je Česká správa sociálního zabezpečení, Poštovní spořitelna skupiny ČSOB nebo sázková společnost Sazka.    

Otevřít v galerii (4)
Roman Knap, generální ředitel České pošty
Roman Knap, generální ředitel České poštyZdroj: PETR TOPIČ / MAFRA / Profimedia

Navýšení přepravy zásilek až o 60 procent

Monopol pošty však skončil už před více než osmi lety. Na trhu je proto také řada dalších hráčů, kteří se přepravními službami zabývají. Jednou z nich je například ShipEx, která má smlouvy uzavřené s DHL, UPS, FedEx, PPL a dalšími známými společnostmi. Jedná se o srovnávač přepravních společností, díky čemuž zájemce pro sebe dostane tu nejvýhodnější službu.

Činžovní dům na prodej, Praha 1 - 1067
Činžovní dům na prodej, Praha 1 - 1067, Praha 1

Díky tomu, že spolupracujeme se všemi přepravními klíčovými firmami, poskytujeme také tu nejširší škálu přeprav. Současně s tím zajišťujeme veškerý servis. Naší výhodou ale není jen rozsah nabídky, ale i fakt, že díky velkým objemům patříme k těm nejlevnějším,“

říká Artem Salichov, zakladatel a majitel společnosti ShipEx.

Přepravě v posledních letech situaci výrazně ulehčil rozvoj internetu.

Otevřít v galerii (4)
Balíky tvoří vysoce výdělečnou součást byznysu
Balíky tvoří vysoce výdělečnou součást byznysuZdroj: Freepik

Zákazník nemusí nikam chodit, zásilku si u něj jednoduše vyzvedneme. Vše se řeší on-line. Za poslední rok, i kvůli pandemii koronaviru, jsme zaznamenali nárůst objemu přepravovaných zásilek o 60 procent. Přestože jsme neměli žádné investory, museli jsme si vybudovat vlastní software a sehnat pro to vhodné lidi, jelikož technologie jsou pro nás klíčové. Pro další období připravujeme vlastní mobilní aplikaci. V souvislosti s důrazem na kvalitu životního prostředí navíc předpokládáme, že se budou auta určená pro přepravu časem postupně elektrifikovat,“

myslí si Salichov.   

Otevřít v galerii (4)
Přeprava zásilek je založena na okamžité komunikaci
Přeprava zásilek je založena na okamžité komunikaci Zdroj: Freepik

Dvojnásobné zvýšení obratu

Fenoménem posledních let je také Zásilkovna Simony Kijonkové. Ta se už stihla stát ve středoevropském prostoru, kde působí, doručovacím obrem. Zatímco předloni měla firma necelých 20, loni to bylo již okolo 40 milionů přepravovaných zásilek. Letos se očekává, že to bude až okolo 70 milionů! A to i díky spojení s obchodním řetězcem Lidl a skupinou CPI Radovana Vítka, což by mělo nově dohromady nabídnout 2 500 výdejních boxů, přes které se doručí až 80 tisíc zásilek.

"Zásilkovna nikdy nebyla logistická firma ale především technologická firma. Jinak bychom nikdy nerostli meziročně o 140 procent. Rozhodně nikdy nebudeme prodávat ani nakupovat něčí zboží. Jsme tím, čím jsme byli vždy, tedy digitální platformou, pomáháme internetovým obchodům s expanzí, s logistikou a v budoucnu i s platbami. Zásilkovna je úspěšná díky menším provozovatelům živnosti a jsme de facto most mezi nimi a e-commerce, který by nikdy nepřežil pandemickou situaci bez výdejních míst," 

uvedla Kijonková v rozhovoru pro E15.

Zásilkovna přitom donedávna ještě spolupracovala s Českou poštou, když jejím prostřednictvím jen loni zákazníkům doručila 600 tisíc zásilek. Kvůli údajně špatné kvalitě práce pošty se však v lednu rozhodla partnerství ukončit. Jedním z důvodů bylo mimo jiné to, že státní moloch stihl okolo vánočních svátků podle šetření do druhého dne doručit jen okolo 15 procent všech domluvených objednávek Zásilkovny. 

V rámci naší široké sítě výdejních míst jsme i v době před Vánoci oproti tomu doručovali do druhého dne 97 procent zásilek. Ze strany České pošty jsme navíc postrádali proaktivní a partnerský přístup,“

řekla k tomu Kijonková pro LP-Life.cz a dodala: 

Česká pošta ve vánoční sezóně navíc veřejně prezentovala lživé informace poškozující naši značku. V takovémto partnerství nebylo možné dále setrvat, a byli jsme proto nuceni přijmout rozhodnutí o jeho ukončení.” 

Knap sice přiznává, že některé problémy mohly nastat, přesto dnes již bývalé spolupráci až takový význam nepřikládá, když v rozhovoru pro LP-Life.cz uvedl:

My máme kapacitu sítě 70 milionů balíků. Tak si spočítejte, jaký je to procentuální úbytek.“

Zásilkovna na to reagovala tím, že konec spolupráce s Českou poštou neznamená pro její zákazníky negativní důsledky a mělo by naopak vést ke zlepšení služeb a vyššímu zákaznickému komfortu. 

Pošta neustále zvyšovala ceny, které neodpovídaly objemu podaných zásilek a v důsledku tohoto pravidelného zdražování jsme se dostali do bodu, kdy jsme v podstatě na každé zásilce tratili. Česká pošta nám navíc sdělila, že od ledna 2021 dochází k dalšímu zdražení, čímž bychom se dostali na zcela nepřijatelné podmínky s ohledem na roční počet zásilek, které jsme České poště předávali,”

podotkla jedním dechem Kijonková pro LP-Life.cz.

Otevřít v galerii (4)
I díky zázemí se přepravním službám daří
I díky zázemí se přepravním službám daříZdroj: Freepik

Změny na všech frontách

Zatímco Česká pošta některé své pobočky uzavřela a počet zaměstnanců spíše redukuje, ostatní dávají přednost expanzi, jak ukazují příklady ShipExu a Zásilkovny. Na dominantního poskytovala přepravních služeb čeká navíc možná ještě větší změna. Ministerstvo vnitra jako jeho zakladatel totiž plánuje, že chce Českou poštu do tří let rozdělit na dvě samostatné firmy. První by spravovala ztrátovou síť poboček a zajišťovala služby pro stát. Druhá by se věnovala komerčním službám, zejména pak výdělečné přepravě balíků.

Nastavili jsme vnitřní strukturu tak, aby to fungovalo. Ale musí to být opravdu transparentní a jasné, které služby jsou konkurenceschopné, které jsou komerční a které působí na otevřeném trhu a co je to, co stát garantuje občanům,

uvědomuje si již nyní vážnost situace Knap.

Salichov ze ShipExu si myslí, že budoucnost v tomto oboru patří především soukromým firmám, které dokáží lépe předvídat technologické vývoj a konkrétní potřeby zákazníků.

Pošta je státní firma. Nemyslím si, že by se ještě nějak zásadněji proměnila. Její význam bude postupně spíše klesat,

s jistou opatrností předvídá.

Byznys přepravních služeb postupně narůstá. Od dříve oblíbeného posílání dopisů se ale čím dál více začíná zaměřovat na přepravu balíků a nové technologie, které jsou s tím spojeny. Na trhu posilují zejména soukromé firmy. Naopak Česká pošta hledá vlastní novou tvář, která jí pomůže odolat konkurenci a udržet si i v 21. století svoje výsadní postavení. Pokud se to nepodaří, nemusí v současné podobě přežít.    

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze