Top hledané
Výsledky (0)
Elektronické sporty v loňském roce přilákaly k obrazovkám více než půl miliardy diváků a jejich limity jsou v nedohlednu.

Hraní počítačových her není jen cool. Ví to miliardáři i obří firmy

Lukáš Bilinec
10. března 2021
+ Přidat na Seznam.cz
8 minut
Dívka v herním křesle hraje hru na mobilu

Potenciál růstu profesionálního hraní počítačových her si v posledních letech uvědomilo mnoho světových značek i vlivných lidí. Pandemie koronaviru jen uspíšila vstup mnohých z nich do světa hráčů. Začíná to vypadat tak, že kdo brzy nenastoupí do rozjetého vlaku, mohl by v budoucnu litovat. Esport zažívá velký boom i v České republice a vše nasvědčuje tomu, že ho čeká zářná budoucnost.

Doba, kdy byli vášniví hráči počítačových her považováni za podivíny, je nejspíše nenávratně pryč. Teď jsou z mnohých z nich celebrity a multimilionáři. O své živobytí se přitom nemusí bát, ať už se aktuální světová situace vyvine takřka jakkoliv. Esport drží oproti tradičním sportům všechny trumfy v rukávu. 

Koronavirus? Žádný problém

No dobře, ne tak docela. I profesionální hraní počítačových her je úzce spjato s pořádáním velkolepých offline akcí. Letos se tak nemohlo konat třeba Mistrovství světa ve hře Dota 2, které se mělo pyšnit rekordním finančním oceněním pro zúčastněné týmy, atakujícím v přepočtu 1 miliardu českých korun. Narozdíl od tradičních sportů se však esport dokáže přizpůsobit i situaci jako je tato. Koronavirová pandemie navíc opět o trochu více přikovala k monitorům počítačů mladou generaci, ze které se rekrutují noví a noví profesionální hráči a diváci. Esport tak z roku 2020 vyšel jako velký vítěz. 

Prodej secesní vily, Praha východ - 609m
Prodej secesní vily, Praha východ - 609m, Okolí Prahy

"Každá mince má dvě strany. S jistotou řeknu, že pandemie přiblížila esport širší veřejnosti a zvýšila čísla sledovanosti. Oproti tradičním sportům máme samozřejmě obrovskou výhodu v tom, že většina našich aktivit může fungovat plně v online režimu. Na druhou stranu i v našem odvětví považuji za extrémně důležité, aby se vrátily offline akce, které už rok chybí. Pro hráče i fanoušky bývají tradičním vyvrcholením sezóny, kde se po určité době všichni setkají a tyto akce jsou velice zajímavé i pro sponzory týmů. Ať už kvůli product placementu nebo jiným, zejména mediálním aktivitám, které nejsou realizovatelné v online prostředí,"

řekl nám Jakub Faul, jednatel a COO esportové organizace TeamSampi.

Otevřít v galerii (4)
Jakub Jankto, majitel herní organizace TeamSampi
Jakub Jankto, majitel herní organizace TeamSampiZdroj: Michal Beránek / CNC / Profimedia

Česko poznává, co je to esport

Obdobná situace je i v Čechách, kde zažilo profesionální hraní počítačových her opravdový boom. Vzhledem k tomu, že byly značnou část roku utlumeny tradiční sportovní akce, dostala se elektronickému sportu pozornost i v mainstreamových médiích, ať už šlo o weby, tisk, nebo televizi.  Sázky na počítačové hry během první vlny koronavirové pandemie v České republice ovládly sázkové kanceláře a desítky tisíc lidí se tak poprvé více zajímaly o to, jak svět profesionálního hraní počítačových her vlastně funguje.

Potenciál esportu v České republice pochopila i známá jména (nejen) zdejšího byznysu. Zmiňme několik příkladů za všechny. Ivan Zach (hlavní akcionář televize Prima) koupil 50 % podíl ve společnosti Playzone, která mj. provozuje největší herní web v zemi Playzone.cz. Daniel Křetínský s Patrikem Tkáčem jsou pak již od roku 2019 polovičními vlastníky herní agentury Grunex. Zakladatel social media agentury Socialsharks, Petr Andrýsek, je také majitelem herní organizace Team Brute. Český fotbalový reprezentant Jakub Jankto založil TeamSampi a pro své svěřence také v Tuchoměřicích u Prahy vybudoval gaming house o obytné ploše více než 500 metrů čtverečních. V posledních měsících je nejvíce slyšet o herní organizaci Entropiq, kterou založil pokerový hráč Martin Kabrhel. Ambasadorem tohoto esportového týmu jsou třeba bývalý fotbalista Vladimír Šmicer nebo MMA zápasník Makhmud Muradov. Před dvěma týdny pak byl jako jeden z hlavních investorů esportové organizace Entropiq představen miliardář Karel Janeček, který u této příležitosti uvedl: 

"Esport považuji za budoucnost her i zábavy. Není to primárně jenom o sezení u počítače, ale především o energii, kterou tomu věnujete, soutěživosti, disciplíně, ale také fyzické zdatnosti. S mou osobností přichází nejen finanční podpora, ale věřím, že by i znalost mé osoby mohla přispět k ještě větší propagaci značky mezi širokou veřejností."

Otevřít v galerii (4)
Profesionální hráči hry Counter-Strike Global Offensive
Profesionální hráči hry Counter-Strike Global OffensiveZdroj: Unsplash.com/alexhaney

Profesionalizace se vším všudy

S rostoucími objemy peněz od sponzorů a investorů se zlepšují také podmínky pro samotné hráče. Jsou na ně však kladeny i vyšší požadavky. Už před několika lety si největší herní organizace začaly uvědomovat, že je velmi důležitá i správná životospráva, která udržuje fyzickou schránku i psychiku hráčů plně funkční v kritických momentech. Dbá se tak na kvalitní stravu, dostatek spánku a dostatečné sportovní vyžití. V zahraničí jsou již dobrým zvykem i mentální koučové. V začátcích profesionální hraní se tak často stávalo, že byly v sestavách týmů obézní hráči nebo naopak ti, kteří na sobě neměli ani gram tělesného tuku. Nyní již sestavy týmů vypadají většinově úplně jinak a profesionální gameři často nejsou sportovci jen duchem, ale i svou tělesnou schránkou. 

"Máme i osobního kuchaře, který dorazí každé ráno do gaming housu a připraví pro hráče snídani, oběd a večeři. Chceme po nich také, aby něco dělali pro sebe a svoje tělo. Aby netrávili celý den jen za počítačem,"

řekl Jakub Jankto, zakladatel organizace TeamSampi a český fotbalový reprezentant, když prováděl reportérku Sazka eLeague po týmové vile v Tuchoměřicích. V té se kromě mnoha hráčských pokojů nachází i obří kuchyně nebo kompletně vybavenou tělocvičnu, ve které se hráči jeho týmů udržují ve formě. 

Svou zkušenost se snahou herních organizací o zdravý životní styl hráčů nám sdělil i Jakub Viceník, který již několik let hraje profesionálně hru League of Legends pod přezdívkou Dreedy. Aktuálně působí ve španělské herní organizaci UCAM Esports. 

"Každý den musíme být v 11 hodin u počítače, takže nikdo dlouho nevyspává. Dvakrát týdně máme cvičební lekce s fitness trenérem. Já se jich ale osobně neúčastním, protože chodím do posilovny, kterou naše organizace vlastní, minimálně 4x týdně. Strava je převážně zdravá, buď máme jídlo z univerzitní kantýny nebo si vaříme. Máme i mentálního kouče, který se věnuje hráčům, když mají nějaký problém."

Které počítačové hry táhnou?

Ačkoliv bylo v roce 2019 v českých médiích nejvíce slyšet o fenomenálním rozkvětu hry Fortnite, co se týče dlouhodobých statistik, vévodí kompetitivnímu hraní trojice her - League of Legends, Dota 2 a Counter-Strike: Global Offensive. Prakticky ve všech se na evropské scéně prosazují i čeští hráči. Třeba hráč Counter-Strike Tomáš "oskar" Šťastný již na turnajích dokázal vyhrát v přepočtu skoro 10 milionů českých korun. Na velmi slušný měsíční plat si přijde i několik českých hráčů, kteří působí v nejprestižnější evropské lize počítačové hry League of Legends, LEC. 

"Celosvětově vládnou MOBA hry jako jsou Dota2 a League of Legends, v těsném závěsu pak je nejúspěšnější fps hra Counter Strike: Global Offensive. Potenciál největšího růstu má jednoznačně Valorant od společnosti Riot Games,"

říká Branislav Kovačovič, majitel a CEO týmu Dark Tigers. 

Otevřít v galerii (4)
Hráč v dresu esportového týmu Fnatic
Hráč v dresu esportového týmu FnaticZdroj: Unsplash.com/martin_delab

Stále rostoucí byznys

Celosvětová pandemie přiblížila esport široké veřejnosti a jistě uspíšila vstup mnohých značek do tohoto segmentu. Ještě před několika lety utrácely peníze ve světě profesionálního hraní počítačových her hlavně značky, které s ním byly úzce propojeny. Technologické firmy, výrobci herního vybavení, či energetických nápojů. Již před koronavirem se však osmělily i celosvětově známé brandy z úplně jiných sfér. Za všechny jmenujme třeba automobilky BMW a Mercedes Benz, bankovní skupinu Erste, či módní značku Louis Vuitton. Tento trend bude jistě v nejbližších letech pokračovat. I v České republice již mají elitní herní organizace v zádech velmi silné partnery. Team Sampi spolupracuje třeba s největším tuzemským e-shopem Alza.cz, či sázkovou kanceláří Tipsport. Organizace Dark Tigers spojila své síly s firmami PUMA či JRC. Nejdéle působící tuzemská herní organizace eSuba má v zádech e-shop Czc.cz či technologický gigant Samsung. Pražský esportový tým Team Brute podporují Sazka či oděvní firma Footshop. Skokan posledního roku, organizace Entropiq, se může pochlubit partnery jako jsou HAL3000 nebo McDonalds. 

Na naši otázku, zda-li už teď může být esportový tým v České republice výnosný byznys, nám odpověděl CEO organizace Team Brute, Tomáš Müller:

"Může, pokud se mu podaří prorazit alespoň na evropské scéně. Domácí scéna ještě pár let nebude tak velká, aby uživila profesionální full-time esportové týmy. Drtivá většina příjmů esportových organizací pochází ze sponzoringu, a je proto hodně závislá na počtu fanoušků týmů a diváků lig, kterých se tým účastní. Malá země, jako je Česká republika, je v tomto ohledu velice limitovaná velikostí svého trhu."

Otevřít v galerii (4)
Herní akce ESL ONE v německém Hamburgu
Herní akce ESL ONE v německém HamburguZdroj: Profimedia.cz

Třetí desetiletí 21. století

Nelze očekávat, že by se rozlet esportu v nejbližších letech zastavil. Právě naopak. Světový vývoj nahrává nárůstu aktivních hráčů i diváků. Podle predikcí by se v roce 2020 mohl počet lidí, sledujících v průběhu roku esportové akce, zvýšit až nad hranici 650 milionů. Již nyní se přitom se svou půl miliardou diváků elektronický sport přetahuje o 8. příčku nejsledovanějších sportů planety s baseballem. Více než 1 miliardu přitáhne k obrazovkám pouze čtyřlístek sportů - fotbal, kriket, pozemní hokej a tenis. Podle průzkumů navíc mají dospělí diváci esportů v průměru vyšší příjem než diváci většiny ostatních sportů, což je pro případné budoucí sponzory také velice zajímavá informace. Dá se tak očekávat, že se každým rokem bude zvyšovat investovaná částka peněz v profesionálním gamingu, a to jak v celosvětovém měřítku, tak i u nás, kde je profesionální hraní v posledních dvou letech ve velkém rozkvětu. Nesmíme zapomenout ani na potenciál herního hraní na mobilech, který je se zavedením 5G internetu také velmi zajímavý. 

"Esport je aktuálně vnímán jako velmi rychle se rozvíjející sportovní odvětví a má šanci být tím vůbec nejúspěšnějším sportem na světě. V Entropiqu máme dlouhodobý plán, kam chceme posouvat naše hranice. Pro hráče se snažíme zajišťovat kompletní zázemí, které jim umožní soustředit se na zlepšování jejich sportovního výkonu a výsledků. Základem je široký, profesionálně fungující realizační tým, špičkové podmínky na přípravu a zajištění hladkého fungování při vrcholných akcích. Celkové náklady se tak pohybují v řádech desítek milionů korun ročně,"

řekl pro LP-Life.cz Aleš Rataj, PR & Social media consultant herní organizace Entropiq.

Co říci závěrem? 

Profesionální hraní počítačových her byl obří a fungující byznys už před příchodem koronaviru. Aktuální světová situace jen urychlila jeho rozšíření mezi širokou veřejnost. Těžko odhadovat, kam až může jeho popularita vystoupat. Jisté je však jedno, v následujících letech bude počet aktivní hráčů i diváků stoupat nejen v cizině, ale také v České republice. Se zvyšujícími se odměnami na turnajích a stoupajícím mediálním pokrytím se budou zvyšovat také možnosti herních organizací. Ty před sebou také mají hodně práce, aby ve společnosti odstranily či zmenšily stigma, které si hraní počítačových her nese. Dlouho probíhaly námluvy s Mezinárodním olympijským výborem (MOV) o možnosti přidání esportů na program letních olympijských her. Nyní se však již esport rozhodl jít svou cestou a bude tak jen na něm, aby dokázal celospolečensky ukázat, že je vhodnou alternativou k tradičním sportům, který také umí vzbudit v lidech roztodivné emoce, a nikoliv ztrátou času. 

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze