Praha se po vzoru jiných evropských měst připravuje na digitalizaci svých agend. Zároveň chce lépe spolupracovat s městskými částmi v oblasti agend v přenesené a samosprávné působnosti. Konference na téma Digitalizujeme Prahu představila pozitivní přínos digitalizace a nové možnosti, které přináší v každodenním životě.
„Praha je komplikovaně prostředí, protože má městské části a jsou autonomní. Mají vlastní politiku a procesy. My jako hl. město Praha musíme být tím garantem digitalizace. K tomu jsme tady pro městské části na úrovni propojovaní. Harmonizace procesu. Tím, že jsme ukázali ze digitalizace možná je, tak je to pro mě ukázka toho, že je digitalizace zvládnutelná. I když ji děláme z dobrovolnosti, protože části jsou autonomní. Ta spolupráce je možná a děje se,“
uvedl Daniel Mazur, radní hl. m. Prahy pro oblast ICT, Smart City, vědy, výzkumu a inovací na tiskové konferenci k digitalizaci Prahy.
Konference zástupcům města a městských částí ukázala, jak důležitou a pozitivní změnu v životě úřadů a lidí představuje nový zákon o právu na digitální služby. Významným tématem bylo rozdělení jednotlivých úkolů implementace zákona o právu na digitální služby do 1. února 2025 na menší díly tak, aby byly pro všechny srozumitelnější a lépe uchopitelné. Tento systematický postup zároveň umožní, aby se jednotlivé městské části zapojily do implementace v co nejkratším možném čase.
„Na diskuzích zazněly otázky, zda se to stihne. Je důležitá jedna věc, pokud se to digitalizuje rozumně a dojdeme k digitální transformaci a nebudeme sledovat, jak to bylo, ale řekneme si, co je potřeba udělat, tak ty termíny reálné jsou. Nicméně já jsem slíbil, že budeme nápomocní v procesu legislativy,“
dodal na tiskové konferenci Ondřej Profant, náměstek člena vlády pro digitalizaci.
Pro Magistrát hl. m. Prahy je prioritou se společně s městskými částmi zaměřit také na otázku kyberbezpečnosti a uvolnění licencí na provoz informačních systémů pro městské části. Tak, aby nemusely financovat nebo shánět na pracovním trhu širokou sadu odborníků, kteří budou u nich otázky digitalizace individuálně řešit. A pokryly tak svoji městskou část, když jim tyto služby může pomoci zajistit magistrát.
„V elektronické podobě chceme vyšší úroveň zabezpečeni. Je potřeba vše sladit a nebát se,“
popisuje Ondřej Profant.
„Digitální služba obsahuje i to, že nejen že budete vypisovat stále stejné informace, jako na papír. Ale informace už budou předvyplněné. Velká část informací je státem evidovaná a do formulářů budou automaticky doplněny. Vy se tedy soustředíte jen na ty části, které konkrétně chcete,“
komentuje Daniel Mazur.
„Věříme, že se to stihne, protože není důvod to nestihnout. Bude možnost digitálních podání skrze online formuláře. To, že digitalizace procesu bude nějakou dobu ještě probíhat, to lze očekávat, ale to neovlivní právo na digitální službu,“
dodal Daniel Mazur.
„Když se to nestihne, tak stát porušuje právo občana. Občan ho může zažalovat a ozvat se - já tu mám agendu, co musím vyřizovat a stát mi to nedovoluje. Pak to bude třeba na soudech. Chceme být moderní zemí a ne zbytečně trápit občany,“
okomentoval Ondřej Profant.
Digitalizace Prahy je velký krok, který může přinést pozitiva, jak pro občany, tak pro úředníky. Cílem není vytvářet dvojí systémy, které nebudou funkční a propojené, ale jednotný systém, který bude fungovat napříč celým městem a jednotlivými částmi a usnadní tak život nejen občanům, ale i úředníkům. V minulém volebním období Praha udělala velký krok v digitalizaci především zpřístupněním Portálu Pražana, ve kterém je k dispozici už celá řada agend. Už příští rok by se měl rozšířit o agendy stavebního řízení. Do budoucna přes něj bude možné zamluvit například zábory ve městě. V minulosti se jeho prostřednictvím uskutečnilo také digitální připomínkování Metropolitního plánu, což ušetřilo magistrátu rok času na jejich následné vypořádání.