Počítačové hry mohou vaše děti naučit hazardu, ani nevíte jak. Zatímco v zahraničí se toto již začíná přísně omezovat, u nás se spí na vavřínech. Nejde navíc o nějaké prvoplánově hazardní hry, ale i zdánlivě nevinné, dokonce i ryze holčičí.
Jde o hry, ve kterých se za peníze kupuje cosi abstraktního. Až po nákupu si uživatel zjistí, co si koupil, v podstatě co „vyhrál“. Problém je, že někdy jsou děti do těchto nákupů manipulovány až tlačeny.
Mezi nejvýraznější zástupce takových her u nás patří hra CS2.
V rámci této populární hry, Counter-Strike 2, youtuber Petr Brunner, známý jako EvilBender, přišel o milion korun. Byly prý večery, kdy na webových stránkách prohrál i desítky tisíc korun. Nešlo však o klasický hazard v podobě automatů a online kasin, ale o skiny do známé střílečky, píše antiyoutuber.
Problémem je i to, že svého času tyto hazardní otvíračky stremovali někteří hráči na platformách jako je Youtube nebo Twitch. Později od toho ustoupili, uvědomili si riziko hazardu. Zmíněné platformy již také tyto typy streamů nepodporují.
Ve hře si kupoval klíče k bednám, které mohou skrývat různě ceněné předměty. Některé i velmi vzácné.
Kombinuje se tu tedy zvědavost, touha si otevřít něco cenného a v podstatě velmi jednoduchá platební metoda.
Není problém nakupovat stále nové a nové skiny.
Situaci zhoršoval i fakt, že veškeré skiny zbraní opravdu můžete prodat a vydělat na tom. Hry navíc nenápadně manipulují hráče tak, aby si placené balíčky kupovali.
Právě z toho důvodu, že skiny, nebo také loot boxy či jiné výherní balíčky de facto kopírují principy hazardního sázení, již v několika státech přistoupili k regulaci, tak aby hry s daným obsahem nebyly přístupné dětem.
Česká republika zatím obdobná opatření nepřijala.
„Ignorováním bohužel pohřbíváme všechny změny v oblasti hazardních her z posledních let, které stály hodně času, úsilí a peněz,“
varuje Jan Řehola, ředitel Institutu pro regulaci hazardních her.
Belgie a Nizozemsko je považují za nelegální formu hazardu a zakázaly jejich prodej.
Velká Británie zakázala používání loot boxů pouze v případě, že jejich obsah lze prodávat mimo samotnou videohru.
Čína a Jižní Korea vyžadují od vývojářů her, aby zveřejnili šance na výhru ceny.
Japonsko zakazuje pouze některé typy loot boxů, jako je „kompu gacha" – jedná se o boxy se vzácnými odměnami, které lze odemknout pouze po zakoupení sbírky jiných předmětů z loot boxů.
Francie to lehce obešla. Na Redditu se před šesti lety objevila zajímavá informace, která měla právě závislost na otvírání beden mírnit. Hráči CSka museli před zakoupením skinu použít „rentgenový scanner“, aby viděli, co přesně v bedně je. Až poté se mohli rozhodnout, jestli za bednu zaplatí nebo ne. Nakonec to bylo zrušeno, protože podle tamních zákonů bedny nenaplňovaly hazard, neboť získané skiny bylo možné dál prodávat.
Tato oblíbená hra pro dívky s virtuálním a velmi propracovaným světem koní a stájí a krásným městečkem a přírodou, měla podobný problém. Nátlak k nákupu virtuální měny, oblečení do hry, vybavení pro koně, samotné koně. Ten byl vyvíjen i při sezónních záležitostech, Vánoce, Haloween, kdy tu byly nesmírně lákaví noví magičtí koně, stylové oblečení apod. Volalo se oficiální stížností tedy po zmírnění.
Celkově je tedy alespoň tlak na to, aby tyto finanční požadavky mimo zakoupení samotné hry nebyly viditelné, nebo nákupy nebyla podmíněna funkčnost hry.
Vhodným opatřením je také nastavení limitů prostřednictvím aktivace rodičovských zámků a omezení nákupů v hrách. Dobré je také probírat, co si do hry chcete koupit a proč. Co již ale vnímáte jako nepřiměřený nátlak.
Zdroje: monolith.law/, commission.europa.eu, reddit.com, antiyoutuber.cz, tisková zpráva