Poté, co Donald Trump snížil většině zemí celní sazbu na 90 dní na deset procent a Číně je naopak zvedl ze 104 na 125 procent, je zřejmé, kdo je v současnosti největší nepřítel amerického prezidenta. Globální obchodní válka se tak změnila na souboj dvou supervelmocí. Jak se to může odrazit v expanzi čínského zboží, které bude směřovat na evropský trh?
„Vzhledem k tomu, že Čína nerespektuje globální trhy, zvyšuji cla na Čínu na 125 procent,“
napsal americký prezident, jak uvedla ČTK. Jeho nové obchodní překážky původně otřásly akciovými trhy, zvýšily pravděpodobnost recese a vyvolaly ze strany Číny odvetnou reakci.
Strategie Donalda Trumpa se vyplatila, uvedl po nejnovějším prezidentově oznámení americký ministr financí Scott Bessent.
Pronájem luxusního bytu 3+kk Pařížská, Praha, Praha 1
Zobrazit nemovitost
„Byla to jeho strategie po celou dobu a dalo by se dokonce říci, že zatlačil Čínu do kouta,"
dodal Bessent.
Obchodní válka mezi dvěma největšími světovými ekonomikami se posledními kroky americké i čínské administrativy pravděpodobně ještě vyostří. Peking totiž slíbil, že bude „bojovat až do konce". Zatím to znamená, že začal uplatňovat odvetná cla ve výši 84 procent na dovoz z USA. Kromě nich Čína navíc uvalila omezení na více než tucet amerických firem. Tato opatření mimo jiné zakazují vstup vedoucích pracovníků těchto firem do Číny nebo jim zakazují v zemi investovat. Také Washington dává zatím najevo, že neustoupí.
Obava ze záplavy levného zboží
Tím ale riziko zhoršení ekonomické situace, jež může postihnout řadu z nás, rozhodně nekončí. Důvodem je fakt, že se Čína bude snažit své zboží prodat jinde než právě ve Spojených státech. A právě my jsme jedni z prvních na řadě.
Premiér Petr Fiala před přesunutím čínského vývozu do Evropy varoval.
„Důležité určitě je vytvořit obranu před záplavou levného zboží ze strany Číny. Nemůžeme připustit, aby se Evropa stala prostorem, kde Čína bude udávat zboží, které už nemůže dodávat na americký trh. To by určitě mělo poškodit naše firmy, proto je rozumná politika v tomto směru proti Číně na místě,“
Čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao mezitím po rozhovoru s eurokomisařem pro obchod Marošem Šefčovičem řekl, že jeho země zahájila s Evropskou unií jednání ohledně cen elektrických vozidel.
„Čína si přeje prohloubit obchodní, investiční a průmyslovou spolupráci s EU,“
napsal čínský ministr podle komuniké z jednání.
Rychlé kroky čínské administrativy svědčí o tom, že se Peking na obchodní válku dlouho dopředu připravoval. Čína se tak bude snažit hrnout do Evropy záplavu svého levného zboží, jako jsou například elektronika, oděvy či hračky.
Otevřít v galerii (2)
Čínský boom se odráží také na tváři tamních městZdroj: Pixabay
Levné zboží jde na dračku
Jen loni překročilo podle Evropské komise hranice našeho kontinentu přibližně 4,6 miliardy levných produktů z Číny. Komise přitom tvrdí, že čínské e-shopy těží z dumpingového cenotvorby, státních dotací a daňových úniků, čímž poškozují evropské firmy, které musí dodržovat přísnější pravidla. Problémem je také to, že množství zboží nesplňuje regulace EU. Objevuje se mnohem více škodlivých produktů, které ohrožují zdraví a bezpečnost spotřebitelů.
Prodej secesní vily 530m², pozemek 946m², Praha 4
Zobrazit nemovitost
Komise zároveň upozorňuje na rizika spojená s ochranou osobních údajů, protože čínské e-shopy často shromažďují a zpracovávají data o svých zákaznících v rozporu s evropskou legislativou. Plánuje proto zavést způsoby, díky nimž spotřebitele ochrání před sledováním a zneužíváním jejich dat čínskými e-shopy. Vedle toho zvažuje zavedení administrativního poplatku za každý balíček nebo povinnost čínských e-shopů registrovat se v EU a dodržovat evropské předpisy.
„Online nakupování se těší stále větší popularitě a proto musíme zvýšit naše snahy o zabránění vstupu do EU produktům, které nesplňují naše bezpečnostní regulace,“
dodal k tomu Šefčovič.
Otevřít v galerii (2)
Čínská ekonomika zatím jede na plné obrátkyZdroj: Pixabay
Velké investice
Čína může současně ještě více tlačit na takové investice, jakými jsou již zmiňovaná elektromobilita nebo ocelářské výrobky. Právě automobilový průmysl je nyní pro Čínu výkladní skříní, jak dokazují značky BYD a Chery Automobile. Nové investice sice už často probíhají formou společných čínsko-evropských podniků, přesto hrozí, že na trh přijde velké množství nových aut, která budou výrazně levnější a v některých případech možná i poruchovější, než jaká je současná nabídka.
Američané považují Čínu za svého největšího protivníka. Proto usilují o jeho izolaci, který se odráží v současných obchodních překážkách. Tento střet má samozřejmě dopad také na zbytek světa. Teprve další měsíce ale ukáží, jak moc se to dotkne rovně nás.
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.