Jedno české vydavatelství dostalo strach z vydání kontroverzní knihy těsně před samotným uvedením na trh. Před tím s vidinou komerčního potenciálu publikaci propagovalo svým marketingem. Vydání knihy se stoplo s podivným odvoláním na jakési odborné konzultace, jakoby si česká společnost nemohla dovolit jednu knihu s pověstí té jenž jedni velebí a druzí zatracují.
Kniha americké publicistky Abigail Shrierová Nenávratné poškození (Irreversible damage - orig.) se zaměřila na kontroverzní otázku změny pohlaví u dívek v adolescentním věku. Nejde v ní jen o poukaz na to, že existují mladiství, kteří po změně pohlaví touží a s čerstvě nabytou plnoletostí ji i realizují, to je všeobecně známá záležitost, jakkoliv je v každodenní realitě okrajová. Autorka poukázala na odvrácenou stránku věci, kdy proces změny pohlaví je doprovázen užíváním hormonů a také chirurgickými zákroky. Kniha pak ukazuje na případy dívek, jenž v pozdějším věku těchto transsexuálních snah v adolescenci litovaly.
Potud kniha až tak kontroverzní není. Kritiku vyvolal její důraz na socio-kulturní motivy, které k změně pohlaví vedou. Podle Shrierové se ve veřejném prostoru otázka změn pohlaví objevuje častěji než v minulosti a prostřednictvím sociálních sítí může být určitým způsobem propagována, což motivuje adolescentky v emočně specifickém období uvažovat o změně pohlaví nebo ji dokonce i realizovat.
Kriticky osten směrem k transsexuálům je znát i v tomto velmi stručném výčtu. V USA i v dalších zemích, kde byla kniha vydána vzbudila kontroverze už jen v tom, že někteří jí chválí a jiní zatracují. Co si budeme nalhávat, taková kontroverze je lákadlem a jeho vábivou vůni ucítilo i velké české knižní vydavatelství Albatros. Knihu připravilo k vydání, jenže ambice po kontroverzi s blížícím se vydáním vychladla a vydavatelství celou akci raději stoplo. Holt, došla odvaha.
Vydávání knih je soukromý byznys a ten si může každý dělat, jak uzná za vhodné v mezích zákonů. Podle dostupných informací byl text mnohdy kritizován, ale za nějaké protizákonné šíření nenávisti ho nikdo nepovažuje. Uznávaný The Economist publikaci zařadil dokonce do svého výběru knih roku 2020. Ani to však nevytváří povinnost pro žádného vydavatele nabídnout českým čtenářům překlad.
Jenže divadélko Albatrosu ohledně náhlého nevydání knihy, po jakési konzultaci s odborníky a zaměstnanci, kterou v oficiální zprávě vydavatelství uvedlo, je nejen nepovedeným počinem, ale také nebezpečným. Kniha už měla svojí propagaci před vydáním, jelikož se jedná o provokativní záležitost s potenciálem ke komerčnímu úspěchu. A najednou vydavatel zjistí, že se mu to nehodí?
Pokud někdo kontroverze nechce vydávat ať to nedělá, ale hra na zákaz "posvěcený" vyšším dobrem jakéhosi odborného názoru? Fraška. Každý odborník, recenzent nebo transgenderový aktivista by mohl vydanou knihu kritizovat do roztrhání těla, ale hra na její škodlivost, kdy je lepší ji vůbec nepoučenému publiku nabízet je fraškou nehodnou vyspělé demokratické společnosti.
Transsexuálové jsou součástí naší společnosti ať chceme nebo ne, ale pokud se bude předvádět podobný tyjátr s takovýmito zákazy, nahraje pouze velkohubým nesnášenlivcům, kritikům transgenderového konceptu nejhrubšího zrna. Jde totiž o malou, ale poučnou kapitolku v dějinách tzv. kultury zákazu. Preventivní zakazování kontroverzních záležitostí je totiž dost možná pro svobodnou společnost nebezpečnější než názory nevábného zápachu, ale svobodně znějící.
Demokracie totiž vzniká ve svobodné diskuzi. V ní by měla zaznít pestrá škála argumentů, z kterých můžeme vybírat. Knihy jsou pro takovou diskuzi již po staletí osvědčeným prostředkem. Ignoranti a hlupáci je příliš nečtou, uvažující lidé si pak jsou schopni udělat názor. Bránit jim v tom není ta správná cesta.
Knihy o naší komunistické minulostí také běžně vychází. i v nich se seznamuje s názory představitelů zločineckého režimu. Pokud bychom nad tím preventivně raději zavřeli oči, nahrajeme jen těm, kteří by podobné pořádky jen v jiném kabátě rádi vrátili. Hra s kulturou zákazu, je opravdovou hrou s ohněm.
Zdroje: novinky.cz, wikipedia.org, autorský text, komentář