Top hledané
Výsledky (0)
O začátcích v kavárnách, velké síle marketingu i několikanásobných obratech.

Rychlá zpověď - Václav Staněk: Inspirace Baťou mu přinesla miliony, jeho boty chce každý

Kateřina Ostrejšová
14. dubna 2021
+ Přidat na Seznam.cz
8 minut čtení

Václavu Staňkovi je pouhých 23 let, v podnikání to ale není žádný nováček. Zlínský rodák svoji obuvnickou firmu založil už v sedmnácti letech, první boty prodával po kavárnách. Letos míří značka Vasky k prodejům za 140 milionů korun, což je třikrát víc než loni. Firma se stala natolik úspěšná, že v loňském roce otevřela kamenný obchod v jedné z nejdražších pražských ulic – Na Příkopě. Slibné začátky ale zastavila pandemie. V rozhovoru pro LP-Life.cz nám Václav Staněk prozradil, že největším problémem je stíhat tempo poptávky.

“Dobrý den, jsem Václav Staněk a mám přání, aby ve Zlíně opět ožila obuvnická tradice.” To máte na svých webových stránkách. Kdy tohle přání vzniklo?  

Bylo to zhruba v mých sedmnácti letech, kdy jsem od patnácti hledal cestu, co bude mým podnikatelským směrem. V sedmnácti byla ta chvíle, kdy jsem si to ujasnil a řekl jsem si, že bych tuhle cestu chtěl naplnit. V osmnácti jsem založil společnost a začal na tom pracovat. A pracujeme na tom i nadále.  

Vy jste se před tím věnoval atletice, potom přišla cukrovka, která vás donutila s atletikou skončit... Jak takhle mladého kluka napadne takový byznys plán? Souvisí to s tím, že jste vyrůstal ve Zlíně? 

Těch důvodů je tam moc. Atletiku jsem vzdal kvůli cukrovce, to je pravda. Měl jsem najednou hodně času. Věděl jsem, že chci podnikat. Můj taťka dělal pracovní boty, takže jsem do té výroby viděl. Z toho trhu jsem tak celkově věděl, že tu stále nějací obuvníci jsou, ale že jdou modelem velkoobchodu. Tohle určitě budovalo moje myšlenky. Zlín tomu určitě taky hodně pomohl a v neposlední řadě určitě knížky. Velmi brzo jsem se dostal ke knížkám o Tomáši Baťovi, což mě inspirovalo.  

Když si vzpomenete na začátky...pomáhali vám finančně rodiče? Protože přeci jenom nějaký kapitál je potřeba. 

Ne, nepomáhali mi. Měl jsem na Vasky základní kapitál 30 tisíc korun a ten nám opravdu vystačil na celé rozběhnutí společnosti. A to z toho důvodu, že jsem měl spoustu dobrých kamarádů. Grafika, který nám dělal logo. Spolužačku, která nám výměnou za boty nafotila první fotografie. Opravdu se nám to podařilo rozběhnout s málem.  

Pronájem 2kk, Praha 1, 60m2
Pronájem 2kk, Praha 1, 60m2, Praha 1

Vy jste začínali pouze jako obuvnická značka. Sortiment se neustále rozšiřuje. Boty už byly pro klientelu málo?  

Stále jsme především obuvnická značka. A chceme být až do konce. Teda, žádný konec nebude, takže prostě dlouho. Samozřejmě naši zákazníci mají spoustu požadavků. Například sandály nebo slip on boty byly na přání zákazníků. A co se týče dalších doplňků, u těch jsme cítili, že o ně bude zájem. Peněženky, pásky a tak dále.  

V jednom z vašich rozhovorů jsem se dočetla, že první boty jste prodával po kavárnách. Tak kdy nastal ten zlom?  

Všichni se mě ptají na ten zlom, ale on tam reálně žádný nebyl. Je to konstantní práce. První rok jsme měli milion korun obrat, za další rok 4,5 milionu, potom 12 a takhle to šlo dál. Takže se může zdát, že tam byly nějaké skoky, ale bylo to konstantní budování značky a hledání nových a nových kanálů a posouvání se. Takže vyloženě ten zlom říct nelze, protože jsme poměrně dlouho prodávali po těch kavárnách. Skok byl především v onlinovém prostředí. Nebylo to vyloženě, že bych chodil po kavárnách. Spíš si je někdo objednal přes sociální sítě a potom jsme si je tam předali.  

Otevřít v galerii (2)
Václav Staněk
Václav StaněkZdroj: FOTO: Se svolením Václava Staňka.

Zmínil jste vaše obraty, které se každým rokem čtyřnásobily. Loni to bylo 140 milionů korun. Čemu přisuzujete takový úspěch?  

Za mě to nejdůležitější v každém byznyse je produkt. Ten je centrem všeho. A potom je to ta konstantnost značky. A rozhodně taky kvalitní marketing.  

Dneska se bez marketingu hrát nedá. Oslovili jste několik influencerů, kteří vaši značku propagovali. Šlo by to dneska i bez toho?  

Bez influencerů to asi jde. Tím hlavním jsou výkonnostní kanály. Samozřejmě, když jsem byl na začátku, nemohl jsem za reklamu na Googlu nebo Facebooku utratit tolik peněz. Takže jsme obepisovali influencery a věřili jsme, že se to chytí. A povedlo se nám to, někteří nám opravdu pomohli.  

Jak moc vám marketingově hraje do karet to, že jste ze Zlína a vyrábíte obuv? Ta spojitost s Tomášem Baťou je velká.  

Určitě je to uvěřitelnější. Odkazujeme se na Baťovskou tradici a jsme ze Zlína, vyrábíme v České republice. Takže určitou roli to má. Není to tak, že bychom si ho brali do pusy, protože se nám to hodí. Myslíme to opravdu vážně, je to dlouhodobě můj vzor. Za mě největší podnikatel, který tu kdy byl. 

Kolik párů bot vyrábíte za den a kolika lidem musí projít rukama, než je bota kompletní?  

Vyrábíme 400 bot denně. Co se týče zaměstnanců, tak je to různé. Ale většinou projde jeden pár přes osm až čtrnáct lidí.  

V dnešní době zájem o řemeslo upadá. Jak těžké je najít někoho, kdo má o výrobu bot zájem?  

Je to problém poměrně velký. Snažíme se s tím něco dělat. Chceme tu ševcovinu ukázat v hezčím světle. Protože při takovém řemeslu je člověk v podstatě umělec. 

Zaměstnáváte jenom Čechy nebo i nějaké cizince?  

V podstatě jenom Čechy. Máme tam dva Ukrajince, kteří tu ale žijí už opravdu dlouho. A ti jsou skvělí, jsou hodně pracovití.  

Několikrát jste zmínil v rozhovorech, že už nestíháte vyrábět. Váš brand stojí na tom, že je to ruční výroba v Česku. Takže jak dlouho se dá tohle udržet? 

Cítíme, že už ne moc dlouho. Tím, že jsme navýšili kapacitu na 12 tisíc, tak je to zatím udržitelné. Nicméně si teď hrajeme například s myšlenkou, když jsme teď expandovali na Slovensko, že bychom se zeptali i tam. Vyrobené boty na Slovensku bych chtěl ale přímo pro Slováky a vyrobené v Česku pro Čechy. Protože tak si myslím, že je to nejsprávnější.  

Co se týče materiálu, ze kterých vyrábíte, hádám, že se všechno nedá sehnat u nás v Česku.  

Přesně tak, nedá. Podešve odebíráme přímo ve Zlíně. Tkaničky také v Česku. Největší problém je s kůží. Sehnat kůži v České republice je téměř nemožné. Máme české dodavatele, ale ti se snaží hledat kvalitu především ve střední Evropě.  

Jak jste dokázal získat všechny tyhle kontakty? Byl jste v podstatě malý kluk, co rozjíždí podnikání. Lidé vás určitě vnímali jinak.  

Bylo to postupné. Ale začínali jsme u taťky ve výrobně na pracovní boty. Takže tím jsme to měli částečně ulehčené. Samozřejmě tím, že jsme chtěli kvalitnější kůže, jiné vzory a tak dále, tak jsme si tu cestu stejně museli prošlapat. Ale mohli jsme vyrábět u něho.  

Prodej exkluzivní vily, Praha 4 - Kunratice
Prodej exkluzivní vily, Praha 4 - Kunratice, Praha 4

V loňském roce jste otevřeli kamenný obchod na Příkopech. Korona to zřejmě dost zkomplikovala. 

Trošku ano. Měli jsme zatím z těch pěti měsíců, které jsme mohli mít otevřené, otevřeno 22 dní, a to v prosinci, kdy vláda doháněla nějakým způsobem schodek. Ještě jsme dokonce nebyli v nájemní covidové výzvě, protože jsme smlouvu uzavřeli v době, kdy už to vlastně neplatilo. Což jsme samozřejmě nevěděli.  

Takže se stále držíte a prostě se uvidí... 

Ano, stále tam jsme a máme to v plánu. Věříme, že jednoho dne se to v dobré obrátí. 

Otevřít v galerii (2)
Václav Staněk
Václav StaněkZdroj: FOTO: Se svolením Václava Staňka.

Jak celkově se vaše firma pandemii přizpůsobila? 

Udělali jsme poměrně rychlé kroky v onlinu. Začali jsme se tedy soustředit na online prodeje, protože prodejny jsou out. Takže jsme dali dopravu zdarma, prodloužili jsme vrácení zboží a tak dále. 

Jak často se setkáváte s reklamací zboží?  

Upřímně přesný poměr nevím. Není to tak razantní číslo, abychom si to takhle podrobně zaznamenávali. Navíc jsou ty boty opravitelné, takže je můžeme ve výrobě znovu opracovat a spravit. Takže opravdu o nic nejde.  

Jak je to s designem a novými kolekcemi? To je všechno vaše práce? 

Bylo tomu tak do konce minulého roku. V listopadu k nám nastoupil návrhář Martin Bernát, který se nám stará o návrhy nových bot. Teď to spolu konzultujeme a hledáme vždycky tu nejlepší cestu.  

Máte pod sebou spoustu lidí. Míváte tendence a potřeby mít všechno pod kontrolou? Nebo už to necháváte běžet tak, jak to je?  

Nahodile ano. Když vidím, že je něco špatně, tak do toho zasahuji hodně. Ale snažím se kompetence rozdávat tak, aby firma fungovala i beze mě.  

Co podle vás musí mít mladý člověk, aby se prosadil?  

Myslím si, že musí vědět, co chce. Být vytrvalý a jít si za tím. Myslím si, že to není o ničem jiném. Je potřeba se posouvat, vzdělávat se a pracovat na sobě.  

Jaké jsou vaše vize? Kam chcete firmu posouvat?  

Všude. V letošním roce máme v plánu expanzi do zahraničí. Čeká nás Německo, Rakousko a Švýcarsko. Tam uvidíme, jak se bude dařit. A do budoucna bychom chtěli dodržet ten náš růst. Takže obraty krát tři, klidně čtyři. Teď už je to samozřejmě ve větších číslech, tak uvidíme, jak se to podaří. Ale největší výzva je ve výrobě. Mít dostatek obuvi na to, abychom to v takových objemech vůbec mohli prodávat. S čímž se váže i to, že chceme otevřít nové prostory a výrobnu. Takže uvidíme, kde mají Vasky svůj strop a kde nás trh zastaví.  

Koukáte lidem hodně na boty? 

Pořád. Je to i inspirace. Všechno už bylo vymyšleno. Takže u většiny návrhů se inspirujeme.  

A kde nejčastěji?  

Většinou Pinterest.  

Zkusil jste si vy sám někdy celý proces výroby?  

Pouze výsek. Nakonec to skončilo tak, že se zasekl stroj a musel se opravovat. Ve finále není nikdo ve výrobě, kdo by uměl každý ten proces. Takže s čistým svědomím musím říct, že ani já ho neumím.  

Investoval jste i do dalších firem. Takže by mě zajímalo, jestli máte i čas na sebe? Umíte odpočívat, umíte prokrastinovat?  

Prokrastinavat ne! To je za mě na nic. Ale odpočívám rád. Ve volnu rád sportuju a trávím čas s kamarády. A pak samozřejmě rodina.  

Děkuji vám mockrát za rozhovor.

Rychlá zpověď:

Jedna věc, kterou byste poradil všem mladým podnikatelům.

Ujasněte si, co v životě chcete a jděte za tím.

Jaký je stavební kámen každé obuvi?

Asi podešev a kůže. Celkově svršek, má to tři části, takže všechno.

Co máte nejraději na výrobě bot?

Ten nápad, který se potom přetvoří v produkt. A třeba ho potkáte na ulici.

Je nějaká značka, která vás inspiruje?

Určitě. Jsou to značky, které se vydávají udržitelným směrem, takže třeba Patagonia.

Kolik máte párů bot ve svém šatníku?

Jelikož většinou testuju každou kolekci, tak to bude přes 80. Na skladě máme momentálně 20 000 bot, takže je to víc.

Je nějaká barva, kterou byste do výroby nikdy nezařadil?

Já upřímně nejsem moc extravagantní. Takže černá a bílá je základ. Tím pádem bych asi purpurovou třeba nezařadil.

Co máte nejraději na Zlíně?

Za mě ten podnikatelský duch, který je tam cítit. Ty základy tam položil Tomáš Baťa, který je mým velkým vzorem.

Necháte se očkovat proti koronaviru?

Vzhledem k tomu, že jsem cukrovkář, tak nad tím přemýšlím, ale zatím nevím.

Co vás nejvíc štve na téhle době?

Za mě asi ta zmatenost. Že nevíme, co bude. Z hlediska byznysu, že máme zavřené prodejny, ale mám pro to pochopení. Jenom stále nevíme, co se bude dít.

Jakou firmu považujete za největšího konkurenta?

Všechny obuvnické značky. Především ty, co se vyrábí v České republice.

Hlavní moment, díky kterému jste firmu jako velmi mladý podnikatel založil.

Kolem čtrnáctého roku, kdy jsem se rozhodl, že na to, abych si mohl plnit cíle, musím dělat to, co mě baví.

Jak moc byste se přirovnal k Baťovi? Od 1 do 10.

Děláme obuv. Podnikáme. Jsme ze Zlína. A začali jsme jako mladí. To jsou čtyři.

Co na něm nejvíce obdivujete?

Jeho vytrvalost a pracovitost. A to, že se dokázal dívat za roh. Uměl se dívat do budoucna. Takže strategické přemýšlení.

Co nejraději děláte, když zrovna nepracujete?

Trávím čas sportem, s kamarády. A nějaká edukace, takže knížky.
Dotazovaný se ptá redaktora:

Jak se máte?

Dá se to. Dobře.
Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze