Agniezska Holland představí dnes na filmovém festivalu v Benátkách svůj nejnovější film Hranice. Režisérka se po svých pražským studiích stala jednou ze světově nejúspěšnějších reprezentantek československé filmové Nové vlny. Aktuální snímek vznikal v české koprodukci za pomocí techniky České televize. Ve filmu reflektuje poměrně aktuální dění na polsko-běloruské hranici. Obsah filmu se stal terčem probíhající předvolební kampaně v Polsku.
Polská režisérka dokončila pražskou FAMU v roce 1971 a je rozhodně jednou z nejslavnějších absolventek tuzemské filmové školy, kdy byla ovlivněna tzv. československou novou vlnou 60. let. Její kariéra má za sebou řadu úspěchů. V čele stojí Zlatý glóbus a nominace na Oskara za film Evropa, Evropa (1990).
Natáčela také s řadou slavných herců včetně Leonarda DiCapria, který ztvárnil Artura Rimbauda v provokativním snímku Úplné zatmění (Total Eclipse, 1995) o homosexuálním vztahu prokletých básníků ve Francii 19. století. Role patří k těm, kde nejvíce vynikl DiCapriův herecký talent.
Agniezsku Holland charakterizuje kosmopolitní přístup k tvorbě, který odráží její život. Kromě pražských studií emigrovala v 80. letech do Francie, kde dodnes žije. Natáčela v řadě zemí včetně USA. Připomeňme, že je např. režisérkou několika epizod seriálového hitu Domek z karet (House of Cards), kde zazářil kontroverzní Kevin Spacey.
V posledních letech se však často vrací ke svým středoevropským kořenům, ať už v Česku v životopise Jana Palacha Hořící keř (2013) nebo další biografii léčitele Jana Mikoláška (Šarlatán, 2020), kde se o titulní roli rozdělil Ivan Trojan se svým synem Josefem.
Pro tvorbu režisérky je pochopitelně zásadní i její rodné Polsko. Ekologickou tématiku osobitým stylem zpracovala ve filmu Přes kosti mrtvých (2017) a aktuálně svou uměleckou optikou představí v Benátkách film o situaci ohledně uprchlíků v Polsku, Hranice (Zielona granica/Green border, 2023).
Její nejnovější film, který podle kritiků není bez šance na zisk hlavní ceny v Benátkách, pojednává o lidských osudech prožitých během krize na východní hranici Polska, když se představitelé Běloruska a Ruska pokusili destabilizovat Polsko směřováním převážně syrských uprchlíků na hranice našeho severního souseda.
Polská konzervativní vláda uprchlíky odmítala přijmout a ti se ocitli v jakémsi území nikoho mezi Polskem a Běloruskem, právě na život v tomto prostoru syrovým pohledem nejnovější film Agnieszky Holland poukazuje. Vznikal také v české koprodukci, se stejným produkčním týmem jaký s ní spolupracoval na filmu Šarlatán.
Filmový zvuk režisérka dokončovala ve studiu České televize s francouzským zvukařem. Zvukové studio na Kavčích horách je její nejoblíbenější díky velkorysým rozměrům, které dobře simulují reálný divácký zážitek z kina a ráda se do něho pracovně vrací.
"Je to lidský film, nikoliv politický film. je to film o lidech nikoliv o velkých politických mechanismem. Ony tam jsou přítomny, v kontextu, na pozadí, ale je to o člověku, který se musí najednou smířit s nemožnou volbou,"
uvedla o svém nejnovějším počinu pro ČT sama Agnieszka Holland. Její komentář odráží i současné reakce na film v Polsku.
Přestože snímek zatím nebyl uveden v polských kinech vyvolává poměrně bouřlivou společenskou reakci. Země se totiž nachází v situaci vrcholící kampaně před říjnovými volbami do Sejmu (poslanecká sněmovna) a vládnoucí národně konzervativní strana Právo a spravedlnost (PiS) může být sesazena opoziční koalicí Občanská platforma (PO) vedenou Donaldem Tuskem.
Téma uprchlíků, vedle blokace výplaty peněz z evropských fondů kvůli ohrožování právního státu vládou (PiS), v předvolební kampani silně rezonuje. V polských médiích se už teď propírá role filmu v předvolebním boji.
Ačkoliv se režisérka distancuje od politického pozadí filmu, lidský příběh člověka, který narušuje zažité společenské konvence se jejími filmy táhne jako červená nit stejně jako otevřenost k provokativním motivům. Film podpořil český Státní fond kinematografie, o podporu v Polsku režisérka ani nežádala. Tušila, že téma nebude v Polsku v jejím pojetí přijato jen s otevřenou náručí.
Zdroje: filmcenter.cz, csfd.cz, totalfilm.cz, aktualne.cz, novinky.cz, waborcza.pl, ct24.ceskatelevize.cz