Dnešní chápání dne svatého Valentýna je o něco komerčnější. I v těch částech světa, kde křesťanství nemá právě nejhlubší kořeny, se tento zvyk lidem zalíbil. Čtrnáctý únor se stal svátkem zamilovaných. Rok od roku přibývá stále více dárkových předmětů, plyšových srdíček, květin, pohlednic...
Odhaduje se, že „valentýnky“ si lidé na území dnešních Spojených států začali vyměňovat už v 17. století. Dnes jsou tyto dárkové karty téměř oblíbenější než vánoční přání.
Podle průzkumů FatWallet utratí průměrný Američan na Valentýna kolem 150 dolarů/ přibližně 3500 korun. Obchodníci využívají optimismu zamilovaných, který se v Americe projevuje mimo jiné i neuvěřitelnými sumami za valentýnské dárky a oslavy. Američané jsou známí tím, že na Valentýna koupí i ten nejkýčovitější dárek, pokud bude mít na sobě ten správný symbol a cenovku.
Není překvapující, že muži na Valentýna utrácejí dvakrát více než ženy, přičemž nejoblíbenějšími dárky jsou růže, šperky, romantické výlety, oblečení, ale i sladkosti nebo dárkové poukázky. Zajímavé je, že mnozí, a to nejen Američané, chápou Valentýna jako svátek pro všechny, kteří chtějí někoho obdarovat, a nemusí to být jen partner nebo partnerka.
Lidé obdarovávají své kamarády, kolegy, dokonce i své domácí mazlíčky. Pro ty jsou Američané schopni zakoupit speciální valentýnské dárky a pochoutky v celkové hodnotě více než 700 milionů dolarů/ přibližně 16 miliard korun!
Podle zpravodajského serveru News9Live, který citoval zprávu Forbesu, mohou celkové výdaje ve Spojených státech na Valentýna 2024 překročit 25,8 miliardy dolarů, v průměru 185,81 USD na osobu/ přibližně 4330 korun, což je suma srovnatelná například se státním rozpočtem Islandu. Očekává se, že téměř 40 % lidí bude nakupovat online.
„I když nakupující utrácejí nejvíce na šperky, celkově jsou nejoblíbenější klasické dárky – sladkosti a pohlednice,“
uvedl Phil Rist, výkonný viceprezident pro strategii společnosti Prosper Insights & Analytics.
„Zaznamenáváme také pokračující zájem o zážitkové dárky, přičemž přibližně jedna třetina spotřebitelů plánuje letos darovat zážitkový dárek.“
29 % z těch, kteří Valentýna neslaví, si i přesto plánuje tento den nějakým způsobem zpříjemnit. Mnozí si dopřejí něco speciálního, jiní si naplánují setkání nebo večírek se svými svobodnými přáteli nebo rodinnými příslušníky.
Podle National Reatil Federation celkové výdaje na významné lidi během tohoto svátku dosáhnou rekordních 14,2 miliardy dolarů/ přibližně 332 miliard korun, podle každoročního průzkumu, který zveřejnila National Retail Federation a Prosper Insights & Analytics.
Mezi nejvýznamnější dárky patří sladkosti (57 %), blahopřání (40 %), květiny (39 %), večerní zábava (32 %), šperky (22 %), oblečení (21 %) a dárkové poukázky (19 %). Očekávají se nové záznamy o výdajích na šperky (6,4 miliardy USD/ téměř 150 miliard korun), květiny (2,6 miliardy USD/ téměř 61 miliard korun), oblečení (3 miliardy USD/ přibližně 70 miliard korun) a večerní zábavu (4,9 miliardy USD/ téměř 115 miliard korun).
Mnoho mužů považuje tento den za nejvhodnější příležitost, kdy požádat svou vyvolenou o ruku. Na celém světě se tak během Valentýna uskuteční kolem 220 000 žádostí o ruku. O tom, že je to lukrativní byznys, svědčí i počet bonboniér prodaných jen během Valentýna, který přesahuje 35 milionů kusů.
Jméno patrona zamilovaných můžeme najít i v názvech obcí a měst. Ve Francii existuje obec s názvem Saint Valentin, kde tento svátek začali slavit v roce 1965. V rámci tohoto dne nabízí obec tématické atrakce, jako například zahradu zamilovaných, strom přání, butiky se suvenýry a limitovanou edici poštovní známky. U Rakušanů najdete obec s názvem Sankt Valentin, v Itálii zase městečko San Valentino.
Valentýn je skvělým svátkem, který lze využít pro váš byznys a zvýšit během něj prodeje. Samozřejmostí je, že v tento den musí být všude plno věcí s motivy srdíček. To nicméně nestačí k tomu, abyste se odlišili od konkurence! Kdo chce v dnešní době zaujmout, musí zákazníkovi ukázat, že mu na něm opravdu záleží. Mnohdy postačuje milá pozornost, čokoládový bonbon nebo valentýnská kartička s vlastním podpisem ke každému nákupu, kterou dává obchodník zákazníkovi na Valentýna najevo, že je pro něj výjimečný.
Síla dnešních sociálních sítí je nepopiratelná. Proč ji tedy nevyužít ke zvýšení prodejů? Svátek sv. Valentýna může být pro mnohé firmy možností, jak vyzdvihnout svoji značku, zviditelnit ji a v neposlední řadě pěkně vydělat.
Dobrým marketingovým tahem může být například odměna za nákup zboží v podobě dárkové poukázky na párovou masáž nebo na večeři pro dva. Že by pak obchod nevydělal? Šikovný obchodník to dokáže zkombinovat tak, aby cenu dárku promítnul do cen zboží, které si zákazníci zakoupili.
K oslovení zákazníků a šíření podobných marketingových triků jsou právě sociální sítě ideální.
V Dánsku je tento svátek poměrně nový, začal se zde slavit teprve v devadesátých letech. Poměrně rychle se však stal oblíbeným a zamilovaní si tu kromě valentýnek vyměňují i lisované sněženky. Zajímavostí je, že obdarovaný musí hádat, od koho valentýnku dostal, jelikož se nepodepisují jménem. V Itálii se tento svátek tradičně slaví romantickou večeří a rudými růžemi. Obchodníci nabízející kýčovité nebo extravagantní dárky tu velkou šanci k ziskům nemají. Ve Finsku naopak tento svátek nepatří mezi oblíbené, nepokládají jej za důležitý a více si váží Národního dne přátelství. V Anglii slaví Valentýna po svém. Dívky si tu před spaním uloží pod polštář pět vavřínových listů, díky kterým prý ve snu uvidí svého budoucího muže.
Svátek sv. Valentýna představuje pro každého něco jiného. Někteří jej považují za svátek zamilovaných, s radostí obdarovávají své milované a stejně tak očekávají, že budou sami obdarováni. Avšak nepopiratelně je tento den chápán i jako komerční svátek, který mnozí obchodníci rádi využijí ve svůj prospěch. A dokud bude stejně populární, nouzi o zákazníky mít rozhodně nebudou.
Zdroj: Hinduistantimes.com, Cpapracticeadvisor.com, Forbes.com, Diamondbrand.sk, Nationalreatilfederation.com, autorské dílo