Více než pětatřicet let fungují vozy lanové dráhy na Petříně bez nějakých větších oprav. To se ale musí v brzké době změnit, protože drážní těleso lanovky je dožité. Podle propočtů vydrží ještě tak čtyři, maximálně pět let. Proto hl. město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy chystá nejen rekonstrukci tratě lanovky na Petřín, ale také nákup zbrusu nových vozů.
Na novou podobu vozů plánuje Praha letos vypsat designovou soutěž. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na Petřín mohli svézt nejdříve na konci roku 2023. Odhadované náklady na rekonstrukci tratě a nákup nových vozů činí zhruba 210 milionů Kč.
Ročně přepraví více než 2 miliony cestujících. Současná trať pochází z první poloviny 80. let, stejně jako skříně obou vozů. Byla postavena poté, co původní trať z 80 % zničily masivní sesuvy půdy na petřínském svahu v roce 1967. Podvozkové rámy jsou ještě starší. Byly vyrobeny v roce 1931 v Ringhofferových závodech v Praze, ale repasovány rovněž v první polovině 80. let 20. století. Jejich životnost výrobce odhadoval na zhruba 20 let.
řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady DPP s tím, že sice nelze ovlivňovat základní technické parametry vozů, ale potencionální výrobci nabízí možnost individuálního designu čelních partií, interiéru nebo oken a samozřejmě barevnosti. Praha díky tomu získá nejen nové, ale i jedinečné vozy lanovky na Petřín, které mohou sloužit dalších minimálně 30 let. Rekonstrukce nám současně umožní realizovat stavební úpravy na postupně bezbariérové zpřístupnění lanovky na Petřín.
DPP v roce 1996 opravil mostní podpěry, v letech 2015 až 2016 postavil nový most a stanici Nebozízek kvůli havarijnímu stavu původní konstrukce z roku 1985. Postupně se zhoršující technický stav tratě kvůli nekvalitnímu podloží a nefunkčnímu odvodnění potvrdila v roce 2018 diagnostická studie, na které se podíleli také odborníci z ČVUT.
Letos v červenci lanovka na Petřín oslaví 130 let od zahájení provozu. V historii jej musela dvakrát přerušit, krátce po založení Československa na 12 let, a v 60. letech na 20 let.
uvedl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.
Zázemí lanovky neboli soustrojí pohonu lanovky, zůstane zachované, protože je památkově chráněné. Jediné, co by se mělo změnit, je brzdný systém. Stávající lanovka na Petřín využívá nouzovou brzdu tzv. „na lano“. Tuto technologii ale již několik desítek let nikdo nevyrábí. Většina současných pozemních lanovek používá nouzovou brzdu tzv. „na kolejnici“.
dodal Petr Hejma, starosta Prahy 1.