Top hledané
Výsledky (0)
Rekonstrukce je odhadována na 210 milionů korun.

Lanová dráha na Petříně slaví 130 let. Bez rekonstrukce může přestat jezdit

Karolína Lišková
05. ledna 2021
+ Přidat na Seznam.cz
3 minuty

Více než pětatřicet let fungují vozy lanové dráhy na Petříně bez nějakých větších oprav. To se ale musí v brzké době změnit, protože drážní těleso lanovky je dožité. Podle propočtů vydrží ještě tak čtyři, maximálně pět let. Proto hl. město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy chystá nejen rekonstrukci tratě lanovky na Petřín, ale také nákup zbrusu nových vozů.

Na novou podobu vozů plánuje Praha letos vypsat designovou soutěž. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na Petřín mohli svézt nejdříve na konci roku 2023. Odhadované náklady na rekonstrukci tratě a nákup nových vozů činí zhruba 210 milionů Kč.

Otevřít v galerii (3)
Kolejnice.
Kolejnice. Zdroj: archiv LP-Life.cz

Životnost byla odhadována na 20 let

Ročně přepraví více než 2 miliony cestujících. Současná trať pochází z první poloviny 80. let, stejně jako skříně obou vozů. Byla postavena poté, co původní trať z 80 % zničily masivní sesuvy půdy na petřínském svahu v roce 1967. Podvozkové rámy jsou ještě starší. Byly vyrobeny v roce 1931 v Ringhofferových závodech v Praze, ale repasovány rovněž v první polovině 80. let 20. století. Jejich životnost výrobce odhadoval na zhruba 20 let.

„Jedna z nejatraktivnějších turistických ikon Prahy i celé České republiky si zaslouží nikoliv unifikovaný, ale osobitý design, který nejlépe zajistíme designovou soutěží, od které také očekávám zvýšení kapacity vozů na maximum v technických a rozměrových podmínkách. Lanovku na Petřín musíme zrekonstruovat a nakoupit nové vozy, jinak se může stát, že do pěti let přestane jezdit,“

řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady DPP s tím, že sice nelze ovlivňovat základní technické parametry vozů, ale potencionální výrobci nabízí možnost individuálního designu čelních partií, interiéru nebo oken a samozřejmě barevnosti. Praha díky tomu získá nejen nové, ale i jedinečné vozy lanovky na Petřín, které mohou sloužit dalších minimálně 30 let. Rekonstrukce nám současně umožní realizovat stavební úpravy na postupně bezbariérové zpřístupnění lanovky na Petřín.

Otevřít v galerii (3)
Vůz lanové dráhy.
Vůz lanové dráhy. Zdroj: archiv LP-Life.cz

Lanovka byla dvakrát přerušena

DPP v roce 1996 opravil mostní podpěry, v letech 2015 až 2016 postavil nový most a stanici Nebozízek kvůli havarijnímu stavu původní konstrukce z roku 1985. Postupně se zhoršující technický stav tratě kvůli nekvalitnímu podloží a nefunkčnímu odvodnění potvrdila v roce 2018 diagnostická studie, na které se podíleli také odborníci z ČVUT.

Letos v červenci lanovka na Petřín oslaví 130 let od zahájení provozu. V historii jej musela dvakrát přerušit, krátce po založení Československa na 12 let, a v 60. letech na 20 let.

„Nechceme dopustit další přerušení jejího provozu, mimo nezbytnou dobu, po kterou budeme trať rekonstruovat a testovat nové vozy. Petřínský svah ujíždí, trať potřebuje do 4-5 let akutní rekonstrukci. Vozy mají zkroucený rám a zhruba stejně dlouhou maximální životnost jako trať. Na druhou stranu nemá ekonomický smysl trať rekonstruovat, aniž bychom věděli, jaké vozy budou po ní dalších cca 30 let jezdit,“

uvedl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.

Otevřít v galerii (3)
Technické zázemí.
Technické zázemí.Zdroj: archiv LP-Life.cz

Technický skvost

Zázemí lanovky neboli soustrojí pohonu lanovky, zůstane zachované, protože je památkově chráněné. Jediné, co by se mělo změnit, je brzdný systém. Stávající lanovka na Petřín využívá nouzovou brzdu tzv. „na lano“. Tuto technologii ale již několik desítek let nikdo nevyrábí. Většina současných pozemních lanovek používá nouzovou brzdu tzv. „na kolejnici“.

„Lanová dráha na Petřín, která zahájila provoz již v roce 1891, má pro nás nesmírný význam, je to opravdový technický skvost. Vypovídající je množství cestujících, kterých je v letních měsících až 250 tisíc, v průměru přes dva miliony ročně. A od spuštění novodobého provozu v roce 1985 přepravila lanovka přes 55 milionů lidí. Proto je důležité, aby proběhla rekonstrukce v takovém rozsahu, aby byla zajištěna bezpečná přeprava osob a lanovka tak mohla sloužit návštěvníkům další desítky let,"

dodal Petr Hejma, starosta Prahy 1.

Činžovní dům na prodej, Praha 1 - 1067
Činžovní dům na prodej, Praha 1 - 1067, Praha 1
Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze