Top hledané
Výsledky (0)
Lidé si už léta oblékají digitální doplňky prostřednictvím filtrů na sociálních sítích a trh s herními skiny podle odhadů představuje byznys v řádu několika miliard dolarů

Lidi pobláznilo digitální oblečení. Představte si, že vlastníte šaty vyrobené z vody a podle své nálady měníte jejich barvu

Kristina Valachyová
15. července 2022
+ Přidat na Seznam.cz
8 minut čtení
Digitální móda

Představte si, že byste žili ve světě, ve kterém není oblečení vyrobeno z textilu, ale z pixelů. Digitální móda nabízí v podstatě totéž, co móda v tradičním slova smyslu – košile, šaty, kalhoty, klobouky, kostýmky, boty anebo doplňky.

Budeme utrácet peníze za šaty, které neexistují? Někteří už to dělají

Ředitel americké technologické firmy Quantstamp Richard Ma utratil v roce 2019 za šaty pro manželku částku 9 500 dolarů. To je spousta peněz za šaty, zvláště pokud neexistují, tedy alespoň ne fyzicky. Jsou totiž digitální, vytvořené na základě návrhu módního studia The Fabricant. Namísto toho, aby byly vyrobeny z krajky, hedvábí, bavlny nebo jakékoli jiné látky, jsou to šaty vytvořeny z pixelů. Počítačem vytvořený oděv, který je oblečen na fotografii jeho „nositele“.

„Je to velmi drahé, ale je to i jako investice,“

svěřil se Richard Ma serveru BBC. Dodal, že on a jeho manželka drahé šaty obvykle nekupují, tento kousek však chtěl, protože si myslí, že má dlouhodobou hodnotu.

Digitální móda už není jen vizí budoucnosti. Tvůrci virtuálních her a špičkové módní značky tvoří a prodávají takzvané digitální oděvy. Pokud jsou digitální hry, proč by to nemohlo stejně fungovat i s módou?

Prodej funkcionalistické vily Praha - 360m
Prodej funkcionalistické vily Praha - 360m, Praha 8

Móda, kterou fyzicky neoblékneš

Otevřít v galerii (6)
Móda, kterou fyzicky neoblékneš
Móda, kterou fyzicky neobléknešZdroj: DRESSX

Navržené modely mohou být pořádně extravagantní, odporují zákonům fyziky a lidé jsou z nich nadšení. Digitální móda představuje formu oblečení, které existuje jen ve virtuální podobě. Zní to jako vize budoucnosti, ale z pohledu hráčů on-line her se jedná o běžný jev. Ve virtuálních hrách mohou hráči nakoupit svým postavám takzvané skiny, tedy oblečení nebo doplňky hráčských avatarů.

Skin je stáhnutelný grafický nebo zvukový soubor, který mění vzhled postav ve videohrách. Skiny jsou čistě estetické. Nezvyšují schopnosti postavy ani neovlivňují výsledek hry.

Příkladem může být hra Fortnite, ve které si hráči mohou pořídit skin postavy podle svého přání od 2 do 20 dolarů. Hráči her ve stylu Fortnite jsou za různé skiny ochotni utrácet značné sumy peněz. Dnes se už dokonce jedná o multimiliardový byznys.

Otevřít v galerii (6)
Hra Fortnite
Hra FortniteZdroj: Profimedia

Podle expertů se bude trh s digitálními skiny v roce 2022 se pohybovat na úrovni 36 miliard amerických dolarů. Nástup digitální módy s sebou může přinést i jiné benefity. Její tvůrci a designeři podporují myšlenku, aby si kdokoli bez ohledu na typ postavy, pohlaví či konfekční velikost mohl na sebe vzít cokoliv. Většina značek digitální módy nabízí své kousky bez udání rozměrů a pohlaví. Dá se říci, že je univerzální pro všechny. Designérům a grafikům dává virtuální prostor šanci tvořit modely, které by v reálném světě vyrobit nemohli. Experimentují s materiály, které ve virtuálním světě nepodléhají fyzikálním a gravitačním pravidlům. Představte si třeba, že vlastníte šaty vyrobené z vody a jejich barvu měníte podle své nálady.

První digitální módní domy

Víte, že ve světě už existují první digitální módní domy? Nizozemská společnost The Fabricant patří mezi nejznámější.

„Jako společnost kreativních technologů si představujeme budoucnost, ve které móda přesahuje fyzické tělo a naše digitální identita proniká do každodenního života a stává se novou realitou. Fabricant bude lídrem hnutí, které pozvedne člověka na další úroveň existence. Budujeme podnik, který se na tuto možnost připravuje,“

prezentuje svou vizi The Fabricant.

Cena digitálních šatů od této společnosti se pohybuje od 150 do 200 dolarů. Vůbec první digitální šaty s názvem "Iridescence" se prodaly za částku 9 500 dolarů! Šaty, které jsme již zmiňovali v článku výše koupil Richard Ma pro svou manželku Mary.

Otevřít v galerii (6)
Mary Ren v digitálních šatech, které koupil její manžel
Mary Ren v digitálních šatech, které koupil její manželZdroj: The Fabricant

A co a ně říká nová majitelka Mary?

„Musela jsem si představit, jak by to vypadalo v těch šatech. Bylo to obrovské překvapení, které byste u opravdového oblečení nezažili. Je to jako zelené plátno, musíte si představit, jak to bude vypadat, šaty budou přidány v postprodukci. Samozřejmě, tyto byly první svého druhu, ale byla bych ráda, kdybych tyto šaty mohla používat častěji a nosit je všude, kde se mi zlíbí, nejen na obrázcích, které mám, ale mělo by to být něco, co můžu používat donekonečna,“

říká Mary.

Luxusní byt na prodej s terasou a výhledem
Luxusní byt na prodej s terasou a výhledem, Praha 1

Kerry Murphy, zakladatel společnosti The Fabricant, tvrdí, že by virtuální móda mohla výrazně ovlivnit internetové prodeje. Zákazník by měl možnost nahrát do systému svého virtuálního avatara se svými tělesnými proporcemi, tedy v podstatě jakési své digitální dvojče. Na tomto modelu si pak bude moci ve virtuálním prostoru zkoušet oblečení, aniž by si jej musel zakoupit nebo fyzicky navštívit prodejnu.

Dalším benefitem by podle Murphyho mohlo být nižší procento zboží, které by zákazníci po vyzkoušení vraceli. Negativním příkladem může být internetový prodejce Zalando, kterému se vrátí zpět až 50 % zakoupeného zboží. V takovém množství to nadměrně zatěžuje nejen samotného obchodníka, ale i životní prostředí.

Někteří velcí módní hráči už začali využívat herní trh

Louis Vuitton navrhl v roce 2019 grafiky pro počítačovou hru League of Legends. Také Nike nebo Ralph Lauren nabídli doplňky pro avatary prostřednictvím platformy Roblox. Mimo herní prostředí umožnilo širší zpeněžení digitální módy NFT. Loni na podzim se kolekce NFT značky Dolce & Gabbana prodala za téměř 6 milionů dolarů.

Štěstí na tomto poli vyzkoušela také módní legenda Gucci, která prostřednictvím herní platformy Roblox nabízela například svou kabelku. Virtuální taška Gucci se prodala za vyšší cenu, než kolik stojí skutečná. Na herní platformě zaplatil jeden z uživatelů zhruba 5 000 dolarů za tašku Gucci Dionysus, a to i přesto, že mimo světa Robloxu nemá žádnou skutečnou peněžní hodnotu.

Otevřít v galerii (6)
Digitální móda
Digitální módaZdroj: The Fabricant

James Gaubert, designér a stylista, který navrhuje virtuální kolekce pro značky Coach, Adidas, Axel Arigata a Ester Manas založil virtuální módní dům Republique. Pracoval jako stylista pro Bulgari a Louis Vuitton. Po pobytu v jihovýchodní Asii přešel na digitální design. Byl totiž svědkem toho, jak negativně ovlivňuje módní průmysl životní prostředí. A taky si všiml, jak je jeho dospívající syn závislý na hrách, jako je Fornite.

„Řemeslné zpracování, design a materiály. Používáme jen vysoce kvalitní digitální látky od CLO, světového standardu pro 3D design. Vidíte rozdíl v tom, jak outfit vypadá, stejně jako ve skutečnosti. Vysoce kvalitní hedvábné nebo kašmírové šaty splývají a zakrývají úplně jinak než polyesterové,“

říká Gaubert.

V Česku se digitální módě věnuje například designérka Žil Vostalová

Digitální módní tvorba se stala její doménou, oblečení navrhuje pomocí 3D softwaru. Podle ní je právě v tomto budoucnost tvorby oděvů, který je navíc přátelský k životnímu prostředí, protože minimalizuje odpad.

Česká designérka prohlásila, že digitální svět je jí blízký, jelikož je dítětem devadesátých let.

„Navrhovat v digitálu je pro mě přirozené,“

uvedla v rozhovoru pro Český rozhlas s tím, že je pro ni důležité, jak lze díky tomuto způsobu šetřit materiál. Podle Žil je virtuální navrhování oděvů skvělé i v tom, že kromě úspory materiálu a tedy eliminování odpadu při šití se nemusí využívat ani tolik papíru, jelikož na něj není třeba kreslit střihy.

Krátké intro do historie virtuální módy

Otevřít v galerii (6)
Carlings „vyprodal“ své digitální streetwear kolekce do měsíce
Carlings „vyprodal“ své digitální streetwear kolekce do měsíceZdroj: Carlings

V roce 2018 zveřejnil skandinávský maloobchod Carlings svou první kolekci digitálního oblečení. Zákazník si mohl vybrat z 19 kusů, jejichž cena se pohybovala v rozmezí od 360 až 500 dolarů . Klient zaslal svou fotografii 3D designérům a ti upravili digitální outfit přímo na něj. Kolekce se těšila úspěchu, a tak návrháři Carlings experimentovali dál. Rok po uveřejnění první digitální kolekce vytvořili designeři první grafické tričko s rozšířenou realitou. Triko s názvem Last Statement T-Shirt využívá technologie Sparks AR, díky které dokáže svůj vzhled graficky měnit. V praxi to vypadá tak, že po použití filtrů na Instagramu a Facebooku si může člověk vzhled trika plynule změnit. K dispozici má 10 návrhů. Díky tomu si už reálně nemusí pořídit žádné další tričko.

Jak si můžete pořídit nebo vyzkoušet digitální oblečení?

Ptáte se, jak si lze koupit a vyzkoušet digitální oblečení?

Digitální outfity si můžete pořídit na stránkách Dressx, Tribute a na webu Carlings. Nejlevnějšími kousky na stránce Dressx jsou trička, která lze pořídit už od 21 dolarů , nejdražším jsou pak extravagantní šaty s názvem Atokirina Look. 

„Naším cílem je dát každému člověku jeho digitální šatník,“

řekla spoluzakladatelka DressX Natalia Modenova.

Skandinávská firma Carlings zveřejnila svoji kolekci pouliční módy. Cena oblečení začínala zhruba na 11 dolarech. Do měsíce byla vyprodána.

Pokud si virtuální outfit chcete zkusit zdarma, na stránce The Fabricant naleznete kolekci free-files-drop oděvů. The Fabricant nabízí na svých internetových stránkách každý měsíc nové digitální oblečení zdarma. K tomu, abyste virtuální oblečení využili podle svých představ, však budete potřebovat určité zkušenosti a software.

Otevřít v galerii (6)
Digitální influencerka Ruby v NFT outfitu
Digitální influencerka Ruby v NFT outfitu Zdroj: The Fabricant

Na obrázku je digitální influencerka Ruby v NFT outfitu od The Fabricant „Císařovna Metaversu“, inspirovaném čínskou císařovnou Wu Zeitian a viktoriánskou érou a vyzařujícím majestátní energii díky nadýchaným šatům a detailně zdobenému korzetu, který je sladěn s kabelkou inspirovanou asijským vějířem a korunkou, která je navržena jako prodloužení účesu a má představovat majestát císařovny.

Možnost vyzkoušet si po nahrání svojí fotografie a zvolení typu postavy jakýkoli digitální kousek z kolekce nabízejí rovněž stránky Zyler.

Digitální oblečení je ekologické

Odpad je v oděvním průmyslu stále aktuálním problémem. Přispívá ke změně klimatu více než roční emise z letecké a námořní dopravy dohromady. Pokud bude tento trend pokračovat, do roku 2050 by mohl představovat čtvrtinu světové produkce emisí oxidu uhličitého. Přestože recyklujeme plastové lahve nebo vyrábíme organickou bavlnu, spotřebuje se v rámci tohoto průmyslového odvětví mnohem více vody než při produkci digitální módy.

V reálných šatnících bychom měli udržitelné kousky a v našem virtuálním šatníku takové oděvy, jejichž jediným odpadem jsou data. Pěkná představa. Virtuální móda spolu s tou udržitelnou by tak mohla řešit problém fast-fashion průmyslu. Ten ročně vyprodukuje až 21 miliard tun textilu, který pak končí na skládkách, nemluvě o enormní spotřebě vody při jeho výrobě.

Je jasné, že skutečné oblečení nebude možné úplně nahradit jen tím ryze virtuálním. Avšak díky rychlému technologickému vývoji ve spojitosti s dopadem pandemie na módní průmysl se nabízejí nové příležitosti.

Co kdybychom doma vlastnili pouze minimalistický kapsulový šatník, ale na sociálních sítích uveřejňovali fotky s outfity jako z fashion-weeku?

 

Zdroje: Slovflow, UnitedLife, Aktuality, Deník Štandard, Pravda, Lider.hr, The Peak Magazine, BBC, Český rozhlas, Vogue, vlastní dotazování

 

Líbil se vám článek?
Diskuze 0 Vstoupit do diskuze