Koronavirový rok 2020 s sebou přinesl spoustu změn, které mimo jiné ovlivnily nákupní chování společnosti. Fronty v obchodech, hledání pětikorun do košíků a neustálé dezinfikování rukou nahradilo pohodlnější, a především bezpečnější řešení – online služby. Otázka tak zní: Zvládnou logistické společnosti všechny zásilky doručit? Zjišťovali jsme jak jsou na tom nejen logistické společnosti se svými kapacitami, ale i jaké jsou nové trendy v doručování, na co bychom neměli při online nakupování zapomínat, kdy se vyplatí balík pojistit, nebo co všechno museli podstoupit a změnit kurýři.
Riziko nákazy je v kamenných obchodech o dost větší
Nakupování přes internet se podle statistik během první vlny pandemie zdvojnásobilo. Spousta firem nebyla vůbec připravená na tak výjimečnou situaci a při doručování kapacitně selhala. V létě se věci v rámci možností vrátily do normálu, ale s podzimem přišla vlna druhá. Na tu už byly firmy mnohem lépe připraveny, možná i díky tomu, že jsou každoročně zvyklé na předvánoční šílenství. Nákupní centra letos před Vánoci kvůli pandemii zaznamenali pokles návštěvnosti, zákazníci se přesunuli na internet.
„Nyní jako všechny služby zaznamenáváme značný nárůst v počtu zásilek v řádu 50 %. S včasným doručením u nás není žádný problém a převážně všechny zásilky budou doručené včas i v případě objednání pár dní před Vánoci. Záleží na tom, jakou si zvolíte doručovací metodu,”
řekl pro LP-Life Artem Salichov, zakladatel společnosti ShipEx. Vláda a odborníci několikrát avizovali, aby se lidé snažili obchodním centrům vyhýbat. Při takovém nakupování se totiž může člověk setkat až s desítkami nakažených osob. Jestli k přenosu dojde už pak záleží na dodržování pravidel či doporučení.
Novým trendem se stalo bezkontaktní doručování
Otevřít v galerii (9)
Rohlík pointZdroj: Rohlík.cz
Stále oblíbenější se v Česku stává rychlé doručování, u kterého zákazník přesně ví, kdy kurýr na jeho adresu dorazí. Dalším trendem je nechat si zboží doručit do bezkontaktního výdejního místa v blízkosti domova. Stačí zadat na místě kód, který vám přijde prostřednictvím SMS, a poté se otevře schránka se zbožím.
"Bezkontaktní doručení je samozřejmé u zákazníků v karanténě. Ale pokud má zákazník přání, aby mu kurýr položil nákup ke dveřím a poodstoupil - což byla běžná forma předání nákupu během jarní pandemie - tak jsou kurýři ochotni a připraveni na tuto formu předání nákupu zákazníkovi,"
uvedl Petr Pavlík, CEO společnosti Rohlík.cz. Firma přichází například s výdejními místy - Rohlík pointy, kde si zákazník může vyzvednout svůj nákup bez čekání na kurýra. Každý má svůj nákup zamknutý ve skříňkách, kde nechybí ani mražená a chlazená část, aby byl nákup při vyzvednutí v té nejlepší kondici.
S distanční předávkou zboží začal i potravinový řetězec Košík.cz. Snaží se tak zamezit kontaktu mezi zákazníkem a kurýrem. Nákupy jsou při předávce položeny vedle dveří do bytu nebo rodinného domu, kurýr a zákazník od sebe musí držet několikametrový odstup.
„Stále máme ještě celou řadu zákazníků, kteří bezkontaktní doručení preferují a je to zcela v pořádku. Zhruba v pětině domácností, kam vozíme, bydlí senioři. Maximální opatrnost tedy dává smysl,"
uvedl Tomáš Jeřábek, CEO společnosti Košík.cz.
Otevřít v galerii (9)
Tomáš Jeřábek Zdroj: Rockaway Capital
Kurýři hrdiny roku 2020
Otevřít v galerii (9)
Kurýr z firmy Košík. Zdroj: Košík.cz
S pandemií koronaviru vzrostl velký zájem o práci kurýrů. Právě ti se museli situaci hodně přizpůsobit a striktně dodržovat protiepidemická opatření. Před každým nákupem si musí vydezinfikovat ruce a dezinfikována jsou i auta po každé směně. Také jim je pravidelně měřena teplota. Jejich práce si lidé začali mnohem víc vážit, což se podle mluvčího společnosti Košík projevuje i na dýškách, které ze strany zákazníků výrazně stouply.
„Spousta zákazníků si teprve díky letošnímu roku uvědomila, jak pohodlná je vlastně možnost nakupovat potraviny online. K tomu, co často brali jako samozřejmost, opět pocítili vděk,"
uvedl Tomáš Jeřábek, CEO společnosti Košík.cz.
„Určitě pociťuji více zakázek kvůli zavřeným a omezeným obchodům. Rozvážím denně zhruba 40 až 70 nákupů po Praze a regionech. Spousta lidí však naši práci bere stále ještě jako samozřejmost za zaplacené služby. Je ale i část lidí, kteří si toho opravdu váží. To, že jim někdo ušetří spoustu času a námahy,"
uvedl kurýr Pavel Novák z Rohlíku.
Co bude trendem na vánočním stole?
Otevřít v galerii (9)
Vánoční stolování.Zdroj: Freepik.com
Během vánočních svátků se bezpochyby rádi hýčkáme. Užíváme si pohodové atmosféry a dopřáváme si zkrátka suroviny, která máme rádi. Zjišťovali jsme proto, co bude trendem letošních Vánoc.
"Očekáváme, že zájem bude jako už tradičně o vánoční cukroví. Nárůst poptávky očekáváme dvojnásobný oproti loňskému roku, ale už teď tušíme, že bude nutné navýšit rezervace u našich pekařů. V nabídce na Rohlik.cz bude i bezlepkové cukroví od Doktora Pekaře, i bezlepková vánoční štola. Zároveň se jako už každý rok připravujeme na zájem o ryby a maso - u kapra vnímáme jasný trend přechodu od nákupu živé ryby, případně celého kapra, k již připraveným filetům,"
uvedl Petr Pavlík, CEO společnosti Rohlík.cz.
Otevřít v galerii (9)
Artem SalichovZdroj: ShipEx.cz
"V košících se na Košíku.cz stále častěji kromě standardního sortimentu objevují delikatesy, prémiové výrobky, sofistikované cukrovinky nebo kvalitní alkohol. Je poznat, že zákazníci nechtějí šetřit a užít si společný čas na plno. Což je s ohledem na náročný rok poměrně rozumná tečka,"
řekl Tomáš Jeřábek, CEO společnosti Košík.cz.
Vánoční dárky online
Otevřít v galerii (9)
Žena nakupuje dárky přes internet.Zdroj: Freepik.com
I nákupy vánočních dárků letos velká část Čechů svěřila do rukou online prodejců a logistických společností. Firmy jsou na enormní zájem připraveny, doporučují ovšem nenechávat nic na poslední chvíli a dárky raději objednávat nejpozději sedm dní před Vánoci(17. 12.). Při pozdějším objednání doručení do Vánoc ve většině případů negarantují. A co se bude letos objednávat úplně nejvíc?
Dárky do zahraničí
Otevřít v galerii (9)
Rodina u společné večeře. Zdroj: Freepik.com
Pokud nemáte vaši rodinu na blízku, nezoufejte. Můžete totiž udělat radost i do zahraničí. Například porovnávač-shipex můžete pomoct vybrat rychlost a cenu dopravy odlišných přepravců do nejrůznějších koutů světa. Pokud byste si nevěděli rady, je tu i možnost kontaktovat přímo konkrétní firmu, která vám doporučí nejvhodnější řešení pro váš balík.
Mám si balík pojistit?
Otevřít v galerii (9)
Předání vánočního dárku. Zdroj: Freepik.com
Velmi často je na místě otázka, zda si svůj balík nechat pojistit. Samozřejmě je potřeba zvážit, co zásilka obnáší, a jakou hodnotu předávám do rukou přepravcům. V rámci České republiky je pojištění zásilky běžné do hodnoty 10 000 Kč v ceně poštovného.
„Pokud se jedná o dražší zboží doporučujeme zásilku připojistit na jeho hodnotu, v případě nehody se škodná událost řeší bez problémů a rychle,”
uvedl Artem Salichov, zakladatel ShipEx. Podle něj nemusí mít zákazníci strach, že se jejich balíček na cestě ztratí. Stává se to skutečně výjimečně, zhruba v 0,1 % případů.
A jak jste na tom vy? Už máte dárky nakoupené, nebo ještě stále vyčkáváte? Hlavně nezapomeňte – nenechávat vše na poslední chvíli!
Soubory cookie jsou malé textové soubory umístěné na Vašem prohlížeči. Tento web používá soubory cookie k zapamatování Vašich předvoleb a nastavení, přihlašování, zobrazení přizpůsobených reklam a k anonymní analýze návštěvnosti webu.
V případě, že chete Váš souhlas specifikovat, využijte následující formulář sloužící ke konfiguraci předvolb Vašeho souhlasu. Váš souhlas máte možnost zadat dle Vaších preferencí pole jednotlivých oblastí:
Technické cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné zobrazování seznamu oblíbených nemovitostí, působení filtrů, nákupní proces a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme Váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat Vaše nastavení a preference.
Pokročilé analytické funkce
Pokročilé analytické funkce pracují s anonymními daty o Vaši návtěvě. Nástroje třetích stran (např. Google Analytics) nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek a lépe porozumět, jak Vám stránky přizpůsobit.
Personalizované nabídky
Díky těmto cookies Vám máme možnost zobrazit personalizované nabídky, vybraný obsah a reklamy na webových stránkách třetích stran a na sociálních médiích.